
Park elektrycznych microcarów - sierpień 2025
Choć to trudno zauważyć, elektrycznych microcarów w Polsce jest coraz więcej. Od czterech lat rynek rośnie. Przedstawiamy raport o stanie parku elektrycznych microcarów na koniec sierpnia 2025 roku.
2 min
Listopad 2024 roku to kolejny, siedemnasty już miesiąc rosnącego importu. Prognoza IBRM Samar na ten rok rzędu 940 - 960 tysięcy sztuk ma szanse na realizację. Obecnie trend 12-miesięczny pokazuje wartość 957 461 sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w 2024 roku pojazdów - dokładnie 816 011 - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 19,8% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych - 80 031 sztuk - jest o 26,2% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po jedenastu miesiącach bieżącego roku wynosi 12,40 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 13 lat). Warto podkreślić, że rośnie import osobowych modeli elektrycznych. W tym roku zarejestrowano blisko 5 tys. takich aut, o 40,3% więcej niż rok temu.
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest niezmiennie Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
Niezmiennie najważniejszym źrdłem używanych pojazdów do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,5%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+49,2%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii i Szwecji wykazał spadek, odpowiednio o 11,3 i 2,6%. W większości przypadków - poza Francją - wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
Więcej informacji wraz z rankingami marek i modeli zawiera załączona infografika.
Choć to trudno zauważyć, elektrycznych microcarów w Polsce jest coraz więcej. Od czterech lat rynek rośnie. Przedstawiamy raport o stanie parku elektrycznych microcarów na koniec sierpnia 2025 roku.
Samochody zasilane wodorem to nadal nowość na rynku. Sprawdzamy, ile samochodów z napędem wodorowym było zarejestrowanych w Polsce do końca sierpnia 2025 roku.
Elektromobilność przyspiesza, a jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku jest segment aut ciężarowych. IBRM Samar sprawdza, ile takich pojazdów jeździ obecnie po polskich drogach według baz CEPiK.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów