1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Podwyżka opłat za przeglądy – realna potrzeba czy złoty interes stacji?
Wiadomości

Podwyżka opłat za przeglądy – realna potrzeba czy złoty interes stacji?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Po 21 latach bez zmian opłata za badanie techniczne samochodu osobowego ma wzrosnąć z 98 do 149 zł. Na forum LDZ Zmotoryzowani Łodzianie zawrzało – internauci pytają, czy podwyżka jest uzasadniona, skoro przychody stacji i tak rosną. Branża odpowiada: to konieczny krok, by utrzymać jakość i bezpieczeństwo.
Zobacz także Po 21 latach wyższe opłaty za badania techniczne Przegląd techniczny samochodu: 20 lat bez zmian cen Stawki za badania techniczne: czas na aktualizację

Dyskusja o podwyżce cen badań technicznych rozgrzewa internet. Na facebookowym forum LDZ Zmotoryzowani Łodzianie opublikowano anonimową analizę, według której przeciętna stacja kontroli pojazdów (SKP) w ciągu dwóch dekad ponad dwukrotnie zwiększyła miesięczne przychody – i to bez zmian stawek. Autor wpisu wylicza, że w 2004 r., gdy w Polsce było ok. 11 mln samochodów osobowych i 3,5 tys. stacji, miesięczny przychód przeciętnej SKP wynosił ok. 25,7 tys. zł. Dziś, przy 27 mln aut i 4 tys. stacji, kwota ta ma sięgać 55 tys. zł.

false ©PISKP
© PISKP

Według tej samej analizy, po planowanej przez rząd podwyżce z 98 do 149 zł, przeciętna stacja mogłaby osiągnąć ponad 83 tys. zł miesięcznie – czyli ponad trzykrotnie więcej niż 20 lat temu. Autor sugeruje, że kierowcy i tak muszą zgłosić się na obowiązkowy przegląd, więc wyższe ceny przełożą się bezpośrednio na wzrost zysków, a nie na poprawę jakości usług.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Do tych wyliczeń odniosła się Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP).

W analizie z forum znalazło się kilka istotnych nieścisłości. Po pierwsze, w Polsce działa dziś 5 515 SKP, a nie 4 tys., jak podano w poście. Po drugie, trzeba uwzględniać faktyczną liczbę wykonanych badań – w 2024 r. było ich 22,16 mln w różnych kategoriach i zakresach, nie tylko samochodów osobowychpodkreśla szefowa PISKP.

Źródłowska dodaje, że przychód to nie to samo co zysk. – SKP ponoszą stale rosnące koszty: wynagrodzeń i szkolenia diagnostów, energii, serwisu urządzeń, oprogramowania, podatków oraz utrzymania infrastruktury. Brak waloryzacji cen przez 21 lat sprawił, że korekta stawek jest konieczna, by utrzymać jakość i dostępność usług, a tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego – zaznacza.

false ©PISKP
© PISKP

Jak informował wcześniej IBRM Samar, Ministerstwo Infrastruktury planuje podwyższyć stawkę za badanie samochodu osobowego z 98 zł do 149 zł już od września 2025 r., a w ustawie ma znaleźć się zapis o corocznej waloryzacji stawek o wskaźnik inflacyjny. Branża nazywa to „historycznym krokiem” – pierwszym od 2004 r.

Nowe stawki to szansa na inwestycje w ludzi, wiedzę i nowoczesny sprzęt, a tym samym – na jeszcze lepszą jakość badań. To realnie przełoży się na wzrost bezpieczeństwa na drogach mówiła wcześniej Jolanta Źródłowska.

Podwyżka stawek ma trafi wkrótce do konsultacji społecznych. Jeśli proces legislacyjny przebiegnie zgodnie z planem, kierowcy zapłacą więcej już jesienią. Spór o to, czy będzie to krok w stronę lepszej diagnostyki, czy też złoty interes stacji, zapewne jeszcze długo nie ucichnie.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów