1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rynek nowych aut w UE odbija powoli
Wiadomości

Rynek nowych aut w UE odbija powoli

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Do końca października 2025 r. rejestracje nowych samochodów osobowych w UE wzrosły o 1,4% r/r — udział aut bateryjnych osiągnął poziom 16,4%, jednak przejście od napędów konwencjonalnych do zeroemisjnych postępuje powoli.
Zobacz inne wydania Europejski rynek motoryzacyjny rozpoczyna rok na minusie

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), do końca października 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej wzrosła o 1,4% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, co oznacza czwarty z rzędu miesiąc wzrostu.

Jak zauważają eksperci ze Stowarzyszenia, choć rynek nabrał ostatnio pozytywnego tempa, całkowite wolumeny wciąż pozostają znacznie poniżej poziomów sprzed pandemii. Udział aut bateryjnych sięgnął 16,4% narastająco, lecz nadal jest niższy niż wymagałaby obecna faza transformacji. Najpopularniejszym wyborem konsumentów w przypadku hybryd, a wersje plug-in konsekwentnie zyskują na znaczeniu.

Rejestracje nowych aut w UE według źródła napędu

Do października 2025 r. samochody bateryjne (BEV) odpowiadały za 16,4% rynku nowo rejestrowanych aut osobowych w UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu 13,2% w analogicznym okresie 2024 r. Hybrydy (HEV) osiągnęły 34,6% udziału i nadal pozostają najczęściej wybieraną formą napędu wśród europejskich kierowców. Jednocześnie łączny udział aut benzynowych i diesli wyraźnie spadł — do 36,6%, wobec 46,3% rok wcześniej.

Samochody elektryczne (BEV)

W ciągu dziesięciu miesięcy 2025 r. w UE zarejestrowano 1 473 447 nowych samochodów elektrycznych bateryjnych, co – jak już wspomnieliśmy - daje 16,4% udziału w rynku UE. Cztery największe rynki UE, które łącznie odpowiadają za 62% rejestracji samochodów bateryjnych, odnotowały wzrosty: Niemcy (+39,4%), Belgia (+10,6%), Holandia (+6,6%) i Francja (+5,3%).

Klasyczne hybrydy (HEV)

Dane liczone narastająco za październik 2025 r. pokazują też, że rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) w Unii Europejskiej wzrosły do 3 109 362 sztuk, napędzane wzrostem na czterech największych rynkach: Hiszpania (+27,1%), Francja (+26,3%), Niemcy (+10,3%) i Włochy (+8,9%). Modele hybrydowe stanowią 34,6% całego rynku UE.

Hybrydy plug-in (PHEV)

Rejestracje samochodów hybrydowych plug-in (PHEV) nadal rosną, osiągając 819 201 sztuk w omawianym okresie. Wzrosty wolumenów odnotowały kluczowe rynki, takie jak Hiszpania (+109,6%), Włochy (+76,5%) i Niemcy (+63,4%). W efekcie hybrydy plug-in stanowią obecnie 9,1% rejestracji samochodów w UE, w porównaniu z 7% rok wcześniej.

W ujęciu rok do roku (r/r) w październiku 2025 r. odnotowano wzrost o 38,6% dla samochodów bateryjnych i 9,4% dla klasycznych hybryd (HEV), podczas gdy hybrydy plug-in zanotowały wzrost o 43,2%.

Samochody benzynowe i diesle

Na koniec października 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych spadły o 18,3%, przy czym wszystkie największe rynki odnotowały niższy poziom liczby zarejestrowanych aut. Najsilniejszy spadek wystąpił we Francji (−32,3%), następnie w Niemczech (−22,5%), we Włoszech (−16,9%) i w Hiszpanii (−13,7%).

Od stycznia do października łącznie zarejestrowano 2 459 151 nowych samochodów benzynowych, a udział tego rodzaju napędu w unijnym rynku spadł do 27,4% z 34% w takim samym okresie rok wcześniej. Podobnie rynek samochodów z silnikami Diesla zmniejszył się o 24,5%, co dało im 9,2% udziału narastająco do końca października 2025 r. W ujęciu rok do roku w październiku 2025 r. rejestracje aut benzynowych spadły o 14,3%, a tych z silnikami wysokoprężnymi - o 21,9%.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Arkadiusz Nowiński pokieruje kluczowym klastrem Volvo i wraca do Polski#1
Przeczytaj

Arkadiusz Nowiński pokieruje kluczowym klastrem Volvo i wraca do Polski

Volvo Cars reorganizuje struktury w regionach EMEA i APeC, a zmiany – obowiązujące od 1 stycznia 2026 r. – mają przyspieszyć decyzje i lepiej dopasować działania do lokalnych rynków. Jednym z pięciu nowych klastrów pokieruje Arkadiusz Nowiński, który po 2021 r. pracował w globalnych strukturach koncernu, a teraz ponownie obejmie stanowisko szefa Volvo Car Poland, łącząc je z nadzorem nad jednym z największych regionów marki.

PZPO: Stabilny wzrost sprzedaży opon w trzecim kwartale 2025#3
Przeczytaj

PZPO: Stabilny wzrost sprzedaży opon w trzecim kwartale 2025

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) poinformował, że po trzech kwartałach 2025 roku rynek sprzedaży opon w Polsce utrzymuje wyraźnie wzrostowy trend. Łączna sprzedaż opon do dystrybutorów zwiększyła się o 5 proc., a największy rynek – opony do samochodów osobowych – zanotował wzrost o 3 proc., przy imponującym skoku na poziomie +19 proc., w segmencie SUV. Rośnie również zapotrzebowanie na opony dostawcze, rolnicze i motocyklowe.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów