1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Fiskus - miękkie hybrydy bez preferencji akcyzowych
Wiadomości

Fiskus - miękkie hybrydy bez preferencji akcyzowych

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Ministerstwo Finansów podtrzymuje stanowisko, że miękkie hybrydy (MHEV) nie mogą korzystać z preferencyjnych stawek akcyzy, które przysługują innym rodzajom samochodów hybrydowych. Rozbieżności interpretacyjne między organami podatkowymi a sądami administracyjnymi powodują, że sprawa wciąż pozostaje nierozstrzygnięta.
Zobacz także Arval Polska przekroczył 80 tysięcy aut we flocie Kierowcy wracają do aut spalinowych. Entuzjazm wobec EV wyraźnie słabnie Sześć państw UE, w tym Polska, uderza w politykę klimatyczną Brukseli
false ©IBRM Samar
© IBRM Samar

Wojewódzkie sądy administracyjne w Warszawie i Olsztynie wydały wyroki wskazujące, że przepisy nie wymagają, aby silnik elektryczny w hybrydzie działał samodzielnie. Zgodnie z ich orzeczeniami istotne jest współdziałanie jednostek napędowych, co przemawiałoby za zastosowaniem obniżonej stawki akcyzy również dla tzw. miękkich hybryd (MHEV).

Wyroki te są jednak nieprawomocne, a sprawa została skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jednocześnie WSA w Opolu poparł dotychczasowe podejście fiskusa, wykluczając miękkie hybrydy z preferencji podatkowych.

W odpowiedzi na interpelację nr 6 986 z 19 grudnia 2024 r. posła Janusza Kowalskiego (PiS), dotyczącą opodatkowania samochodów hybrydowych, resort finansów poinformował 7 stycznia 2025 roku, że analizuje problem i pracuje nad zmianami przepisów akcyzowych w ramach realizacji Krajowego Planu Odbudowy. Nowe regulacje podatkowe mają rozwiać wątpliwości interpretacyjne dotyczące hybryd. Obecnie nie prowadzi jednak szczegółowych analiz gospodarczych i środowiskowych związanych z wykluczeniem MHEV z preferencji podatkowych, mimo rosnącej popularności tego typu pojazdów.

Ministerstwo przypomina również, że organy podatkowe działają niezależnie i samodzielnie podejmują decyzje o ewentualnych kontrolach oraz wezwaniach do dopłaty akcyzy. Tym samym resort nie ingeruje w ich postępowania ani nie weryfikuje zasadności wydawanych decyzji. W praktyce oznacza to, że właściciele miękkich hybryd mogą być narażeni na dodatkowe kontrole i potencjalne dopłaty akcyzy, jeśli organy podatkowe uznają, że zastosowane stawki były nieprawidłowe.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówił w wywiadzie dla IBRM SAMAR

Chciałbym, aby uregulowana została jednoznacznie kwestia zwolnień z akcyzy niektórych aut hybrydowych, w tym głównie tzw. miękkich hybryd (MHEV). Dziś bowiem część urzędów skarbowych podważa „hybrydowość” tych samochodów. Moim zdaniem sytuacja w tym przypadku jest prosta. Jeżeli auto ma homologację jako pojazd hybrydowy, czyli ma oficjalne europejskie dokumenty, to w tym momencie nie widzę powodu, by miało być inaczej opodatkowane niż pozostałe hybrydy”. 

Przypomnijmy, że od początku 2020 roku w Polsce obowiązują obniżone o połowę podstawowe stawki akcyzy (18,6 i 3,1 proc.) na samochody o napędzie hybrydowym. I tak klasyczne hybrydy (HEV) wyposażone w silnik spalinowy o pojemności powyżej dwóch litrów (ale nie większy niż 3,5 litra) są obecnie obciążone stawką w wysokości 9,3 proc. podstawy opodatkowania.

W przypadku samochodów o pojemności silnika 2l lub mniejszej, stawka wynosi 1,55 proc. Obniżka akcyzy o 50 proc. dotyczy także hybryd plug-in (PHEV). Co jednak ciekawe, obejmuje ona tylko samochody, w których silnik spalinowy ma powyżej 2 litrów pojemności, a więc akcyza wynosi 9,3 proc. podstawy opodatkowania.

Z kolei hybrydy plug-in o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm³ lub niższej, są całkowicie zwolnione z akcyzy do 31 grudnia 2029 r. Natomiast w przypadku hybryd MHEV od początku zmian legislacyjnych pojawiały się kontrowersje dotyczące prawa do objęcia ich preferencyjnymi stawkami. Z akcyzy w Polsce całkowicie zwolnione są pojazdy elektryczne – zarówno te bateryjne, jak i korzystające z paliwa wodorowego. 

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów