1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Auta do jazd testowych będą zwolnione z akcyzy
Komentarze ekspertów

Auta do jazd testowych będą zwolnione z akcyzy

3 min

Michał Maciejewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż oznaczają oszczędności podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo-rozwojową, pozwalając im udoskonalać oferowane produkty czy usługi oraz ulepszać realizowane procesy. Środki zaoszczędzone, w ten sposób będą mogły poprawiać innowacyjność oraz rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej w Polsce, wpływając na jej konkurencyjność również na arenie międzynarodowej.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co dalej z amortyzacją podatkową samochodów PHEV
false ©KPI Tax
© KPI Tax

Ministerstwo Finansów 10 września 2024 r. przedstawiło projekt zmian przepisów podatkowych m.in. w zakresie akcyzy. Istotna zmiana dotyczy wprowadzenia zwolnienia z akcyzy dla samochodów osobowych zarejestrowanych profesjonalnie na terytorium kraju, w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. 

Zgodnie z uzasadnieniem do projektowanych zmian:

„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, w związku z sygnalizowanymi potrzebami ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej, podjęto decyzję o wprowadzeniu zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych. Samochody te zgodnie z przepisami o ruchu drogowym podlegają profesjonalnej rejestracji przy spełnieniu określonych warunków. Rozwiązanie to jest korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ wspiera innowacyjność i rozwój technologiczny w branży motoryzacyjnej w Polsce. Projektowana zmiana zwiększy również konkurencyjność polskich przedsiębiorców”

Kto będzie mógł skorzystać ze zwolnienia?

Projekt zakłada wprowadzenie szeregu wymogów, które należy spełnić by móc zastosować przedmiotowe zwolnienie.

Zwolnienie z akcyzy będzie dotyczyło samochodów osobowych: 

  • Posiadających profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi, zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji podjazdów.
  • Wpisanych do wykazu pojazdów używanych w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.
  • Będących przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres do 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.

 Warto zaznaczyć, iż projekt definiuje wskazaną w warunkach działalność badawczo-rozwojową zgodnie z definicjami zawartymi w przepisach podatkowych tj. ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

W zakresie definicji badań naukowych i prac rozwojowych projekt nawiązuje do ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. 

  • Wywiezionych poza terytorium Polski w terminie 14 dni po przeprowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych lub do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, albo w analogicznym terminie wycofanych z eksploatacji i uzyska zaświadczenia o jego demontażu, zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Warto zauważyć, że podmiot korzystający ze zwolnienia z akcyzy, zgodnie z projektowanymi zmianami, ma obowiązek przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumentów potwierdzających wywóz samochodu z kraju lub zaświadczenia o jego demontażu w ciągu 30 dni po upływie tego okresu.

Co istotne, powyższe warunki powinny być spełnione łącznie.

 Zainteresowany podmiot będzie mógł wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie z akcyzy. Do przedmiotowego wniosku, zgodnie z omawianym projektem, należy dołączyć dokumentację potwierdzającą spełnienie powyższych warunków. 

Naruszenie warunków zastosowania zwolnienia skutkować będzie obowiązkiem zapłaty akcyzy, według stanu na dzień powstania obowiązku podatkowego, zaś wydane zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy straci ważność.

Wejście w życie zmian zaplanowano od 1 stycznia 2025 roku.

Komentarz

Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż oznaczają oszczędności podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo-rozwojową, pozwalając im udoskonalać oferowane produkty czy usługi oraz ulepszać realizowane procesy. Środki zaoszczędzone, w ten sposób będą mogły poprawiać innowacyjność oraz rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej w Polsce, wpływając na jej konkurencyjność również na arenie międzynarodowej. 

Pamiętajmy, że w obecnym systemie podatkowym aktualnie już funkcjonują rozwiązania, dzięki którym możliwe jest efektywne obniżenie opodatkowania, w szczególności dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Dzięki wejściu w życie projektowanych zmian wachlarz tych rozwiązań zostanie poszerzony. Warto zatem świadomie dbać o efektywność podatkową, także w branży motoryzacyjnej. Możliwości są, wystarczy po nie sięgnąć. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów