W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła we wszystkich głównych segmentach. Gospodarcze spowolnienie i niepewność regulacyjna ograniczyły popyt, choć pojazdy elektryczne notują wyraźny wzrost.Znaczny spadek rejestracji pojazdów użytkowych w UE
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pierwszy kwartał 2025 roku okazał się trudny dla unijnego rynku pojazdów użytkowych. Niska dynamika wzrostu gospodarczego, mniejszy portfel wcześniejszych zamówień i złożone otoczenie regulacyjne pogłębiły niepewność wśród przedsiębiorców.
Samochody dostawcze: wyraźny spadek, wyjątek stanowi Hiszpania
Sprzedaż nowych vanów w UE zmniejszyła się o 12,2 proc. Największe rynki zanotowały spadki: Włochy o 15,2 proc., Francja i Niemcy po 10,7 proc. Wyróżnia się Hiszpania, gdzie rejestracje wzrosły o 12,6 proc.
false
© IBRM Samar Ciężarówki: najmocniejszy spadek w Niemczech
Rejestracje nowych ciężarówek spadły o 16 proc., do poziomu 72 941 sztuk. Głównym czynnikiem była redukcja sprzedaży ciężkich pojazdów o 16,6 proc. oraz średnich o 12,5 proc. Wszystkie główne rynki zanotowały spadki: Niemcy aż o 25,4 proc., Francja o 17,6 proc., Hiszpania o 12,8 proc., a Włochy o 9,4 proc.
false
© EFL Autobusy: stabilizacja z wyjątkami
Segment autobusów skurczył się o 1,8 proc., do 8 674 pojazdów. Największe spadki zanotowano w Niemczech (-15 proc.) i Włoszech (-7,3 proc.). Francja odnotowała symboliczny wzrost (+0,1 proc.). Wyróżniły się rynki Szwecji i Grecji, gdzie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 189,9 proc. i 187,6 proc.
false
© Solaris Rejestracje samochodów użytkowych w UE według typu napędu
Samochody dostawcze:
Diesel nadal dominuje (82,5 proc. rynku), choć jego sprzedaż spadła o 14 proc. Samochody benzynowe straciły 25,8 proc. Wzrost odnotowały elektryczne vany – o 32,6 proc., co dało im 8,7 proc. udziału w rynku (wzrost z 5,7 proc.). Rejestracje hybryd wzrosły o 0,7 proc.
Ciężarówki:
Pojazdy z silnikiem Diesla stanowiły 93,4 proc. nowych rejestracji, mimo spadku o 17,7 proc. Elektryczne ciężarówki zyskały 50,6 proc., osiągając 3,5 proc. udziału w rynku. Liderem tej kategorii stała się Holandia, odpowiadająca za 25 proc. sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE (wzrost o 342,7 proc.).
Autobusy:
Elektryczne autobusy zwiększyły swój udział z 13 proc. do 19,9 proc. W Niemczech odnotowano wzrost o 118,9 proc., a w Szwecji sprzedano aż 237 takich pojazdów wobec 9 rok wcześniej. Hybrydy straciły 28,7 proc., a silniki Diesla – 5,6 proc., co przełożyło się na spadek udziału diesli w rynku do 65,9 proc.