1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Jakie są motoryzacyjne preferencje Polaków?
Wiadomości

Jakie są motoryzacyjne preferencje Polaków?

3 min

Raport OTOMOTO „Internetowy Samochód Roku 2023” to szczegółowa analiza danych na temat najczęściej poszukiwanych samochodów – zarówno wśród aut nowych, jak i tych z rynku wtórnego.
Zobacz także Od fabryk do montowni: europejska motoryzacja na zakręcie Arval Polska przekroczył 80 tysięcy aut we flocie AURES Holdings ma nowego właściciela
false BMW 3 2012
© BMW

Spalinowy samochód z niemieckim rodowodem – to właśnie nim chcą jeździć Polacy. Na rynku wtórnym pod względem częstotliwości wyświetlania ogłoszeń dominuje BMW serii 3 E90, reprezentujące najlepsze, spalinowe tradycje bawarskiej marki.

Z kolei wśród pojazdów nowych najczęściej poszukiwana była Cupra Formentor, czyli SUV hiszpańskiego producenta. Hiszpańskiego, lecz należącego do Grupy Volkswagen. Czyli wszystko pozostaje w niemieckiej rodzinie.

Jakie inne wnioski płyną z raportu „Internetowy Samochód Roku 2023”?

1. Niemiecka solidność na rynku wtórnym

W zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów nieodmiennie dominują niemieccy producenci. Jednak tym razem doszło do przetasowania na pozycji lidera: BMW wyprzedziło Audi i Mercedesa stając się najczęściej wyszukiwaną marką. Tym samym producent z Monachium po raz pierwszy od 5 lat wspiął się na najwyższy stopień podium.

2. Dominacja nastolatków

Choć po polskich drogach w przeważającej większości poruszają się samochody kilkunastoletnie (wedlug danych CEPiK prawie 3/4 aut zarejestrowanych nad Wisłą miało więcej niż 10 lat), to przeglądając oferty skupiamy się na zdecydowanie młodszych pojazdach. W 2023 roku najczęściej wyświetlano ogłoszenia z pojazdami wyprodukowanymi w 2018 roku.

3. Elektrosceptycyzm

Zarówno wśród pojazdów używanych, jak i nowych najczęściej poszukiwane były samochody spalinowe. Największą popularnością w 2023 roku cieszyły się te zasilane benzyną, a silniki wysokoprężne zajęły drugie miejsce pod względem częstotliwości wyszukiwań.

Jeśli ktoś już szuka elektryka, to wśród pojazdów używanych najczęściej jest to Tesla. Lecz, co ciekawe, klienci chętni na zakup nowego pojazdu na prąd omijają ogłoszenia amerykańskiego wytwórcy szerokim łukiem – żaden z modeli Tesli nie załapał się do TOP 10 wyświetleń wśród nowych modeli.

4. SUV-em po Polsce, ale bez pedału sprzęgła

Wśród pojazdów fabrycznie nowych niemal połowa wyświetlanych ogłoszeń dotyczyła SUV-ów. Na rynku wtórnym auta tego typu zdobyły 24% wyświetleń. Systematycznie rośnie również popularność automatycznych skrzyń biegów, przy czym wśród aut z salonu można już powoli mówić o dominacji tego typu przekładni: ponad 80% wyświetleń ogłoszeń nowych samochodów dotyczyła tych z „automatem”.

Za popytem wyraźnie podążała podaż – aż 75% wystawionych pojazdów nie miało pedału sprzęgła. Również na rynku wtórnym klienci odchodzą od manualnych skrzyń biegów. Wśród poszukujących aut używanych niemal 50% wyświetleń ogłoszeń dotyczyło „automatów”. Jednak tu stosunek podaży do popytu był już zachwiany – 2/3 ofert odsprzedaży samochodów z drugiej ręki miało trzy pedały w podłodze.

5. Używane części źródłem oszczędności

Klienci przeglądając ogłoszenia sprzedaży używanych części najczęściej poszukiwali zderzaków, felg, opon i drzwi. Co skłaniało kierowców do kupowania elementów z drugiej ręki? Ubiegłoroczne badanie Minds & Roses, zrealizowane dla OTOMOTO wskazuje, że przyświecały im przede wszystkim oszczędności. Ale nie tylko te finansowe.

Klienci kupujący używane części doceniali też krótszy czas niezbędny na sprowadzenie i przygotowanie ich do montażu w porównaniu do tych nowych. Dotyczyło to szczególnie elementów karoseryjnych, które jednocześnie stanowiły najpopularniejszą kategorię części używanych na OTOMOTO. W końcu każdy, kto choć raz czekał na usługę lakiernika, a potem musiał jeszcze uregulować za nią rachunek, z pewnością w przyszłości spojrzy przychylnym okiem na szeroki wybór pasujących elementów zdemontowanych z innych aut o tym samym kolorze nadwozia.

Oprac. PJ

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji#1
Przeczytaj

Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji

Opublikowany 16 grudnia przez Komisję Europejską tzw. pakiet motoryzacyjny otwiera drogę do korekty unijnych regulacji dotyczących emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych. Zdaniem producentów to sygnał, że Bruksela zaczyna szukać bardziej pragmatycznego podejścia, łączącego cele klimatyczne z konkurencyjnością i odpornością europejskiego przemysłu. Jednocześnie organizacje branżowe podkreślają, że kluczowe decyzje wciąż pozostają przed ustawodawcami.

Pakiet Motoryzacyjny UE: krok w stronę neutralności technologicznej, ale bez odpowiedzi na kryzys branży#3
Przeczytaj

Pakiet Motoryzacyjny UE: krok w stronę neutralności technologicznej, ale bez odpowiedzi na kryzys branży

Ogłoszony 16 grudnia przez Komisję Europejską Pakiet Motoryzacyjny przyspieszył debatę o przyszłości europejskiej motoryzacji, jednak – zdaniem organizacji reprezentujących producentów i dostawców części - nie rozwiązuje jej kluczowych problemów. Wskazują one, że propozycje są zbyt skomplikowane, niewystarczająco odpowiadają na presję konkurencyjną z zewnątrz i nie zapewniają realnej ochrony miejsc pracy w UE.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów