
Drogi początek wakacji przy dystrybutorze
Początek lipca to czas, kiedy kierowcy wciąż odczuwają skutki działań wojennych na Bliskim Wschodzie. Według serwisu e-petrol.pl wszystkie paliwa - oprócz autogazu - jeszcze podrożały.
2 min
Od stycznia 2025 roku sektor motoryzacyjny w Polsce i Europie czeka istotna zmiana regulacyjna, która będzie miała bezpośredni wpływ na strategie zakupowe przedsiębiorstw. Zmiany regulacyjne odnoszące się do obowiązującej już od kilkunastu lat dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe) wprowadzają restrykcyjne limity emisji CO₂, zmuszając producentów do głębokich zmian technologicznych i organizacyjnych.
Nowe przepisy zakładają drastyczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla - do 93,6 g/km dla samochodów osobowych i 153,6 g/km dla pojazdów dostawczych. Za każdy gram przekroczenia norm producenci będą musieli zapłacić karę 95 euro, co w praktyce dla samochodów z segmentu C może oznaczać dodatkowe obciążenie rzędu 20 tysięcy złotych. Te koszty najprawdopodobniej zostaną przeniesione bezpośrednio na cenę ostateczną pojazdów.
Rynek już odczuwa pierwsze efekty nadchodzących zmian. Indeks Cenowy SAMAR potwierdza stopniowy wzrost cen - w ciągu roku katalogowe ceny aut zwiększyły się o 1,6 proc., a w sierpniu 2024 roku średnia cena nowego samochodu wyniosła już 179 784 złote, co stanowi 2,9-procentowy wzrost rok do roku.
Sektor biznesowy zdaje się być świadomy nadchodzących przekształceń. Z badania „Barometr Flotowy 2024" wynika, że niemal 30 proc. firm w Polsce planuje rozbudowę flot w najbliższych trzech latach. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment pojazdów dostawczych - aż 39 proc. przedsiębiorstw zamierza zwiększyć ich liczbę. Co jednak istotne, mimo presji na elektromobilność, aż 86 proc. flot samochodów osobowych i 91 proc. flot dostawczych nadal będą stanowić pojazdy spalinowe.
Eksperci rynkowi, w tym Radosław Kitala z Arval Mobility Observatory, zwracają uwagę, że firmy powinny już teraz strategicznie planować zakupy pojazdów. Przyspieszenie decyzji inwestycyjnych przed pełnym wejściem w życie nowych przepisów może pozwolić na uniknięcie przewidywanych podwyżek i zoptymalizowanie kosztów floty. Warto jednak zachować krytyczne podejście do prezentowanych danych, pamiętając, że raport pochodzi od firmy Arval, świadczącej usługi wynajmu długoterminowego samochodów, a więc firmy która może być zainteresowana promowaniem określonych rozwiązań rynkowych.
Oprac. Paweł Janas
Początek lipca to czas, kiedy kierowcy wciąż odczuwają skutki działań wojennych na Bliskim Wschodzie. Według serwisu e-petrol.pl wszystkie paliwa - oprócz autogazu - jeszcze podrożały.
Karol Kostrzewa objął stanowisko dyrektora generalnego Geely Polska. Do jego zadań należeć będzie wprowadzenie chińskiej marki na rynek oraz budowa jej pozycji w naszym kraju.
Volvo Cars sprzedało w czerwcu na świecie 62 858 aut – to o 12 procent mniej niż rok wcześniej. W I półroczu 2025 r. producent sprzedał 353 780 samochodów, o 9 procent mniej (r/r). Spadki odnotowano w segmencie modeli elektrycznych i hybryd plug-in.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów