
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Sektor motoryzacyjny pozostaje jednym z filarów europejskiej gospodarki, napędzając globalne inwestycje w badania i rozwój (R&D). W 2023 r. firmy z siedzibą w UE odpowiadały za 45,4% światowych nakładów na innowacje w tej branży, co czyni Europę niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie. Europejscy producenci samochodów zainwestowali ponad dwa razy więcej niż ich amerykańscy i japońscy konkurenci oraz trzykrotnie więcej niż firmy z Chin.
Inwestycje w motoryzację stanowią największy segment nakładów na badania i rozwój w UE – aż 34,2% wśród 800 największych przedsiębiorstw w regionie. To dowód na znaczenie tej branży dla unijnej gospodarki, zwłaszcza w kontekście transformacji ku mobilności zeroemisyjnej i cyfryzacji.
Na tle innych sektorów, takich jak technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) czy zdrowie, motoryzacja wyróżnia się stabilnym wzrostem inwestycji – średnio o 6,3% rocznie w ciągu ostatniej dekady. Jednocześnie ICT i sektor zdrowia odnotowały spowolnienie inwestycyjne po boomie związanym z pandemią COVID-19.
Komisja Europejska podkreśla, że badania naukowe i innowacje staną się kluczowym elementem gospodarki UE, wspierając rozwój zrównoważonych technologii i konkurencyjność regionu. Jednak mimo sukcesów w motoryzacji, europejskie przedsiębiorstwa nadal mają ograniczony udział w globalnym rynku innowacji ICT, który zdominowany jest przez firmy z USA i Chin.
UE inwestuje także w rozwój mniejszych firm – szczególnie w sektorze zdrowia, gdzie wśród 800 największych przedsiębiorstw znajduje się 99 europejskich MŚP. To dowód na dywersyfikację i potencjał wzrostu w kluczowych sektorach gospodarki.
Unijneprzedsiębiorstwa motoryzacyjne nie tylko umacniają swoją pozycję globalnego lidera w dziedzinie badań i rozwoju, ale wyznaczają także kierunki rozwoju technologii przyszłości. Europejski model inwestowania w badania i rozwój stanowi przykład, jak innowacje mogą wspierać transformację ku nowoczesnej i zrównoważonej gospodarce.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów