1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Nowe stawki i lepsza jakość badań technicznych
Wywiady

Nowe stawki i lepsza jakość badań technicznych

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów: W naszej ocenie podwyższenie na wstępie opłaty do 200 złotych+ VAT będzie kwotą realną, tj. nieobciążającą nadmiernie kierowców. Potem konieczne jest wprowadzenie systemu indeksacji tej opłaty o wskaźnik ekonomiczny, którym może być także rokroczny wzrost cen towarów i usług. Równie dobrym wskaźnikiem jest wzrost płacy minimalnej. Ten ostatni wskaźnik lepiej będzie odzwierciedlał zmianę siły nabywczej obywateli.
Zobacz także Popyt na auta używane wciąż nas zaskakuje Jesteśmy gotowi do wprowadzania niezbędnych zmian AADC dystrybutorem Hongqi: nowe otwarcie na polskim rynku premium

Paweł Janas, samar.pl: Jak ocenia Pani niedawne posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone kwestii waloryzacji opłat i zmianom w systemie badań technicznych w Polsce?

Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów: To było ważne spotkanie, podczas którego wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przedstawił założenia nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Wynika z nich, że nowe rozporządzenie dotyczące opłat za badania techniczne wejdzie w życie dopiero po uchwaleniu nowelizacji. Ma to być systemowe rozwiązanie – opłaty będą powiązane z obiektywnym wskaźnikiem, na przykład średnim wynagrodzeniem, i co roku cyklicznie waloryzowane. Niestety, konkretne stawki opłat nie zostały jeszcze podane.

false ©PISKP
© PISKP

Obecnie opłata za badania technicznie pojazdu w Polsce wynosi 98 złotych brutto. O jakiej waloryzacji myśli branża? W mediach pojawiają się nawet kilkusetzłotowe kwoty…

W naszej ocenie podwyższenie na wstępie opłaty do 200 złotych+ VAT będzie kwotą realną, tj. nieobciążającą nadmiernie kierowców. Potem konieczne jest wprowadzenie systemu indeksacji tej opłaty o wskaźnik ekonomiczny, którym może być także rokroczny wzrost cen towarów i usług. Równie dobrym wskaźnikiem jest wzrost płacy minimalnej. Ten ostatni wskaźnik lepiej będzie odzwierciedlał zmianę siły nabywczej obywateli.

Co jeszcze zawiera projekt nowelizacji?

Kluczowym celem jest poprawa jakości badań technicznych. Proponowane zmiany obejmują m.in. obowiązek wykonywania zdjęć pojazdów przez diagnostów podczas badań technicznych oraz wprowadzenie cyklicznych szkoleń dla diagnostów. Organem nadzorującym stacje kontroli pojazdów pod względem merytorycznym ma być Transportowy Dozór Techniczny.

A co z sankcjami wobec kierowców?

Projekt zakłada możliwość wykonania przeglądu 30 dni przed upływem terminu badania technicznego, ale wprowadza również kary dla kierowców, którzy nie wykonają badania w terminie.

Jakie jest stanowisko branży wobec tych propozycji?

Dla nas najważniejsze jest podniesienie jakości badań technicznych. Wspólnym celem powinno być rzetelne przeprowadzanie badań zgodnie z przepisami. Chodzi o to, by na drogach było bezpiecznie – na tym zależy wszystkim.

Dziękuję za rozmowę

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem#1
Przeczytaj

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem

Gergely Fónod, dyrektor zarządzający, Rohlig SUUS Logistics Słowacja: Przewaga Słowacji nie opiera się już na skali produkcji ani niskich kosztach, lecz na efektywności całego systemu logistyczno-operacyjnego. Aby utrzymać pozycję europejskiego lidera, konieczny jest dalszy rozwój infrastruktury logistycznej oraz kompetencji operacyjnych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać#2
Przeczytaj

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać

Zakaria Zeghari, Renault, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, jednostka biznesowa LCV: Nie chcemy sprzedawać elektrycznych dostawczaków za wszelką cenę. Elektryfikacja ma sens tylko wtedy, gdy utrzymuje wydajność biznesu i koszt całkowity jest racjonalny. Naszym zadaniem nie jest reklama, lecz edukacja – wsłuchanie się w działalność klientów i pokazanie im, które elementy floty faktycznie można zelektryfikować. Czasem wystarczy zacząć od 10–15 proc., ale ktoś musi im to powiedzieć.

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA#3
Przeczytaj

Solaris szykuje nową fabrykę i rusza do USA

Agata Stańda, prezes Solaris Bus & Coach: Nasze plany rozwojowe muszą iść w parze z rozbudową zaplecza produkcyjnego. Jeśli chodzi o autobusy międzymiastowe i potrzebę zwiększenia zdolności produkcyjnych, jesteśmy w trakcie procesu wyboru lokalizacji pod nową fabrykę. W przypadku kontraktów dla USA i Kanady – pierwsze pojazdy powstaną w Polsce, ale docelowo planujemy uruchomienie produkcji także na terenie USA, gdzie Grupa CAF posiada już fabrykę pojazdów szynowych.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów