Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2025 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2025 r. jest większa od tej zanotowanej w 2024 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
We wrześniu bieżącego roku liczba rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t była wyższa niż we wrześniu ubiegłego roku.
Taki rezultat oznacza kontynuację trendu wzrostowego na rynku sprzedaży nowych samochodów. Co więcej, był to najlepszy, rekordowy wynik uzyskany we wrześniu w historii, jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie rejestracje samochodów osobowych.
W dziewiątym miesiącu br. producenci z Chin sprzedali rekordową liczbę samochodów – 4 419 egzemplarzy. Pod względem udziału w rynku wyrównali oni rekord z poprzedniego miesiąca, który wyniósł 8,9%. (Przypominamy, że nasz raport zawiera tabelę z rankingiem rejestracji marek producentów z Chin).
Udział nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w rynku wzrósł po raz kolejny z rzędu i we wrześniu 2025 roku sięgnął 9% .
Prognoza IBRM SAMAR na 2025 rok nadal zakłada rejestrację około 585 tys. samochodów osobowych oraz 68 tys. samochodów dostawczych, choć dynamika wzrostu liczby rejestracji wskazuje na możliwość korekty prognozy w górę w kolejnych miesiącach.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 55 562 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 18,15% (+8 535 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 17,47% (+8 263 szt.) więcej niż w sierpniu 2025 roku. Dane skumulowane (477 057 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2025 roku o 6,81% (+30 399 szt.).
W 2025 roku pięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Volkswagen – o 16,96%. Największy spadek rejestracji zanotowało natomiast Renault - o 8,47%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2025 r. zarejestrowano w Polsce 49 857 samochodów osobowych, o 20,24% (+8 391 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 17,37% (+7 377 szt.) więcej niż w sierpniu br. W 2025 roku w Polsce zarejestrowano dotychczas 427 891 nowe samochody osobowe, o 7,34% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (+29 265 szt.).
We wrześniu 2025 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,18%. Udział firm osiągnął poziom 70,82%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili we wrześniu 2025 roku 35 307 aut. Udział firm w roku 2025 wyniósł dotychczas 68,24%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dwanaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – MG o 138,20%. Największy spadek zanotowała Toyota - o 7,47%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2025 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 68 633 auta tej marki, o 7,47% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,04%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 45 522 szt., o 5,77% więcej niż w takim samym okresie 2024 roku. Udział Skody wynosi 10,64%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2025 roku 30 792 samochody, o 15,86% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 7,20%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 360 szt., o 5,29% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,46%. Piąte miejsce zajmuje BMW. W 2025 r. zarejestrowano 22 543 auta tej marki, o 12,87% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2025 roku pozostaje Toyota Corolla (18 031 szt.; -7,27% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (14 781 szt.; +2,09% r/r) oraz Toyota C-HR (10 973 szt. +11,38% r/r). Następne miejsca zajmują KIA Sportage (10 379 szt.; +1,59%) i Toyota Yaris Cross (9 743 szt.; -15,80% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest KIA Sportage (5 967 szt.; +4,32%), na drugim miejscu - Toyota C-HR (5 337 szt.; +20,45%), na trzecim – Toyota Yaris Cross (4 977 szt.; -24,74%), dalej – Volkswagen T-Roc (4 610 szt.; +40,85%), a na piątym – Dacia Duster (3 522 szt. -2,49%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (16 046 szt.; -1,76%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (13 011 szt.; +7,73%), dalej Hyundai Tucson (5 873 szt.; -6,91%) i Toyota C-HR (5 636 szt.; +3,97%). Czołową piątkę zamyka Toyota Yaris (5 572 szt.; -17,54%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów we wrześniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 5 705 samochodów dostawczych, o 2,59% (+144 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 18,39% (+886 szt.) więcej niż w sierpniu br.
W 2025 roku zarejestrowano dotąd łącznie 49 166 aut dostawczych, o 2,4% (+1 134 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2024 roku, a największy należy do marki Maxus - o 269,09%. Największy spadek w tym gronie zanotowała Skoda (o 32,97%).
Tytuł lidera rynku w 2025 roku należy do Toyoty. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 8 508 aut tej marki, o 66,66% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział Toyoty w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 17,30%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 7 911 pojazdów, o 15,22% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 16,09%. Na trzecim miejscu jest Renault. W 2025 r. klienci zarejestrowali 7 392 auta dostawcze tego producenta, o 26,78% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 15,03%. Na czwartej pozycji znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 415 szt., o 23,63% więcej niż w 2024 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 11,01%. Na piątej pozycji uplasował się Fiat. Dotąd w 2025 r. zarejestrowano 4 948 aut dostawczych tej marki, o 7,81% mniej niż w takim samym okresie 2024 r. Udział marki wyniósł 10,06%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2025 r. jest Renault Master (5 082 szt.; -28,63% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (3 503 szt.; -8,18%/r), na trzeciej Toyota Proace City (3 364 szt.; +20,49% r/r), a na czwartej Ford Transit (2 930 szt.; +10,27%). Czołową piątkę zamyka Mercedes Sprinter (2 927 szt.; -17,78%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2025