1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Nowe stawki i lepsza jakość badań technicznych
Wywiady

Nowe stawki i lepsza jakość badań technicznych

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów: W naszej ocenie podwyższenie na wstępie opłaty do 200 złotych+ VAT będzie kwotą realną, tj. nieobciążającą nadmiernie kierowców. Potem konieczne jest wprowadzenie systemu indeksacji tej opłaty o wskaźnik ekonomiczny, którym może być także rokroczny wzrost cen towarów i usług. Równie dobrym wskaźnikiem jest wzrost płacy minimalnej. Ten ostatni wskaźnik lepiej będzie odzwierciedlał zmianę siły nabywczej obywateli.
Zobacz także Jesteśmy gotowi do wprowadzania niezbędnych zmian AADC dystrybutorem Hongqi: nowe otwarcie na polskim rynku premium Motoryzacja pod presją – ceny, regulacje i nowe trendy

Paweł Janas, samar.pl: Jak ocenia Pani niedawne posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone kwestii waloryzacji opłat i zmianom w systemie badań technicznych w Polsce?

Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów: To było ważne spotkanie, podczas którego wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przedstawił założenia nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Wynika z nich, że nowe rozporządzenie dotyczące opłat za badania techniczne wejdzie w życie dopiero po uchwaleniu nowelizacji. Ma to być systemowe rozwiązanie – opłaty będą powiązane z obiektywnym wskaźnikiem, na przykład średnim wynagrodzeniem, i co roku cyklicznie waloryzowane. Niestety, konkretne stawki opłat nie zostały jeszcze podane.

false ©PISKP
© PISKP

Obecnie opłata za badania technicznie pojazdu w Polsce wynosi 98 złotych brutto. O jakiej waloryzacji myśli branża? W mediach pojawiają się nawet kilkusetzłotowe kwoty…

W naszej ocenie podwyższenie na wstępie opłaty do 200 złotych+ VAT będzie kwotą realną, tj. nieobciążającą nadmiernie kierowców. Potem konieczne jest wprowadzenie systemu indeksacji tej opłaty o wskaźnik ekonomiczny, którym może być także rokroczny wzrost cen towarów i usług. Równie dobrym wskaźnikiem jest wzrost płacy minimalnej. Ten ostatni wskaźnik lepiej będzie odzwierciedlał zmianę siły nabywczej obywateli.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Co jeszcze zawiera projekt nowelizacji?

Kluczowym celem jest poprawa jakości badań technicznych. Proponowane zmiany obejmują m.in. obowiązek wykonywania zdjęć pojazdów przez diagnostów podczas badań technicznych oraz wprowadzenie cyklicznych szkoleń dla diagnostów. Organem nadzorującym stacje kontroli pojazdów pod względem merytorycznym ma być Transportowy Dozór Techniczny.

A co z sankcjami wobec kierowców?

Projekt zakłada możliwość wykonania przeglądu 30 dni przed upływem terminu badania technicznego, ale wprowadza również kary dla kierowców, którzy nie wykonają badania w terminie.

Jakie jest stanowisko branży wobec tych propozycji?

Dla nas najważniejsze jest podniesienie jakości badań technicznych. Wspólnym celem powinno być rzetelne przeprowadzanie badań zgodnie z przepisami. Chodzi o to, by na drogach było bezpiecznie – na tym zależy wszystkim.

Dziękuję za rozmowę

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Chińskie samochody w Polsce – różne drogi legalizacji#2
Przeczytaj

Chińskie samochody w Polsce – różne drogi legalizacji

Artur Marciniszyn, kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego (TDT): Nie mamy możliwości monitorowania sposobu, w jaki każdy chiński pojazd trafia na polski rynek. Właściciela pojazdu, celem jego rejestracji obejmują oczywiście stosowne obowiązki determinowane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, chodzi mianowicie o dokumenty wymagane do rejestracji pojazdu. Jeśli ma wymagane dokumenty, wydane zgodnie z przepisami i ważne dla danego pojazdu, to dopuszczenie do ruchu jest możliwe. Natomiast te pojazdy, które trafiły do procedur realizowanych w TDT nie były wcześniej rejestrowane czasowo.

Nie chcemy być najtańsi. Chcemy być najlepsi#3
Przeczytaj

Nie chcemy być najtańsi. Chcemy być najlepsi

Marcin Słomkowski, Jameel Motors, dyrektor marki GAC Motors w Polsce: GAC to marka technologicznie rozwinięta, jakościowo porównywalna z europejskim premium, współpracująca m.in. z Toyotą i Hondą, wygrywająca chińskie rankingi jakości od ośmiu lat. To nie jest przypadkowy wybór. Wchodzimy z ambicjami, ale i z doświadczeniem. Wiemy, czego zabrakło naszym poprzednikom. My nie popełnimy tych samych błędów.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów