1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Duża moc zwiększa ryzyko wypadków - tak wynika ze statystyk
Wiadomości

Duża moc zwiększa ryzyko wypadków - tak wynika ze statystyk

3 min

carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi sprawdziła swoje raporty historii pojazdów pod kątem zależności między mocą silnika, a wskaźnikiem liczby szkód powypadkowych. Okazało się, że istnieje sporo ciekawych współzależności.
Zobacz także Nowe zasady na drogach. Prezydent podpisał szeroką nowelizację przepisów Dataforce prognozuje spadek rejestracji aut spalinowych kosztem elektryków Liczba ofiar wypadków drogowych w UE spada, ale postępy są zbyt wolne
false ©Unsplash
© Unsplash

W badaniu carVertical przeanalizowano raporty historii pojazdów 43 marek samochodów. We wszystkich przypadkach samochody z mocniejszymi silnikami miały więcej szkód odnotowanych na swoim koncie. Dla przykładu: w grupie aut marki Audi wyposażonych w silniki o mocach do 100 kW uszkodzenie ma na swoim koncie 46,4% egzemplarzy zarejestrowanych w bazie carVertical.

Ale już w przypadku aut tej marki z silnikami o mocach przekraczających 400 kW wskaźnik ten wynosi 55,6%. Podobne tendencje zaobserwowano w przypadku samochodów marki Volkswagen. W grupie aut o mocy do 100 kW uszkodzenia ma 42,6%, a w grupie aut o mocy od 300 do 400 kW - 48,9%.

Inne przykłady:

- BMW do 100 kW – 60,3%, BMW powyżej 400 kW – 68,6%

- Fordy do 100 kW - 45% aut uszkodzonych, Fordy ponad 400 kW – 55% aut uszkodzonych.

- Renault z najsłabszymi silnikami – 36,3%, Renault z silnikami o mocy od 200 do 300 kW – 39,7%  

Dość trudno było natomiast wyjaśnić, dlaczego ta popularna reguła nie ma zastosowania w przypadku Skody – jej wskaźniki uszkodzeń wahają się tylko nieznacznie. Dla słabszych aut jest to 51,3%, a dla mocniejszych - 54,8%. Możliwe, że wynika to z faktu, że w gamie Skody nie mamy modeli z silnikami powyżej 400 kW. Podobną sytuację zaobserwowano w przypadku Toyoty. W przypadku modeli z silnikami o najniższej mocy wskaźnik wypadkowości wynosi 36%, a w przypadku wersji mocniejszych - 39,5%. 

Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i dyrektor ds. komunikacji w carVertical

„Choć ograniczenia prędkości obowiązują wszystkich, wydaje się, że posiadacze samochodów o większej mocy prowadzą bardziej ryzykownie i lekceważą ograniczenia częściej niż inni. To przekłada się na wyższe wskaźniki szkodowości. Nie ma ani jednej marki, w której pojazdy o mniejszej mocy byłyby bardziej podatne na wypadki"

Spośród wszystkich marek pojazdów sprawdzonych przez carVertical najwyższą średnią mocą silnika może pochwalić się Bentley - 415 kW (564 KM). Kolejne miejsca zajmują Maserati (średnia moc 268 kW/364 KM), Cadillac (264 kW/359 KM), Tesla (263 kW/358 KM) i Porsche (257 kW/349 KM). Najmniejszą średnią moc silnika odnotowano wśród samochodów marki Smart - jest to 59 kW (80 KM).

Kolejne miejsca zajmują Dacia (72 kW/98 KM), Lancia (77 kW/105 KM), Fiat (83 kW/113 KM) i Suzuki (87 kW/118 KM). - Powyższe dane powinny wzmóc czujność osób, które przymierzają się do zakupu samochodu z mocnym silnikiem. Bez wątpienia przyda się dobry raport z historii pojazdu, a także wizyta u dobrego mechanika, który oceni czy ewentualne naprawy szkód powypadkowych zostały wykonane zgodnie ze sztuką – zaznacza Matas Buzelis. 

W badaniu przeanalizowano informacje z 26 różnych krajów: Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Węgier, Rumunii, Litwy, Łotwy, Estonii, Słowacji, Słowenii, Chorwacji, Ukrainy, Czech, Polski, Bułgarii, Serbii, Szwecji, Szwajcarii, Danii, Finlandii, Australii i Meksyku. Wszystkie dane oparte są na analizie zawartości platformy carVertical.

PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów