1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Elektryczne samochody. Tak sprzedają się w poszczególnych regionach Polski
Wiadomości

Elektryczne samochody. Tak sprzedają się w poszczególnych regionach Polski

Autor: Tomasz Kamiński

Tomasz Kamiński

4 min

Polska nie jest potentatem pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych, ale z roku na rok jest ich u nas coraz więcej. Przekonajmy się, w którym województwie klienci bardziej przychylnie patrzą na bezemisyjne modele, a w jakim najmniej.
Zobacz także Geely EX5. Elektryczny model właściciela Volvo Toyota RAV4. Podrożała mniej niż myślisz Diesle w wynajmie długoterminowym poniżej 30 proc.

W okresie styczeń-lipiec 2025 roku sprzedano w Polsce 335 554 nowe osobowe auta. To o 4,83 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2024 roku, kiedy to do odbiorców trafiło 320 091 samochodów.

W aplikacji Mototrendy Pro+ opracowanej przez IBRM Samar mamy jeszcze więcej danych. Dzięki temu wiemy, że wśród wszystkich sprzedanych osobówek 18 065 to modele w 100 proc. elektryczne (BEV). Dostarczono ich o 80,47 proc. więcej niż w okresie styczeń-lipiec 2024 roku. Wówczas takie pojazdy wybrało 10 010 osób.

Samochody elektryczne – na czele Tesla, ale ze spadkiem sprzedaży

Na pierwszych dwóch miejscach znalazły się Tesle. Ranking otwiera Tesla Model Y, którą od stycznia do lipca 2025 roku kupiło 1288 osób. To jednak o 15,65 proc. mniej niż w omawianym okresie 2024 roku (1527 aut). Drugą w zestawieniu Teslę Model 3 wybrało 990 osób, a to o 25,95 proc. mniej niż przed rokiem, gdy wydano 1337 tych aut.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Ciekawie przedstawia się sytuacja w przypadku zdobywcy trzeciego miejsca czyli Citroena C3. Na ten nowy model zdecydowało się 916 klientów, a to aż o 91 500 proc. więcej klientów niż w 2024 roku. Wówczas auto wybrał tylko jeden kierowca.

false Citroen eC3 Aicross MAX
© IBRM Samar

Sprawdziliśmy jak przedstawia się sprzedaż nowych, osobowych elektryków w zależności od regionu naszego państwa. Dodatkowo zweryfikowaliśmy przeciętne koszty zakupu aut tego typu rejestrowanych w poszczególnych województwach.

Samochody elektryczne – prym wiedzie stołeczne województwo

Najwięcej elektrycznych modeli zarejestrowano w województwie mazowieckim. Taki stan nie wynika wyłącznie z liczby mieszkańców, lecz także z tego, że to w mazowieckim mnóstwo firm ma siedzibę lub chociażby filię.

Liczbę kupowanych aut elektrycznych generują także znajdujące się w tym regionie w dużej liczbie banki czy firmy leasingowe. W efekcie wiele z tych samochodów może być w ewidencji w Warszawie, a w rzeczywistości na co dzień jeżdżą w innym regionie kraju.

false Dacia Spring Expression
© IBRM Samar

W stołecznym województwie w pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku zarejestrowano 6090 elektrycznych aut osobowych. To daje udział w rynku elektryków na poziomie 33,71 proc. Z kolei średnia cena odebranych pojazdów to 234 596 zł.

Po drugiej stronie tabeli znalazło się województwo opolskie. W omawianym czasie na bezemisyjny model zdecydowało się tutaj 237 kierowców. Udział w rynku wyniósł 1,31 proc., a średnia cena samochodu to 212 776 zł.

Samochody elektryczne – sprzedaż w poszczególnych województwach

Mazowieckie – 6099 szt., udział w rynku – 33,71 proc., śred. cena – 234 596 zł

Śląskie – 2091 szt., udział w rynku – 11,57 proc., śred. cena – 205 331 zł

Wielkopolskie – 1698 szt., udział w rynku – 9,40 proc., śred. cena – 220 000 zł

Małopolskie – 1567 szt., udział w rynku – 8,67 proc., śred. cena – 218 594 zł

Pomorskie – 1229 szt., udział w rynku – 6,80 proc., śred. cena – 223 398 zł

Dolnośląskie – 1142 szt., udział w rynku – 6,32 proc., śred. cena – 222 212 zł

Łódzkie – 749 szt., udział w rynku – 4,15 proc., śred. cena – 227 288 zł

Kujawsko-pomorskie – 557 szt., udział w rynku – 3,08 proc., śred. cena – 202 769 zł

Zachodniopomorskie – 508 szt., udział w rynku – 2,81 proc., śred. cena – 216 045 zł

Podkarpackie – 499 szt., udział w rynku – 2,76 proc., śred. cena – 188 757 zł

Lubelskie – 489 szt., udział w rynku – 2,71 proc., śred. cena – 189 756 zł

Podlaskie – 303 szt., udział w rynku – 1,68 proc., śred. cena – 202 822 zł

Świętokrzyskie – 348 szt., udział w rynku – 1,93 proc., śred. cena – 186 209 zł

Lubuskie – 281 szt., udział w rynku – 1,56 proc., śred. cena – 188 316 zł

Warmińsko-mazurskie – 277 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 205 906 zł

Opolskie – 237 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 212 776 zł

Po zweryfikowaniu powyższych informacji mamy jeszcze jeden wniosek dotyczący cen kupowanych elektryków. Otóż okazuje się, że średni koszt transakcji nie współgra w 100 proc. z liczbą sprzedanych samochodów.

false ©IBRM Samar
© IBRM Samar

To prawda, że w województwie mazowieckim klienci płacą najwięcej, ale już w następnym w zestawieniu województwie śląskim rachunki za elektryczne auta okazują się średnio niższe niż w kilku regionach, które odnotowały mniejszą liczbę sprzedanych elektryków.

Podobne spostrzeżenie dotyczy dolnej części rankingu. W województwie śląskim jest najmniej kierowców, którzy są zwolennikami elektromobilności, ale pod względem kosztów zakupu, region znalazł się w połowie stawki.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów