1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Uważaj, gdzie parkujesz służbowy samochód
Komentarze ekspertów

Uważaj, gdzie parkujesz służbowy samochód

1 min

Jerzy Martini, partner, doradca podatkowy, Martini i Wspólnicy: Pozostawienie samochodu w garażu czy pod domem pracownika nie oznacza automatycznie, że jest on wykorzystywany do celów prywatnych. Dotyczy to zwłaszcza przedstawicieli handlowych, którzy pracują „w terenie”. Jeśli taki przedstawiciel handlowy jeździ wyłącznie z domu do klientów, to nie ma w tym miejscu żadnego wykorzystania do celów prywatnych.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co „Akt w sprawie danych” oznacza dla dealerów?
false ©Martini Tax
© Martini Tax

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.520.2023.2.AKS stwierdził, że jeżeli pracownik zostawi służbowy samochód w swoim garażu lub zaparkuje auto przed domem, to pracodawca nie ma możliwości odliczenia 100 proc. VAT od takiego pojazdu. Zdaniem KIS, w takim przypadku podatnik nie może bowiem zapewnić, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. 

Trudno się zgodzić ze stanowiskiem przedstawionym w powyższej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Pozostawienie samochodu w garażu czy pod domem pracownika nie oznacza automatycznie, że jest on wykorzystywany do celów prywatnych.

Dotyczy to zwłaszcza przedstawicieli handlowych, którzy pracują „w terenie”. Jeśli taki przedstawiciel handlowy jeździ wyłącznie z domu do klientów, to nie ma w tym miejscu żadnego wykorzystania do celów prywatnych. Sytuacja taka może być udokumentowana np. dzięki zapisom w urządzeniach wykorzystujących GPS. 

Zdarza się też, że przedsiębiorca nie dysponuje parkingiem dla samochodów służbowych. W przypadku osób pracujących w terenie jest to dodatkowy argument podkreślający brak wykorzystania samochodu do celów prywatnych. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#1
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#3
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów