1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Producenci aut w Unii Europejskiej: kto zyskuje, kto traci w 2025 roku?
Wiadomości

Producenci aut w Unii Europejskiej: kto zyskuje, kto traci w 2025 roku?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Po czterech miesiącach 2025 roku unijny rynek nowych samochodów osobowych nieznacznie się skurczył, ale wyniki producentów pokazują wyraźne różnice w dynamice sprzedaży. Grupa Volkswagena zwiększyła liczbę rejestracji i umocniła pozycję lidera, podczas gdy Stellantis zanotował spadek wolumenów. Największe spadki procentowe dotknęły m.in. Teslę i Volvo Cars. Na plusie są m.in. BMW Group, Renault Group i chiński SAIC.
Zobacz także Stellantis ma nowego szefa. Antonio Filosa pokieruje koncernem po burzliwym odejściu Tavaresa Toyoty Proace Max z zabudową serwisową we flocie Toyota Material Handling Normy CO2: producenci zyskają więcej czasu na spełnienie celów

Unijny rynek nowych aut 2025: kto zyskuje, kto traci

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) od stycznia do kwietnia 2025 roku w krajach UE zarejestrowano 3,64 mln nowych samochodów osobowych, o 1,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sam kwiecień przyniósł odbicie (+1,3 proc. r/r), ale dane narastające pokazują wyraźne przetasowania wśród największych graczy rynkowych.

false
© ACEA

Volkswagen Group – mocny lider w Europie

Grupa Volkswagena wzmocniła swoją pozycję jako lider unijnego rynku. W ciągu czterech miesięcy 2025 roku zarejestrowała 984,8 tys. aut, co daje jej 27,1 proc. udziału w rynku i wzrost o 4,7 proc. r/r. Mocno rosną marki Skoda (+4 proc.), Volkswagen (+7,5 proc.) oraz Cupra (+52,6 proc.), natomiast spadają wyniki Seata (-18,7 proc.) i Porsche (-25,2 proc.).

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Stellantis pod presją, ale z dużą rozpiętością wyników

Stellantis zajmuje drugie miejsce z wynikiem 601,6 tys. rejestracji (-11,1 proc. r/r), a jego udział spadł do 16,5 proc. Wewnątrz grupy sytuacja jest zróżnicowana – dobrze radzą sobie Peugeot (+0,5 proc.) i Jeep (+1,7 proc.), bardzo dynamicznie rośnie Alfa Romeo (+35,3 proc.), ale spadki notują Fiat (-20,9 proc.), Opel (-19,3 proc.) i DS (-25,7 proc.). Marka Lancia traci aż 71,1 proc.

Renault Group zyskuje dzięki Renault, Dacia stabilna

Grupa Renault zwiększyła rejestracje o 7,2 proc., osiągając 415,4 tys. sztuk i 11,4 proc. udziału w rynku. Motorami wzrostu są Renault (+14,2 proc.) i Alpine (+140,8 proc.), natomiast Dacia utrzymała stabilny poziom (-0,9 proc.).

Toyota i Hyundai tracą udziały

Grupa Toyoty zanotowała spadek o 6,8 proc., do 313,7 tys. aut, głównie z powodu słabszych wyników Toyoty (-8,6 proc.). Lexus rósł o 17,3 proc., ale nie zrekompensował strat całej grupy. Również Hyundai Group odnotowała spadek – o 5,8 proc., do 273,9 tys. aut.

Silna forma BMW, słabnący Mercedes

BMW Group zwiększyła sprzedaż o 2,9 proc., do 246,6 tys. aut. Rosną zarówno marka BMW (+1,5 proc.), jak i Mini (+11,9 proc.). Tymczasem Mercedes-Benz Cars notuje spadek o 4,5 proc., głównie z powodu gwałtownego załamania sprzedaży Smarta (-67,6 proc.).

Tesla i Volvo ze słabymi wynikami wśród producentów

W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku najsilniejsze spadki wśród producentów samochodów osobowych w UE odnotowały m.in. Tesla (-46,1 proc., 41,7 tys. aut) oraz Volvo Cars (-18,7 proc., 82,8 tys. aut). Udział rynkowy Tesli spadł z 2,1 proc. do 1,1 proc. Spadki zanotowały też Mazda (-16,6 proc.) i Suzuki (-14,7 proc.).

Rośnie pozycja graczy z Chin

Na koniec warto odnotować, że chiński koncern SAIC Motor, właściciel m.in. marki MG, znacząco zwiększył swoją obecność na rynku UE. W okresie styczeń–kwiecień 2025 r. zarejestrowano 69,8 tys. jego aut, co oznacza wzrost aż o 52,4 proc. rok do roku.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów