1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. OC pod presją inflacji
Komentarze ekspertów

OC pod presją inflacji

2 min

Agnieszka Dąbrowska, ekspertka Polskiej Izby Ubezpieczeń: W ubiegłym roku zastanawialiśmy się, czy kierowcy będą płacić więcej za OC. Średnia cena tego ubezpieczenia komunikacyjnego po III kwartałach 2023 r. wynosi 510 zł. Rok wcześniej było to 496 zł. W mijającym roku kierowcy nie doświadczyli więc większych podwyżek tego ubezpieczenia. Czy tak się stanie w nadchodzącym roku?
Zobacz także Ubezpieczenia komunikacyjne w 2025 Od stycznia 2025 r. rekordowe kary za brak OC Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC
false ©PIU
© PIU

Zadaniem ubezpieczycieli jest utrzymanie równowagi między wypłatami odszkodowań a składkami. Jest wiele czynników, które zakłady ubezpieczeń biorą pod uwagę, by to osiągnąć. Najprawdopodobniej sytuacja makroekonomiczna w kolejnym roku bardzo się nie zmieni. Nadal mamy do czynienia z wysoką inflacją, która zaczęła powoli spadać, ale jej skutki będą jeszcze długo odczuwalne.

Ma to przełożenie na wzrost kosztów napraw powypadkowych oraz kosztów leczenia. Średnia szkoda z ubezpieczenia OC komunikacyjnego wyniosła już prawie o 9,5 tys. zł. Dla porównania po III kwartale 2021 r. było to 7,8 tys. zł, a w analogicznym okresie 2022 roku - 8,2 tys. zł. Kwota odszkodowań wypłaconych w ciągu III kwartałów 2023 r. to już ponad 13,2 mld zł, co oznacza wzrost o 9,2 proc.

Wypłaty muszą przede wszystkim nieść realną pomoc poszkodowanym. Z drugiej strony zakłady dbają, by składki były akceptowalne dla wszystkich kierowców. Zwłaszcza, że klienci po wielu miesiącach walki z inflacją są coraz wrażliwsi na cenę ochrony. Szkodowa presja inflacyjna pozostaje więc sporym wyzwaniem dla zakładów. 

false ©PIU
© PIU

Monika Chłopik, ekspertka Polskiej Izby Ubezpieczeń:

Ubezpieczyciele nieustannie usprawniają procesy, rozwijają technologię, co z jednej strony rodzi dla nich koszty, ale ostatecznie wpływa to na obniżanie kosztów obsługi ubezpieczeń i szkód. W nadchodzącym roku z całą pewnością automatyzacja oraz wykorzystanie najnowszych technologii, w tym AI będą postępowały. Celem jest optymalizacja kosztów, ale też takie usprawnienie likwidacji szkód, by stała się jak najmniejszym obciążeniem dla poszkodowanych. 

Obserwujemy, że klienci zmęczeni podwyżkami we wszystkich dziedzinach życia mają niższą skłonność do dobrowolnego ubezpieczania się. Widzimy wahnięcia w liczbie zawieranych umów autocasco. Rośnie liczba samochodów w Polsce, ale liczba zawartych polis za tym nie podąża.

Na pewno będziemy namawiać klientów, by nie rezygnować z dobrowolnych ubezpieczeń i chronili swój majątek. Na ubezpieczenia autocasco Polacy wydali 9,2 mld zł, czyli 15,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W ciągu trzech kwartałów 2023 r. zawarto 5,6 mln umów AC, czyli 13,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Rośnie jednak wartość ubezpieczonych pojazdów.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#1
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#3
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów