
Raport cenowy - maj 2025
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Michał Hadyś
3 min
Zdecydowaną większość sprowadzonych w 2024 roku pojazdów - dokładnie 880 375 - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 19,5% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 87 204 sztuki - jest o 26,5% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i w całym roku wyniósł 12,44 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 13,02 roku). Warto podkreślić, że rośnie import osobowych modeli elektrycznych. W tym roku zarejestrowano blisko 5,5 tys. takich aut, o 40,3% więcej niż w roku poprzednim.
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych rywalizowały trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+48,0%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii i Szwecji wykazał spadek, odpowiednio o 12,6 i 3,8%. W większości przypadków - poza Francją - wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
W przyszłym roku import może być jeszcze wyższy. Obecna prognoza IBRM SAMAR zakłada wzrost na poziomie ponad 4%, co przełoży się na import ok. 1 miliona aut używanych. Skąd bierze się ten prognozowany wzrost? Z jednej strony oferta aut na rynkach zagranicznych jest coraz bogatsza (ze względu na koniec problemów z dostępnością samochodów w czasie pandemii ), z drugiej - trend "elektryfikowania się" krajów zachodnich, przy jednoczesnym pozbywaniu się aut spalinowych, sprzyja sprowadzaniu tych ostatnich w korzystnych cenach. Importowi sprzyja też niski kurs euro, ale w tym przypadku zasadne jest pytanie: jak długo kurs taki się utrzyma? Jednocześnie rosnące ceny nowych aut na polskim rynku sprawiają, że część ich potencjalnych nabywców (szczególnie prywatni klienci) będzie decydować się na zakup aut używanych. Prognozowana obniżka stóp procentowych także może wzmóc zainteresowanie używanymi autami (tańsze kredyty). Prawdopodobnie nadal będzie rosła liczba sprowadzanych aut elektrycznych i - pomimo korzystniejszych cen - nadal będzie spadał udział starszych diesli (m.in. z powodu wprowadzania SCT w kolejnych miastach). Trudno natomiast ocenić, czy starsze samochody z wtryskiem wielopunktowym nadal będą tak opłacalne, jeżeli ceny LPG wzrosną po rezygnacji z importu z Rosji.
Więcej informacji wraz z rankingami marek i modeli zawiera załączona infografika.
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Rynek pojazdów elektrycznych (BEV) rośnie, a my sprawdzamy, które segmenty rynku rozwijają się najszybciej. Analiza obejmuje wszystkie dostępne w bazach CEPiK’u rodzaje pojazdów, od motorowerów po ciężarowe z homologacją N3 (pow. 12 ton) kończąc.
W maju 2025 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Polsce była mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca oraz większa w zestawieniu z majem 2024 roku. Skumulowana sprzedaż na koniec maja jest większa niż rok wcześniej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów