
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Tomasz Kamiński
2 min
Ford Transit to jeden z popularniejszych samochodów dostawczych dostępnych na polskim rynku. Najmniejszym modelem w gamie jest Ford Transit Courier (według danych IBRM Samar w 2024 roku sprzedano 860 takich aut), następnie Ford Transit Custom (wg IBRM Samar w 2024 roku kupiono 2024 sztuk) i wreszcie największy Ford Transit (wg IBRM Samar w 2024 roku na ten model zdecydowało się 3703 klientów).
Ford Transit dostępny jest w wersji spalinowej, a oprócz tego w ofercie jest jeszcze elektryczny Ford E-Transit. Osiem takich samochodów, ale jako wywrotki zamówiła firma PreZero zajmująca się gospodarowaniem odpadów.
Zabudowa przygotowana przez firmę Nadwozia Auto-Boss z Bielska-Białej to trójstronna wywrotka z burtami o wysokości 400 mm (tylna otwierana i wychylana). Blokowanie burt możliwe jest dzięki trzem zamkom umieszczonym na aluminiowych słupkach.
Wywrotkę uruchamia się pilotem, a unoszenie możliwe jest dzięki pompie PSX i siłownikowi. W trakcie przechyłu platformy włącza się automatycznie sygnał dźwiękowy. W wyposażeniu pojazdu znalazły się m.in. belka sygnalizacyjna LED, boczna belka przeciwnajazdowa, a także nadstawka siatkowa z plandeką.
Ford E-Transit występuje z silnikiem o mocy 184 KM lub 269 KM. Najnowsze wydanie samochodu ma akumulatory o pojemności 89 kWh (bazowe odmiany mają baterie o poj. 67 kWh), a maksymalny zasięg to 402 km.
Baterie można ładować prądem przemiennym z mocą 22 kW, a prądem stałym – 180 kW. W pierwszym przypadku prąd uzupełnimy na 100 proc. po ok. 6 godz., a w drugim ładowanie w zakresie 10-80 proc. zajmuje 28 min.
Ford E-Transit występuje z nadwoziami o długości L2, L3 bądź L4. Do wyboru jest wersja van (z pojedynczą lub podwójną kabiną) oraz podwozia do zabudowy. Dopuszczalna masa całkowita zawiera się pomiędzy 3500 kg a 4250 kg. Z kolei maksymalna ładowność dla vanów to 1460 kg, a dla podwozi z kabiną – 1814 kg.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów