#1Rejestracje nowych aut osobowych w Europie - ranking marek (październik 2025)
Za nami 10 miesięcy 2025 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało ranking marek nowych samochodów osobowych.

Paweł Janas
2 min
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym miesiącu 2025 roku europejski rynek motoryzacyjny odnotował spadek. Rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 2,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Analiza głównych rynków UE pokazuje niejednolity obraz sytuacji. Największy spadek zaobserwowano we Francji, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 6,2 proc.. Znaczący spadek odnotowały również Włochy (-5,8 proc.) oraz Niemcy (-2,8 proc.). Na tym tle wyróżnia się Hiszpania, która jako jedyna z głównych rynków europejskich zanotowała wzrost rejestracji na poziomie 5,3 proc..
Analizując strukturę rejestracji według rodzaju napędu, można zaobserwować istotne zmiany w preferencjach konsumentów. W styczniu 2025 roku samochody elektryczne na baterie (BEV) stanowiły 15 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost z poziomu 10,9 proc. w styczniu 2024 roku. Jak zaznaczono w oryginalnym raporcie, wzrost ten nastąpił z niskiej bazy odniesienia.
W liczbach bezwzględnych, sprzedaż nowych samochodów elektrycznych wzrosła o 34 proc. do 124 341 sztuk. Na trzech z czterech największych rynków regionu odnotowano znaczące wzrosty: w Niemczech (+53,5 proc.), Belgii (+37,2 proc.) i Holandii (+28,2 proc.). Natomiast Francja zanotowała nieznaczny spadek o 0,5 proc..
Największy udział w rynku zdobyły klasyczne hybrydy (HEV), które z wynikiem 34,9 proc. stały się najpopularniejszym napędem wśród nowych aut osobowych wybieranych przez klientów w Unii Europejskiej. W styczniu 2025 roku zarejestrowano 290 014 takich pojazdów, co oznacza wzrost o 18,4 proc.. Do tego wyniku przyczyniły się wszystkie największe rynki: Francja (+52,2 proc.), Hiszpania (+23,5 proc.), Niemcy (+13,7 proc.) i Włochy (+10,6 proc.).
Jednocześnie liczba rejestracji hybryd typu plug-in (PHEV) spadła w styczniu 2025 roku o 8,5 proc. do 61 406 sztuk. Ten spadek był spowodowany głównie znacznymi stratami w Belgii (-66,6 proc.) i Francji (-54 proc.). W rezultacie hybrydy plug-in stanowią obecnie 7,4 proc. całkowitej sprzedaży samochodów w UE.
W przypadku tradycyjnych napędów, liczba rejestracje samochodów benzynowych była mniejsza (r/r) o 18,9 proc., a spadki objęły wszystkie główne unijne rynki. Największy spadek zaobserwowano we Francji (-28,2 proc.), a następnie w Niemczech (-23,7 proc.), we Włoszech (minus 17 proc.) i Hiszpanii (-11,1 proc.). Przy 244 763 nowych samochodach zarejestrowanych w styczniu, udział pojazdów benzynowych w rynku spadł do 29,4 proc. z 35,4 proc. w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Podobną tendencję spadkową wykazały samochody z silnikiem Diesla, których rejestracje zmniejszyły się o 27 proc., co przełożyło się w styczniu na 10 proc. udziału w rynku. Na większości rynków UE zaobserwowano dwucyfrowe spadki w tym segmencie.
#1Za nami 10 miesięcy 2025 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało ranking marek nowych samochodów osobowych.
#2W październiku 2025 r. firmy leasingowe utrzymały wysoką dynamikę rejestracji nowych samochodów osobowych. Liczba „osobówek” przekroczyła 22,8 tys. sztuk, co oznacza wzrost względem września i wyraźną poprawę w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Rynek leasingowy pozostaje jednym z głównych motorów sprzedaży nowych aut w Polsce.
#3Do końca października 2025 r. rejestracje nowych samochodów osobowych w UE wzrosły o 1,4% r/r — udział aut bateryjnych osiągnął poziom 16,4%, jednak przejście od napędów konwencjonalnych do zeroemisjnych postępuje powoli.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów







