1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Już niebawem startują unijne przepisy dotyczące stacji ładowania
Wiadomości

Już niebawem startują unijne przepisy dotyczące stacji ładowania

3 min

Podniesienie łącznej mocy punktów ładowania o niemal połowę w mniej niż 2 lata. Budowa ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek wzdłuż sieci TEN-T do 2030 roku. To tylko część wyzwań, którym będzie musiała sprostać Polska w związku z rozporządzeniem AFIR. Stosowanie przepisów unijnego rozporządzenia rozpocznie się 13 kwietnia.
Zobacz także Arval Polska przekroczył 80 tysięcy aut we flocie Kierowcy wracają do aut spalinowych. Entuzjazm wobec EV wyraźnie słabnie Sześć państw UE, w tym Polska, uderza w politykę klimatyczną Brukseli
false ©Orlen
© Orlen

Już 13 kwietnia 2024 r. zaczną być stosowane przepisy AFIR, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rozporządzenie to stanowi potencjalnie najważniejszy czynnik stymulujący w kolejnych latach rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

W konsekwencji nowe przepisy będą miały decydujący wpływ na tempo rozwoju całego sektora zeroemisyjnego transportu. - AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w tym obszarze. Jednym z nich jest konieczność dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV).

W przypadku Polski oznacza to konieczność podniesienia mocy infrastruktury o prawie połowę w zaledwie mniej niż dwa lata. Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków. Bez zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach nie będziemy w stanie sprostać wymogom AFIR wyznaczonym nie tylko na rok 2025, ale również na 2035 – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

AFIR przewiduje m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa – przyp. red.) stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc (np. kartą płatniczą – przyp. red.). Ponadto rozporządzenie wyznacza cele dotyczące infrastruktury ładowania elektrycznych pojazdów ciężkich. Przykładowo, do końca 2027 r. – a więc za mniej niż cztery lata – wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować, przeznaczone dla elektrycznych pojazdów ciężkich, strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda.

Obecnie w Polsce ogólnodostępne punkty przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w zaledwie jednej lokalizacji. Tymczasem już do 2030 r. wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T będzie musiało powstać 206 stref ładowania dla ciężkich e-pojazdów.

- W konsekwencji AFIR to nie tylko potencjalny impuls przyspieszający rozwój infrastruktury, ale również bardzo poważne wyzwanie. Dlatego już 15 kwietnia w Warszawie PSPA zorganizuje spotkanie warsztatowe, którego celem będzie szczegółowe omówienie i zaplanowanie dalszych działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy najważniejszymi interesariuszami.

Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

PJ


 


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów