1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Leasing w kilkanaście minut, bez papieru i podpisu
Wywiady

Leasing w kilkanaście minut, bez papieru i podpisu

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu: Wprowadzenie formy dokumentowej pozwoli skrócić czas zawierania umowy z kilku dni do kilkunastu minut i poprawić komfort korzystania z leasingu. Wzrośnie konkurencyjność całego sektora, szczególnie w segmencie MŚP. Co równie ważne – leasing w końcu zyskuje nowoczesne ramy prawne, odpowiadające realiom cyfrowej gospodarki.
Zobacz także Leasing 2025: nowe wyzwania i szanse Leasing na fali zmian Chińskie marki stwarzają nowe szanse

Paweł Janas, samar.pl: Co w praktyce oznacza dla klientów zmiana przepisów i możliwość zawierania umów leasingowych w formie dokumentowej, bez podpisu kwalifikowanego?

Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu: Dla klientów to przede wszystkim ogromne uproszczenie i wygoda. Po 25 latach leasing przestaje być umową wymagającą formy pisemnej pod rygorem nieważności. Teraz wystarczy kliknięcie w aplikacji, wiadomość e-mail czy SMS – bez konieczności osobistego spotkania, drukowania dokumentów i stosowania podpisu kwalifikowanego. To oszczędność czasu, mniej formalności i większa elastyczność – szczególnie istotna dla mikro i małych przedsiębiorstw, które stanowią większość klientów rynku leasingu.

false ©Związek Polskiego Leasingu
© Związek Polskiego Leasingu

Które firmy leasingowe są już gotowe do oferowania umów w nowej formie, a kiedy pozostali gracze planują wdrożenie tego rozwiązania?

Część firm leasingowych – szczególnie tych, które już wcześniej oferowały cyfrowe ścieżki zawierania umów z użyciem podpisu kwalifikowanego czy biometrycznego – jest dobrze przygotowana do wdrożenia nowej formy dokumentowej. Inne są na etapie finalizacji wdrożeń technologicznych i procedur. Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach większość rynku będzie już oferować umowy leasingu w tej nowoczesnej, zdalnej formule.

Jakie są największe wyzwania techniczne i organizacyjne, z jakimi mierzą się firmy leasingowe przy wdrażaniu formy dokumentowej?

To przede wszystkim konieczność aktualizacji systemów IT, wzorów dokumentów i procedur operacyjnych, a także przeszkolenie zespołów sprzedażowych i obsługi klienta. Równie istotne są kwestie bezpieczeństwa danych i zgodności z przepisami prawa. Branża podchodzi do tych wyzwań odpowiedzialnie – wiemy, że pełne wdrożenie będzie procesem rozłożonym w czasie i odbywać się będzie etapami.

Czy forma dokumentowa może całkowicie zastąpić tradycyjne umowy papierowe i podpis kwalifikowany w leasingu, czy raczej będzie funkcjonować równolegle?

Jak pokazują badania przeprowadzone w 2025 roku dla ZPL wśród klientów branży leasingowej, aktualnie większość umów leasingowych, bo 60,52 proc. podpisywana jest na papierze, a 39,4 proc. elektronicznie, z użyciem podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego. Te proporcje będą się zmieniać na korzyść formy zdalnej zawierania umów. Inne badania wskazują, że klienci dalej oczekują wsparcia doradcy. Wprowadzenie e-leasingu będzie stopniowe i rozciągnięte w czasie. To nie będzie zmiana, która nastąpi z dnia na dzień. W niedalekiej perspektywie forma dokumentowa będzie funkcjonować równolegle z innymi formami podpisywania umów. Spółki leasingowe będą działać w modelu hybrydowym – będą dostosowywały sposób zawarcia umowy do kanału sprzedaży, rodzaju przedmiotu finansowania i preferencji klienta. Dostrzegamy jednak wyraźny trend - coraz więcej klientów oczekuje prostych, zdalnych rozwiązań – i na to branża odpowiada.

Jak zmiana ta może wpłynąć na konkurencyjność i tempo obsługi klientów na rynku leasingu, którego wartość przekroczyła już 110 mld zł rocznie?

To istotne przyspieszenie procesów po stronie firm leasingowych i większa dostępność usług dla klientów. Wprowadzenie formy dokumentowej pozwoli skrócić czas zawierania umowy z kilku dni do kilkunastu minut i poprawić komfort korzystania z leasingu. Wzrośnie konkurencyjność całego sektora, szczególnie w segmencie MŚP. Co równie ważne – leasing w końcu zyskuje nowoczesne ramy prawne, odpowiadające realiom cyfrowej gospodarki.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem#1
Przeczytaj

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem

Gergely Fónod, dyrektor zarządzający, Rohlig SUUS Logistics Słowacja: Przewaga Słowacji nie opiera się już na skali produkcji ani niskich kosztach, lecz na efektywności całego systemu logistyczno-operacyjnego. Aby utrzymać pozycję europejskiego lidera, konieczny jest dalszy rozwój infrastruktury logistycznej oraz kompetencji operacyjnych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać#2
Przeczytaj

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać

Zakaria Zeghari, Renault, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, jednostka biznesowa LCV: Nie chcemy sprzedawać elektrycznych dostawczaków za wszelką cenę. Elektryfikacja ma sens tylko wtedy, gdy utrzymuje wydajność biznesu i koszt całkowity jest racjonalny. Naszym zadaniem nie jest reklama, lecz edukacja – wsłuchanie się w działalność klientów i pokazanie im, które elementy floty faktycznie można zelektryfikować. Czasem wystarczy zacząć od 10–15 proc., ale ktoś musi im to powiedzieć.

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA#3
Przeczytaj

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA

Agata Stańda, prezes Solaris Bus & Coach: Nasze plany rozwojowe muszą iść w parze z rozbudową zaplecza produkcyjnego. Jeśli chodzi o autobusy międzymiastowe i potrzebę zwiększenia zdolności produkcyjnych, jesteśmy w trakcie procesu wyboru lokalizacji pod nową fabrykę. W przypadku kontraktów dla USA i Kanady – pierwsze pojazdy powstaną w Polsce, ale docelowo planujemy uruchomienie produkcji także na terenie USA, gdzie Grupa CAF posiada już fabrykę pojazdów szynowych.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów