
Dokąd zmierza Porsche?
Porsche SE, największy akcjonariusz Volkswagena, wzmacnia finanse i kieruje uwagę na sektor obronny oraz bezpieczeństwa. Czy nowe inwestycje mogą oznaczać początek wyjścia poza motoryzację?
Tomasz Kamiński
4 min
W okresie styczeń-lipiec 2025 roku sprzedano w Polsce 335 554 nowe osobowe auta. To o 4,83 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2024 roku, kiedy to do odbiorców trafiło 320 091 samochodów.
W aplikacji Mototrendy Pro+ opracowanej przez IBRM Samar mamy jeszcze więcej danych. Dzięki temu wiemy, że wśród wszystkich sprzedanych osobówek 18 065 to modele w 100 proc. elektryczne (BEV). Dostarczono ich o 80,47 proc. więcej niż w okresie styczeń-lipiec 2024 roku. Wówczas takie pojazdy wybrało 10 010 osób.
Na pierwszych dwóch miejscach znalazły się Tesle. Ranking otwiera Tesla Model Y, którą od stycznia do lipca 2025 roku kupiło 1288 osób. To jednak o 15,65 proc. mniej niż w omawianym okresie 2024 roku (1527 aut). Drugą w zestawieniu Teslę Model 3 wybrało 990 osób, a to o 25,95 proc. mniej niż przed rokiem, gdy wydano 1337 tych aut.
Ciekawie przedstawia się sytuacja w przypadku zdobywcy trzeciego miejsca czyli Citroena C3. Na ten nowy model zdecydowało się 916 klientów, a to aż o 91 500 proc. więcej klientów niż w 2024 roku. Wówczas auto wybrał tylko jeden kierowca.
Sprawdziliśmy jak przedstawia się sprzedaż nowych, osobowych elektryków w zależności od regionu naszego państwa. Dodatkowo zweryfikowaliśmy przeciętne koszty zakupu aut tego typu rejestrowanych w poszczególnych województwach.
Najwięcej elektrycznych modeli zarejestrowano w województwie mazowieckim. Taki stan nie wynika wyłącznie z liczby mieszkańców, lecz także z tego, że to w mazowieckim mnóstwo firm ma siedzibę lub chociażby filię.
Liczbę kupowanych aut elektrycznych generują także znajdujące się w tym regionie w dużej liczbie banki czy firmy leasingowe. W efekcie wiele z tych samochodów może być w ewidencji w Warszawie, a w rzeczywistości na co dzień jeżdżą w innym regionie kraju.
W stołecznym województwie w pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku zarejestrowano 6090 elektrycznych aut osobowych. To daje udział w rynku elektryków na poziomie 33,71 proc. Z kolei średnia cena odebranych pojazdów to 234 596 zł.
Po drugiej stronie tabeli znalazło się województwo opolskie. W omawianym czasie na bezemisyjny model zdecydowało się tutaj 237 kierowców. Udział w rynku wyniósł 1,31 proc., a średnia cena samochodu to 212 776 zł.
Mazowieckie – 6099 szt., udział w rynku – 33,71 proc., śred. cena – 234 596 zł
Śląskie – 2091 szt., udział w rynku – 11,57 proc., śred. cena – 205 331 zł
Wielkopolskie – 1698 szt., udział w rynku – 9,40 proc., śred. cena – 220 000 zł
Małopolskie – 1567 szt., udział w rynku – 8,67 proc., śred. cena – 218 594 zł
Pomorskie – 1229 szt., udział w rynku – 6,80 proc., śred. cena – 223 398 zł
Dolnośląskie – 1142 szt., udział w rynku – 6,32 proc., śred. cena – 222 212 zł
Łódzkie – 749 szt., udział w rynku – 4,15 proc., śred. cena – 227 288 zł
Kujawsko-pomorskie – 557 szt., udział w rynku – 3,08 proc., śred. cena – 202 769 zł
Zachodniopomorskie – 508 szt., udział w rynku – 2,81 proc., śred. cena – 216 045 zł
Podkarpackie – 499 szt., udział w rynku – 2,76 proc., śred. cena – 188 757 zł
Lubelskie – 489 szt., udział w rynku – 2,71 proc., śred. cena – 189 756 zł
Podlaskie – 303 szt., udział w rynku – 1,68 proc., śred. cena – 202 822 zł
Świętokrzyskie – 348 szt., udział w rynku – 1,93 proc., śred. cena – 186 209 zł
Lubuskie – 281 szt., udział w rynku – 1,56 proc., śred. cena – 188 316 zł
Warmińsko-mazurskie – 277 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 205 906 zł
Opolskie – 237 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 212 776 zł
Po zweryfikowaniu powyższych informacji mamy jeszcze jeden wniosek dotyczący cen kupowanych elektryków. Otóż okazuje się, że średni koszt transakcji nie współgra w 100 proc. z liczbą sprzedanych samochodów.
To prawda, że w województwie mazowieckim klienci płacą najwięcej, ale już w następnym w zestawieniu województwie śląskim rachunki za elektryczne auta okazują się średnio niższe niż w kilku regionach, które odnotowały mniejszą liczbę sprzedanych elektryków.
Podobne spostrzeżenie dotyczy dolnej części rankingu. W województwie śląskim jest najmniej kierowców, którzy są zwolennikami elektromobilności, ale pod względem kosztów zakupu, region znalazł się w połowie stawki.
Porsche SE, największy akcjonariusz Volkswagena, wzmacnia finanse i kieruje uwagę na sektor obronny oraz bezpieczeństwa. Czy nowe inwestycje mogą oznaczać początek wyjścia poza motoryzację?
Według najnowszego badania serwisu e-petrol.pl, w połowie sierpnia kierowcy mogą liczyć na wyraźnie niższe ceny paliw. To dobra wiadomość dla osób planujących podróże w związku z sierpniowym długim weekendem.
Tuż po ujawnieniu tzw. afery KPO, prezes ElectroMobility Poland przedstawia obszerną analizę roli państwowego projektu samochodu elektrycznego w realizacji celów Krajowego Planu Odbudowy. Oficjalny przekaz eksponuje strategiczne znaczenie inwestycji w Jaworznie, ale trudno nie zauważyć, że pojawia się on w momencie, gdy wydatkowanie środków z KPO jest pod szczególną obserwacją opinii publicznej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów