
Jetour wchodzi do Polski. Umowa z AADC podpisana
Chiński Jetour oficjalnie rozpoczyna działalność w Polsce – pierwszym rynku marki w Europie.
Paweł Janas
3 min
Škoda Auto zamknęła 2024 r. z bardzo dobrymi wynikami finansowymi. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 4,7% do 27,8 mld euro, a zysk operacyjny skoczył aż o 30% osiągając poziom 2,3 mld euro. Rentowność sprzedaży zwiększyła się do 8,3% (z 6,7% w 2023), a przepływy pieniężne netto więcej niż podwoiły się, przekraczając 2 mld euro (+116,2%). Zgodnie z komunikatem producenta, te rezultaty zostały osiągnięte głównie dzięki wyższej sprzedaży, korzystnym efektom w strukturze sprzedaży, sprzyjającym kursom walut oraz konsekwentnej realizacji programu Next Level Efficiency+, który koncentruje się na optymalizacji kosztów.
W 2024 roku Škoda dostarczyła klientom na całym świecie 926 600 pojazdów, co oznacza wzrost o 6,9% rok do roku. Octavia pozostała bestsellerem marki z wynikiem 215 700 sprzedanych egzemplarzy (+12,4%). Firma odnotowała szczególnie silne wzrosty w głównym regionie sprzedaży - Europie, gdzie wyprzedziła ogólny trend rynkowy i awansowała na pozycję czwartego najlepiej sprzedającego się producenta samochodów (z siódmej pozycji w 2023 roku). Największymi rynkami pozostały Niemcy, Czechy i Wielka Brytania, a znaczące wzrosty odnotowano również w Turcji, Polsce i Hiszpanii.
Marka intensyfikuje obecnie swoją strategię związaną z rozwojem produkcji samochodów elektrycznych, podwajając plany sprzedaży elektryków na 2025 rok. Rodzina modeli Enyaq zajęła trzecie miejsce wśród najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie z wynikiem 79 500 dostarczonych egzemplarzy. Niedawno wprowadzony na rynek kompaktowy SUV Elroq, pozycjonowany jako najbardziej przystępny cenowo model elektryczny w swoim segmencie, spotkał się zdaniem producenta z bardzo dobrym przyjęciem, gromadząc ponad 35 000 zamówień do początku marca 2025 roku. W planach są kolejne modele elektryczne, w tym miejski crossover Epiq oraz duży rodzinny SUV oparty na koncepcji Vision 7S.
Škoda kontynuuje również ekspansję międzynarodową. Indie pozostają kluczowym filarem tej strategii i przyszłym centrum eksportowym. W 2024 roku firma rozszerzyła swoją ofertę o model Kylaq - trzeci lokalnie opracowany i produkowany samochód po modelach Kushaq i Slavia. Wkraczając do wysoce konkurencyjnego segmentu pojazdów poniżej czterech metrów, który stanowi prawie 50% sprzedaży samochodów w Indiach, Kylaq ma odegrać kluczową rolę w osiągnięciu przez Škodę celu sprzedaży 100 000 pojazdów na rynku indyjskim do 2026 roku.
W Wietnamie, strategicznej „bramie” do szerszego regionu ASEAN, trwają przygotowania do rozpoczęcia montażu pojazdów w nowo wybudowanej fabryce w prowincji Quang Ninh. Produkcja początkowo ma skupić się na modelu Kushaq, a następnie na Slavii, wykorzystując synergie z siecią produkcyjną Škody w Indiach. Ekspansja międzynarodowa nabiera tempa również w innych regionach - w Kazachstanie firma z powodzeniem powróciła na rynek, dostarczając w ubiegłym roku ponad 1400 pojazdów klientom.
Warto przypomnieć, że według IBRM Samar, opartych na danych CEPiK, w ubiegłym roku Skoda uzyskała pozycję wicelidera polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W przypadku czeskiej marki liczba zarejestrowanych aut sięgnęła 60 131 szt., czyli o 16,81% więcej niż w roku 2023. Udział Skody wyniósł w 2024 roku 10,90%.
Chiński Jetour oficjalnie rozpoczyna działalność w Polsce – pierwszym rynku marki w Europie.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie stawiają kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu. Stołeczny przewoźnik podpisał umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę 79 nowych autobusów elektrycznych. Kontrakt obejmuje 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric oraz 29 krótszych Urbino 12 electric.
Podczas gdy sprzedaż używanych samochodów osobowych w Polsce spada, segment dostawczaków, dużych aut wieloosobowych i pick-upów notuje wyraźny wzrost. Według danych Aures Holdings, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku sprzedano w Polsce 130,8 tys. takich pojazdów – o 11,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania, cały rynek wtórny zanotował spadek o 3,3 proc.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów