
Import samochodów z Chin - analiza zjawiska
Sprzedaż nowych samochodów chińskich w Polsce rośnie z miesiąca na miesiąc. A co z importem? Sprawdzamy, ile samochodów i jakich marek trafiło do Polski z Kraju Środka w pierwszym półroczu.
Michał Hadyś
2 min
Bazując na danych zawartych w CEPiK'u sprawdziliśmy, jaki był średni wiek samochodów osobowych wyrejestrowanych z powodu demontażu w pierwszym półroczu 2025 roku. Ale średni wiek to nie wszystko. Sprawdziliśmy także, czy fakt, że nowy pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w Polsce czy za granicą, ma w tym przypadku jakiekolwiek znaczenie.
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w czerwcu 2025 roku
Okazuje się, że tak - to ma znaczenie! Średni wiek demontowanego samochodu osobowego w I półroczu 2025 roku wyniósł 23,8 roku. Ale w przypadku samochodów pochodzących z importu jest to 23,9 roku, a dla aut kupionych w krajowych salonach 23,4 roku. Zatem różnica wynosi blisko pół roku na korzyść tych pierwszych. Podkreślmy wyraźnie: chodzi o samochody wyprodukowane 20 – 30 lat temu!
Demontaż samochodów osobowych w 2024 roku
Ciekawostką jest też fakt, że samochody zarejestrowane po raz pierwszy jako nowe w Polsce do momentu demontażu miały „ważny dowód rejestracyjny” przez 22,6 roku. W przypadku aut importowanych, polski dowód rejestracyjny wygasł średnio po niespełna 13 latach. Średnia dla rynku wyniosła 15,6 roku.
Import samochodów używanych - czerwiec 2025
Łącznie w I półroczu 2025 roku do demontażu trafiło 241 837 samochodów osobowych, o 9,6% więcej niż rok wcześniej.
Kradzieże aut - podsumowanie 2024 r.
Ranking 45 marek, z których każda miała minimum 10 wyrejestrowań z powodu demontażu, posortowany został wg "różnicy" wieku złomowania dla aut z importu vs nowe. Im wyższy wskaźnik, tym dłużej użytkowany był samochód z importu; im niższy - ten zarejestrowany po raz pierwszy w Polsce jako nowy.
Sprzedaż nowych samochodów chińskich w Polsce rośnie z miesiąca na miesiąc. A co z importem? Sprawdzamy, ile samochodów i jakich marek trafiło do Polski z Kraju Środka w pierwszym półroczu.
Sprawdzamy, jak sprzedają się w Polsce samochody superpremium. Kryterium kwalifikacji do tego grona stanowi cena minimalna 800 tysięcy złotych brutto.
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów