1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ekolodzy apelują do leasingodawców o szybsze przejście na e-mobilność
Wiadomości

Ekolodzy apelują do leasingodawców o szybsze przejście na e-mobilność

4 min

Pozarządowa organizacja Transport & Environment rozpoczęła akcję mającą na celu wywarcie presji na firmy leasingowe w celu przyspieszenia przejścia ich flot na pojazdy bezemisyjne.
Zobacz także Chińscy producenci zalewają świat benzynowymi autami. Specjalny raport Reutersa odsłania skalę zjawiska Nowe zasady na drogach. Prezydent podpisał szeroką nowelizację przepisów Xpeng przyspiesza w Polsce. Kolejne salony i przygotowania do dużej premiery
false ©Anne D, instagram @pixd_it.
© Anne D, instagram @pixd_it.

Transport & Environment (T&E), zorganizował pikietę pod siedzibami Société Générale i BNP Paribas w Paryżu, do których należą firmy ALD I LeasePlan i Arval, zajmujące się wynajmem i leasingiem pojazdów. T&E zarzuca im zbyt powolne przechodzenie na zeroemisyjny transport i wzywa do zaprzestania do 2028 r. leasingu samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. 

Te zarzuty nie dotyczą jednak tylko tych dwóch, wspomnianych powyżej, spółek. Jak ma wynikać z nowego badania przeprowadzonego przez Transport & Environment siedem największych firm leasingowych w Europie nie jest ekologicznymi liderami, za jakich się podają. Firmy analizowane w raporcie T&E to: Volkswagen Financial Services, Mobilize Financial Services, ALD I LeasePlan (przemianowany niedawno na Ayvens), Arval, Leasys, Alphabet i Athlon. Łącznie firmy te nadzorują flotę blisko 10 milionów samochodów w UE. 

T&E przypomina, że w Europie połowa nowych samochodów jest obecnie rejestrowana na podstawie umowy leasingu. Zdaniem przedstawicieli tej organizacji ekologicznej, firmy leasingowe mają zatem duży wpływ na tempo w jakim UE przechodzi na e-mobilność i ogranicza emisje z transportu. Tymczasem żadna z wymienionych firm leasingowych nie zobowiązała się do całkowitego wycofania samochodów napędzanych paliwami kopalnymi.

W przeciwieństwie do tego, wielu producentów samochodów i dużych korporacji już zobowiązało się do przejścia w 100 proc. na napęd elektryczny do 2030 roku. Tylko ALD I LeasePlan jest jedyną firmą leasingową, której cel w zakresie wykorzystania pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) idzie dalej niż plany producentów samochodów. - Inne firmy z tej branży mają słabe cele lub nie mają ich wcale – twierdzi Transport & Environment. 

Zdaniem organizacji, firmy leasingowe w niewielkim stopniu ujawniają informacje potrzebne do analiz. Nie publikują danych na temat rejestracji nowych samochodów i typów pojazdów leasingowanych w krajach UE, co utrudnia śledzenie postępów w zakresie elektromobilności. T&E podkreśla, że skontaktowało się ze wszystkimi siedmioma firmami leasingowymi w celu pozyskania danych na temat ich flot samochodowych. 

Ostatecznie udało się bliżej wziąć pod lupę te firmy tylko we Francji i Włoszech. Przeprowadzona przez T&E analiza wykazała, że wszyscy wspomniani powyżej leasingodawcy mają niższy poziom wykorzystania samochodów elektrycznych (BEV) w swoich flotach niż cały rynek we Francji, a trzy podmioty (Leasys, Alphabet, Athlon) również pozostają w tyle za rynkiem we Włoszech. Arval, ALD I LeasePlan i Mobilize nie nadążają za elektromobilnością na swoim największym rynku, czyli we Francji. Leasys pozostaje z kolei w tyle za postępującą elektryfikacją flot na swoim największym rynku, czyli we Włoszech.

Dochodzenie T&E – zdaniem tej organizacji – wykazało również, że sześć z siedmiu firm leasingowych stosuje „greenwashing" i wprowadza klientów w błąd, twierdząc, że są „zielone” w kwestii elektromobilności. Z wyjątkiem ALD I LeasePlan, oświadczenia o tzw. zielonym przywództwie złożone przez sześć innych firm nie mogły być poparte dowodami i zostały uznane przez T&E za nieprawdziwe.

Volkswagen Financial Services (VWFS) - największa firma leasingowa w UE - stwierdziła, że „napędza przejście na mobilność bezemisyjną". Po bliższym przyjrzeniu się badanie wykazało jednak, że firma ma wyższą emisję CO2 z nowych rejestracji w porównaniu z resztą rynku we Francji (111 vs 99g CO2/km) i we Włoszech (126 vs 120g CO2/km) w pierwszej połowie 2023 roku.

Arval powiedział, że jest „zaangażowany w zwiększanie (swojego) udziału pojazdów elektrycznych w tempie dwukrotnie szybszym niż rynek". Firma ta ujawniła udział samochodów elektrycznych na poziomie 36,4 proc. w pierwszej połowie 2023 r., co jak zaznacza T&E nie stanowi dwukrotności rynku (21,7 proc.).

Co więcej, większość z tych pojazdów elektrycznych to hybrydy typu plug-in, które „zanieczyszczają środowisko w takim samym stopniu, jak samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi”. Leasys - należący do Stellantisa i Crédit Agricole – „ma na celu przewodzenie przejściu na mobilność elektryczną". Przy wskaźniku BEV wynoszącym zaledwie 2,3 proc. we Włoszech, firma ta pozostaje jednak w tyle za wynikami swojego największego rynku. 

Jak zaznacza w swoim raporcie organizacja Transport & Environment, siedem analizowanych firm leasingowych nadzoruje flotę szacowaną na 9,3 miliona samochodów w UE i ponad jedną czwartą wszystkich rejestracji nowych samochodów (30,0 proc.). Firmy leasingowe mają bardzo duży wpływ na tempo przechodzenia rynku z samochodów napędzanych paliwami kopalnymi na samochody elektryczne. Wzięte pod uwagę w badaniu podmioty są również niezwykle rentowne, z marżami zysku na poziomie 12-50 proc. Zyski ALD I LeasePlan i Arval przekroczyły ostatnio granicę miliarda euro.

Ze względu na ich wielkość i sytuację finansową, T&E wezwało te siedem firm do wyznaczenia celu 100 proc. aut elektrycznych w ich flotach najpóźniej do 2028 roku. Analiza pokazuje, że doprowadzi to do 11,9 miliona dodatkowych pojazdów BEV na drogach i oszczędności 73 milionów ton CO2 w UE do 2030 roku. 

Oprac. PJ


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów