MPK z Krakowa zamówiło łącznie 200 nowych autobusów. Wśród nich będą spalinowe odmiany z silnikami spełniającymi normę Euro 6 oraz wozy, w których wykorzystano wodorowy napęd.MPK z Krakowa wybrało się na zakupy, których wynikiem będzie pozyskanie nowoczesnego taboru autobusowego. Wśród nabytych pojazdów znalazły się nie tylko wersje spalinowe, lecz także zasilane wodorem.
Zakup nowych autobusów sprawia, że z użytkowania będzie można wycofać najstarsze pojazdy wykorzystywane przez krakowskie MPK. Po zrealizowaniu zamówień w Krakowie oprócz spalinowych autobusów będą kursowały także wersje wodorowe, elektryczne oraz hybrydowe.
Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A dostarczą spalinowe autobusy
false

© MPK KrakówMPK z Krakowa wybrało jako dostawcę 190 spalinowych autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 6 konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A.
W skład zamówienia wchodzą cztery rodzaje pojazdów
90 szt. standardowych autobusów o długości ok. 12 m (cena netto za jeden autobus to 1 350 000 zł)
60 szt. autobusów przegubowych o długości ok. 18 m (cena netto za jeden autobus to 1 825 000 zł)
30 szt. autobusów midi o długości ok. 10,5 m (cena netto za jeden autobus to 1 300 000 zł)
10 pozamiejskich autobusów o długości ok. 12 m (cena netto za sztukę to 1 390 000 zł)
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. dostarczy 10 wodorowych autobusów marki NesoBus
Tabor krakowskiego MPK mają uzupełnić również wodorowe pojazdy. Docelowo ma ich być 150, a na razie zamówienie złożone w firmie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. opiewa na 10 pojazdów marki NesoBus.
false

© MPK KrakówZakup nowych autobusów wodorowych poprzedziły 3-letnie testy. W trakcie ich trwania MPK użytkowało wozy pięciu producentów: Mercedes, Solaris, ArthurBus, Autosan oraz NesoBus.
Wodorowe modele, które będą jeździły w Krakowie (dostawa za 12 miesięcy) to 12-metrowe wersje, przystosowane do przewozu 88 pasażerów, a w tym 29 na miejscach siedzących. Umieszczony centralnie elektryczny silnik napędza tylne koła, a zbiorniki mieszczące 37,5 kg wodoru umieszczono na dachu.
Po zatankowaniu ich na 100 proc. pojazd może pokonać maksymalnie 450 km. Uzupełnianie paliwa będzie odbywało się na stacji Orlenu w stacji autobusowej Płaszów.
MPK uzyska 100-procentowe dofinansowanie
Wsparcie finansowe na zakup wodorowych autobusów MPK w Krakowie uzyskało w ramach przedsięwzięcia „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Na nabycie dziesięciu wodorowców MPK uzyska 100 proc. dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji o nazwie: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy), III edycja programu "Zielony Transport Publiczny”. Dofinansowanie jest realizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Bezpieczeństwo, komfort oraz ekologia
Wszystkie nowe autobusy (zarówno spalinowe, jak i wodorowe), które będą użytkowane przez krakowskie MPK to wyposażone w klimatyzację niskopodłogowe wersje przystosowane dla pasażerów z ograniczoną mobilnością (miejsce dla osób poruszających się na wózkach oraz opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami, platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach).
W pojazdach nie zabraknie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz. Nowe autobusy będą także zapewniać komfortowe warunki pracy kierowcom. Będą oni mieli do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę.