W październiku 2025 roku zarejestrowano w Polsce 85 130 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 8,9% mniej niż rok wcześniej.Październikowy spadek wpłynął na wynik skumulowany, który po 10 miesiącach jest już o blisko 11 tys. mniejszy w porównaniu do roku ubiegłego i wynosi 811 058 sztuk(-1,3%). Większy spadek w ostatnim miesiącu wykazał segment samochodów osobowych (76 888 szt., -9,4%), których import zmniejszył się w tym roku o 2,3%, do poziomu 732 093 sztuk. Po 27 miesiącach nieprzerwanych wzrostów spadek odnotował też segment samochodów dostawczych - wynik importu w październiku wyniósł 8 242 auta, -4,5% mniej niż rok wcześniej. Po 10-ciu miesiącach wynik jest jednak nadal dodatni (78 965 szt., +8,5%).
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w październiku 2025 roku
Wiek importowanych aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,40 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,77 roku). Warto przyjrzeć się strukturze wiekowej „osobówek”. W tym roku grupa aut powyżej 10 lat odnotowała znaczny spadek - o 11,7%, podczas gdy grupa aut w wieku od 6 do 10 lat - wzrost o 24,2%. Co ciekawe, grupa najmłodszych aut w wieku do 2 lat wykazała wzrost o 14,8%. Dość zaskakujący jest pierwszy w tym roku spadek - choć tylko o 5 sztuk - importu samochodów elektrycznych (562 szt.).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pierwszym miejscu plasuje się Volkswagen Golf (18 750 szt.) przed Oplem Astrą (18 686 szt.). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Ranking krajów
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy – 422 697 szt. (-1,3%)
2. Francja – 84 455 szt. (-0,2%)
3. Stany Zjednoczone – 64 182 szt. (12,1%)
4. Belgia – 53 739 szt. (-10,4%)
5. Holandia – 40 737 szt. (0,2%)
6. Włochy – 31 129 szt. (15,7%)
7. Dania – 23 164 szt. (5,4%)
8. Austria – 19 198 szt. (-1,1%)
9. Szwajcaria – 17 284 szt. (-6,1%)
10. Szwecja – 15 819 szt. (-23,7%)
11. Kanada – 6 820 szt. (14,0%)
12. Czechy – 5 181 szt. (2,6%)
13. Wielka Brytania – 3 818 szt. (-0,9%)
14. Norwegia – 3 800 szt. (-21,2%)
15. Luksemburg – 3 284 szt. (0,0%)
16. Finlandia – 2 991 szt. (-1,5%)
17. Litwa – 2 084 szt. (21,6%)
18. Hiszpania – 1 867 szt. (-8,6%)
19. Japonia – 1 659 szt. (0,4%)
20. Słowacja – 1 131 szt. (0,1%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+12,1%), jak i z Kanady (+14,0%), choć tempo wzrostu ostatnio spada. Mimo to Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowała Litwa (+21,6%), choć sam wolumen jest bardzo niski - 2 084 szt. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-21,2%) i Szwecja (-23,7%).