
Płock stawia na wodorowe Solarisy
Miasto Płock zamówiło 18 autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen. Nowe pojazdy dołączą do miejskiej floty w I połowie 2026 roku. Zasięg takiego autobusu wynosi około 600 km na jednym tankowaniu wodoru.
3 min
Ayvens opublikował najnowszą edycję raportu „Mobility Guide”, który dostarcza menedżerom flot informacji o tempie rozwoju elektryfikacji w poszczególnych krajach. Ta coroczna, szczegółowa analiza opiera się na danych z floty Ayvens liczącej 3,4 miliona pojazdów w 42 krajach i 5 dodatkowych państwach dzięki lokalnym partnerstwom.
Wzorem badania w ubiegłym roku, kraje podzielono na elektrycznie "zaawansowane", „rozwijające się" i „wschodzące". Metodologia została oparta na sześciu kluczowych czynnikach związanych z przejściem na elektromobilność. Każdy kraj otrzymał ogólną ocenę w skali od 0 do 100.
Raport zawiera również szczegółowy przegląd i ocenę lokalnych przepisów podatkowych i regulacyjnych dotyczących pojazdów elektrycznych w 37 krajach.
Chociaż rynek samochodów elektrycznych dojrzewa, ich wdrażanie nadal spotyka liczne wyzwania, jak zmienność cen, zmieniające się całkowite koszty posiadania, geopolityczne napięcia związane z handlem, zmieniające się regulacje, zmiany w programach dopłat, nowe zasady opodatkowania i inne warunki rynkowe, które wciąż kształtują ekosystem EV. – Przejście na elektromobilność jest nieuniknione i nastąpi, ale zajmie to więcej czasu i nie będzie przebiegać w sposób liniowy. Nasz raport „Mobility Guide” ma za zadanie zapewnić szczegółowe i całościowe podejście do kwestii, które wpływają na przejście klientów na zrównoważoną mobilność. Samochody elektryczne są jednym z dostępnych rozwiązań, które nasi klienci wybierają w celu dekarbonizacji swojej mobilności i, w połączeniu z dodatkowymi alternatywami, stopniowo realizują zobowiązania klimatyczne oraz ostatecznie zmniejszają emisję CO2. Na dynamicznym rynku elektrycznym Ayvens pomaga klientom, zwłaszcza menedżerom międzynarodowych flot, lepiej zrozumieć elektryfikację. Naszym celem jest wyposażenie ich w niezbędne informacje i rozwiązania, które umożliwią przejście na zrównoważoną mobilność – mówi Annie Pin z firmy Ayvens.
– W porównaniu do ubiegłego roku, Polska zdobyła dwa punkty więcej, wychodząc tym samym z kategorii krajów wschodzących i dołączając do grupy krajów rozwijających się. Wykonaliśmy krok naprzód w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności, jednak nadal istnieje wiele wyzwań, które muszą zostać pokonane, aby w pełni wykorzystać potencjał elektromobilności. Polska czeka teraz na ogłoszenie szczegółów nowego wsparcia dofinansowania pojazdów nowych i używanych oraz na dodatkowy budżet w ramach trwającego programu „Mój Elektryk”. Uruchomienie tych inicjatyw będzie kluczowe dla dalszego rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju – mówi Maciej Arwaj, dyrektor handlowy w Ayvens Poland.
Choć udział pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych na polskich drogach jest nadal stosunkowo niski, to ich liczba rośnie w szybkim tempie. Z danych ACEA wynika, że Polska w 2023 r. odnotowała imponujący wzrost sprzedaży oraz rejestracji nowych pojazdów niskoemisyjnych. Udział samochodów w pełni elektrycznych wzrósł o ponad 50% w porównaniu z poprzednim rokiem. Dominującą marką w kategorii elektrycznych pojazdów osobowych jest Tesla. W top 3 najchętniej wybieranych modeli znalazły się Tesla Model Y, Tesla Model 3 oraz Audi Q4 e-Tron.
Do korzystniejszej punktacji przyczyniła się również lepsza infrastruktura punktów ładowania. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM, w Polsce między 2022 a 2023 rokiem powstały 2 543 nowe stacje ładowania, w tym 2 479 stacji normalnego ładowania i 282 stacje szybkiego oraz ultraszybkiego ładowania. Na każde 100 km dróg przypada średnio 1,4 stacji ładowania. Każda stacja publiczna obsługuje średnio 7 pojazdów elektrycznych.
Niemal maksymalną liczbę punktów (14/15) Polska zdobyła za szeroką ofertę samochodów niskoemisyjnych, z 132 modelami dostępnymi na rynku. Najmniej punktów (1/5) otrzymaliśmy w kategorii wkład w zrównoważony rozwój. Powodem niskiej punktacji jest to, że nadal duża część energii w Polsce pochodzi z paliw kopalnych, głównie z węgla, oraz to, że mało jest źródeł odnawialnych w miksie energetycznym. Tylko 31% energii w Polsce pochodzi z niskoemisyjnych źródeł, z czego 29% to energia odnawialna.
Jak wynika z raportu Ayvens, całkowite koszty posiadania pojazdów elektrycznych w Polsce są porównywalne do pojazdów z silnikiem spalinowym. Całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego wynosi 0,35 PLN na kilometr, podczas gdy TCO pojazdu z silnikiem spalinowym jest o grosz droższe.
pj
Miasto Płock zamówiło 18 autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen. Nowe pojazdy dołączą do miejskiej floty w I połowie 2026 roku. Zasięg takiego autobusu wynosi około 600 km na jednym tankowaniu wodoru.
Najnowszy SUV Dacii, model Bigster, zwyciężył w ogólnopolskim plebiscycie Fleet Derby 2025 w kategorii Samochód hybrydowy (HEV). Z kolei Renault Master uzyskał najlepszy wynik w kategorii pojazdów do przewozu towarów o DMC do 3,5 tony z ekologicznym napędem spalinowym.
Nowy dyrektor generalny Stellamtis, Antonio Filosa, w pierwszym dniu urzędowania ogłosił nowy zespół kierownictwa koncernu. Składa się on z ekspertów Stelantisa działających w placówkach na całym świecie.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów