Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2025 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2025 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2025 r. jest większa od tej zanotowanej w 2024 r.RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
W październiku bieżącego roku liczba rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t była wyższa niż w październiku ubiegłego roku. Taki rezultat oznacza kontynuację trendu wzrostowego na rynku sprzedaży nowych samochodów (czwarty miesiąc z rzędu wzrostu rok do roku). Co więcej, był to najlepszy, rekordowy wynik uzyskany w październiku w historii, jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie rejestracje samochodów osobowych.
W dziesiątym miesiącu br. producenci z Chin sprzedali rekordową liczbę samochodów – 5 290 egzemplarzy. Pod względem udziału w rynku również osiągnęli rekordowy poziom - 10%. (Przypominamy, że nasz raport zawiera tabelę z rankingiem rejestracji marek producentów z Chin).
Udział nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w rynku wzrósł po raz kolejny z rzędu i w październiku 2025 roku osiągnął rekordowe 9,1% .
Prognoza IBRM SAMAR na 2025 rok zakłada rejestrację około 593 tys. samochodów osobowych oraz 69 tys. samochodów dostawczych, choć dynamika wzrostu liczby rejestracji wskazuje na możliwość korekty prognozy w górę w kolejnym miesiącu.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 59 254 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 9,68% (+5 232 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 6,64% (+3 692 szt.) więcej niż we wrześniu 2025 roku. Dane skumulowane (536 311 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2025 roku o 7,12% (+35 631 szt.).
W 2025 roku sześć marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Volkswagen – o 15,56%. Największy spadek rejestracji zanotowało natomiast Renault - o 7,77%.
RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2025 r. zarejestrowano w Polsce 52 730 samochodów osobowych, o 9,62% (+629 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 5,76% (+2 873 szt.) więcej niż we wrześniu br. W 2025 roku w Polsce zarejestrowano dotychczas 480 621 nowych samochodów osobowych, o 7,59% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (+33 894 szt.).
W październiku 2025 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,5%. Udział firm osiągnął poziom 69,5%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w październiku 2025 roku 36 645 aut. Udział firm w roku 2025 wyniósł dotychczas 68,38%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dwanaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – MG o 138,29%. Największy spadek zanotowała Toyota - o 8,18%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2025 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 76 336 aut tej marki, o 8,18% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 15,88%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 51 823 sztuki, o 8,25% więcej niż w takim samym okresie 2024 roku. Udział Skody wynosi 10,78%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2025 roku 34 568 samochodów, o 14,37% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 7,19%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 26 236 szt., o 5,02% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,46%. Piąte miejsce zajmuje BMW. W 2025 r. zarejestrowano 25 487 aut tej marki, o 13,46% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,30%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2025 roku pozostaje Toyota Corolla (19 858 szt.; -7,74% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (16 732 szt.; +6,89% r/r) oraz Toyota C-HR (11 993 szt. +2,29% r/r). Następne miejsca zajmują KIA Sportage (11 738 szt.; +1,50%) i Toyota Yaris Cross (10 931 szt.; -15,20% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest KIA Sportage (6 679 szt.; +2,86%), na drugim miejscu - Toyota C-HR (5 791 szt.; +5,69%), na trzecim – Toyota Yaris Cross (5 574 szt.; -25,01%), dalej – Volkswagen T-Roc (5 210 szt.; +38,82%), a na piątym – Dacia Duster (3 857 szt. -11,90%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (17 679 szt.; -2,35%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (14 729 szt.; +12,56%), dalej Hyundai Tucson (6 444 szt.; -8,66%) i Toyota Yaris (6 262 szt.; -17,92%). Czołową piątkę zamyka Toyota C-HR (6 202 szt.; -0,69%).
RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w październiku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 6 524 samochody dostawcze, o 10,18% (+603 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 14,36% (+819 szt.) więcej niż we wrześniu br.
W 2025 roku zarejestrowano dotąd łącznie 55 690 aut dostawczych, o 3,2 (+1 737 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w porównaniu do 2024 roku, a największy należy do marki Maxus - o 324,19%. Największy spadek w tym gronie zanotowała Skoda (o 33,73%).
Tytuł lidera rynku w 2025 roku należy do Toyoty. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 9 572 aut tej marki, o 68,76% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Udział Toyoty w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 17,19%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford z wynikiem rejestracji 8 859 pojazdów, o 13,29% więcej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 15,91%.
Na trzecim miejscu jest Renault. W 2025 r. klienci zarejestrowali 8 374 auta dostawcze tego producenta, o 24,41% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 15,04%.
Na czwartej pozycji znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 020 szt., o 22,88% więcej niż w 2024 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,81%. Na piątej pozycji uplasował się Fiat. Dotąd w 2025 r. zarejestrowano 5 607 aut dostawczych tej marki, o 8,98% mniej niż w takim samym okresie 2024 r. Udział marki wyniósł 10,07%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2025 r. jest Renault Master (5 760 szt.; -26,23% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (4 009 szt.; -9,52%/r), na trzeciej Toyota Proace City (3 722 szt.; +20,96% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (3 433 szt.; -16,69%). Czołową piątkę zamyka Ford Transit (3 226 szt.; +6,15%).
Copyright by IBRM Samar, Polska 2025