Problemy z wdrożeniem modeli EX90 i ES90 oraz nowe cła importowe zmusiły Volvo Cars do rewizji założeń finansowych dla tych pojazdów. Zgodnie z prognozą szwedzkiego koncernu model EX90, mimo planowanego zwiększenia produkcji i poprawy jakości oprogramowania, będzie mniej rentowny w całym cyklu życia z powodu wcześniejszych opóźnień i dodatkowych kosztów rozwojowych. Równocześnie, ze względu na amerykańskie cła, sprzedaż modelu ES90 w USA jest obecnie nieopłacalna, a jego marże w Europie są również pod presją.
Volvo Cars ogłosiło, że w związku z rewizją założeń finansowych dla modeli EX90 i ES90 dokona jednorazowego odpisu aktualizującego wartości aktywów w wysokości 11,4 mld koron szwedzkich (SEK) - ok. 4,3 mld zł. Spółka szacuje, że wpływ tej operacji na skonsolidowany wynik netto wyniesie 9,0 mld SEK (ok. 3,4 mld zł). Z całej kwoty odpisu około 4,0 mld SEK (ok. 1,5 mld zł) zostanie ujęte w kosztach sprzedaży, a pozostała część obciąży segment badań i rozwoju w sprawozdaniu finansowym za drugi kwartał 2025 roku.
Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji rynkowej, jak cła w USA, opóźnienia wdrożeniowe oraz konieczność zmian w priorytetach inwestycyjnych, ponownie oceniliśmy prognozy wolumenów dla tych dwóch modeli. W rezultacie zakładana rentowność w całym cyklu życia jest niższa niż planowano.powiedział Fredrik Hansson, dyrektor finansowy Volvo Cars.
Pomimo trudności Volvo Cars kontynuuje inwestycje w nowe platformy pojazdów elektrycznych oraz rozwój oprogramowania. Fundamentem kolejnych modeli – takich jak nadchodzący w 2026 r. elektryczny Volvo EX60 – ma być platforma nowej generacji, przynosząca niższe koszty i lepsze osiągi dzięki technologiom takim jak: zastosowanie dużych odlewów elementów nadwozia, integracja baterii z nadwoziem (cell-to-body) czy nowe silniki elektryczne własnej konstrukcji.
Rozwój EX90 i ES90 pozwolił stworzyć fundamenty technologiczne naszej przyszłości. Opracowane systemy, takie jak centralne sterowanie i elektryczne układy napędowe, stanowią podstawę kolejnych generacji pojazdów. To krok naprzód w naszej strategii pełnej elektryfikacji i cyfrowej transformacji pojazdów.podkreślił Hansson.