
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
3 min
Sektor transportu drogowego odgrywa istotną rolę w europejskiej gospodarce. W szczególności przyczynia się do tego Polska, gdzie zarejestrowanych jest 1,3 mln ciężarówek. Należy również zwrócić uwagę na znaczenie tej branży w perspektywie krajowej, ponieważ w 2022 r. uzyskała ona przychody na poziomie 190 mld zł i zatrudniała około 510 tys. osób.
– Raport EFL potwierdza, że polskie firmy transportowe wykonują aż 20 proc. wszystkich przewozów ładunków w UE, dlatego myśląc o dekarbonizacji transportu, należy brać pod uwagę działania możliwe do wprowadzenia lokalnie – komentuje Ilona Kącka, menedżer produktu w Truck Care, firmie należącej do Grupy EFL i specjalizującej się w wynajmie pojazdów ciężkich.
Dążenie ciężkiego transportu do osiągnięcia celów redukcyjnych objętych nowymi regulacjami będzie miało wpływ nie tylko na środowisko, ale i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Poza walką ze zmianami klimatu stanowi bowiem szansę na podniesienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej oraz zagwarantowanie nowych miejsc pracy.
Nowe unijne rozporządzenie zakłada, że od 2030 roku emisja CO2 przez ciężarówki o masie powyżej 7,5 t i autokary zostanie zredukowana o 45 proc., od 2035 będzie to już 65 proc., a od 2040 – 90 proc. W przypadku autobusów miejskich poziom emisji zostanie zmniejszony najpierw o 90 proc., a od 2035 roku o 100 proc.
Transformacja napotyka jednak wiele przeszkód, a jako główne wskazuje się m.in. wysokie koszty zakupu i całkowitego utrzymania ciężarówki (TCO), a także brak infrastruktury do ładowania – szczególnie w Polsce. Te problemy przynajmniej w pewnym stopniu mogą zostać rozwiązane przez programy dofinansowania zakupu eHDV i budowy stacji ładowania, zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów z napędem alternatywnym, a także wyższe stawki dla maszyn spalinowych.
Jak podkreślają eksperci EFL, dodatkową motywacją dla firm przewozowych do korzystania z pojazdów zeroemisyjnych będą oczekiwania klientów korporacyjnych, którzy wyznaczają własne cele redukcji emisji CO2. Kolejnym bodźcem może okazać się wprowadzenie stref czystego transportu i związane z tym restrykcje oraz normy Euro 7. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorcy otrzymają wsparcie, realizacja nowego rozporządzenia wydaje się wyzwaniem dla całego łańcucha wartości tego sektora.
Według badania firmy Eurowag najlepiej przygotowane do elektryfikacji transportu ciężkiego są kraje Europy Północnej i Zachodniej. W pierwszej piątce rankingu gotowości znalazły się kolejno: Norwegia, Holandia, Szwajcaria, Szwecja i Niemcy. Pozycję w zestawieniu ustalono na podstawie krajowej infrastruktury i floty, legislacji oraz tzw. zielonych polityk.
Raport EFL wskazuje, że przed Polską jest jeszcze sporo pracy do wykonania, gdyż nasz kraj plasuje się na 22. pozycji tego zestawienia i zaczyna praktycznie od zera. Wyzwaniem będzie nie tylko wybudowanie infrastruktury czy przyłączenie jej do sieci, ale także sprostanie przyszłemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną.
– W Polsce liczba rejestracji elektrycznych ciężarówek jest niewielka. Inwestują w nie głównie duże firmy, które poza korzyściami wizerunkowymi chcą wpływać na konkurencyjność polskiego transportu na europejskim rynku, pokonując bariery technologiczne – mówi Ilona Kącka.
Pełna wersja raportu EFL „Droga do bezemisyjnego transportu ciężkiego” dostępna jest na stronie: Raport EFL "Droga do bezemisyjnego transportu ciężkiego" | EFL.pl
Oprac. PJ
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów