Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2025 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2025 r. jest większa od tej zanotowanej w 2024 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W sierpniu bieżącego roku liczba rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t była wyższa niż w sierpniu ubiegłego roku.
Taki rezultat oznacza powrót rynku sprzedaży nowych samochodów na ścieżkę wzrostu po jednomiesięcznym, wahnięciu w czerwcu, związanym z efektem tzw. „wysokiej bazy” (czyli wyjątkowo dużej liczby aut zarejestrowanych w czerwcu 2024).
Sierpień br. przyniósł kolejny rekordowy wzrost udziału w rynku producentów z Chin (8,9%). Po 8 miesiącach udział marek chińskich producentów osiągnął 6,5%. (Przypominamy, że nasz raport zawiera tabelę z rankingiem rejestracji marek producentów z Chin).
Udział nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w rynku również był w sierpniu rekordowy i wyniósł 7,8%. Warto odnotować, że udział producentów z Chin w segmencie samochodów BEV sięgnął 20,0%, a marką numer jeden zostało w sierpniu BYD.
Prognoza IBRM SAMAR na 2025 rok nadal zakłada rejestrację około 585 tys. samochodów osobowych oraz 67,5 tys. samochodów dostawczych, choć dynamika wzrostu wskazuje na możliwość w przyszłości korekty prognozy w górę.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 47 299 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 12,97% (+5 431 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 15,30% (-8 545 szt.) mniej niż w lipcu 2025 roku. Dane skumulowane (421 495 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2025 roku o 5,47% (+21 864 szt.).
W 2025 roku pięć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Ford – o 17,41%. Największy spadek rejestracji zanotowało natomiast Renault - o 8,25%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2025 r. zarejestrowano w Polsce 42 480 samochodów osobowych, o 14,60% (+5 411 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 15,50% (-7 791 szt.) mniej niż w lipcu br. W 2025 roku w Polsce zarejestrowano dotychczas 378 034 nowe samochody osobowe, o 5,84% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (+20 874 szt.).
W sierpniu 2025 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,30%. Udział firm osiągnął poziom 69,70%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w sierpniu 2025 roku 29 607 aut. Udział firm w roku 2025 wyniósł dotychczas 67,90%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – MG o 119,49%. Największy spadek zanotowała Toyota - o 9,33%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2025 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 60 436 aut tej marki, o 9,33% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 15,99%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 39 499 szt., o 3,11% więcej niż w takim samym okresie 2024 roku. Udział Skody wynosi 10,45%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2025 roku 27 173 samochody, o 16,54% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 7,19%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 20 833 szt., o 4,75% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,51%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2025 r. zarejestrowano 20 007 aut tej marki, o 1,82% mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,29%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2025 roku pozostaje Toyota Corolla (15 833 szt.; -9,51% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (12 702 szt.; -4,58% r/r) oraz Toyota C-HR (9 914 szt. +15,80% r/r). Następne miejsca zajmują KIA Sportage (9 161 szt.; +1,15%) i Toyota Yaris Cross (8 715 szt.; -18,68% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest KIA Sportage (5 248 szt.; +4,38%), na drugim miejscu - Toyota C-HR (4 837 szt.; +25,93%), na trzecim – Toyota Yaris Cross (4 522 szt.; -26,48%), dalej – Volkswagen T-Roc (4 147 szt.; +34,73%), a na piątym – Dacia Duster (3 215 szt. +3,28%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (14 033 szt.; -4,44%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (11 113 szt.; +0,69%), dalej Hyundai Tucson (5 558 szt.; -1,26%) i Toyota C-HR (5 077 szt.; +7,56%). Czołową piątkę zamyka Toyota Yaris (5 016 szt.; -16,37%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w sierpniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 4 819 samochodów dostawczych, o 0,42% (+20 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 13,53% (-754 szt.) mniej niż w lipcu br.
W 2025 roku zarejestrowano dotąd łącznie 43 461 aut dostawczych, o 2,3% (+990 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2024 roku, a największy należy do marki Maxus - o 295,35%. Największy spadek w tym gronie zanotowała Skoda (o 27,87%).
Tytuł lidera rynku w 2025 roku należy do Toyoty. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 7 523 auta tej marki, o 62,91% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział Toyoty w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 17,31%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 7 034 pojazdów, o 18,60% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 16,18%. Na trzecim miejscu jest Renault. W 2025 r. klienci zarejestrowali 6 539 aut dostawczych tego producenta, o 26,78% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 15,05%. Na czwartej pozycji znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 768 szt., o 20,77% więcej niż w 2024 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,97%. Na piątej pozycji uplasował się Fiat. Dotąd w 2025 r. zarejestrowano 4 386 aut dostawczych tej marki, o 4,80% mniej niż w takim samym okresie 2024 r. Udział marki wyniósł 10,09%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2025 r. jest Renault Master (4 446 szt.; -29,06% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (3 096 szt.; -3,64%/r), na trzeciej Toyota Proace City (2 895 szt.; +14,16% r/r), a na czwartej Iveco Daily (2 615 szt.; -27,36%). Czołową piątkę zamyka Ford Transit (2 607 szt.; +15,46%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2025