W kwietniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 87 612 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 1,1% więcej niż rok wcześniej.
Łącznie w ciągu czterech miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 327 805 używanych aut o dmc do 3,5 tony (+1,2%). Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów - dokładnie 295 118 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,1% więcej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych - 32 687 sztuk to o 13,2% więcej niż rok wcześniej. Jeżeli tempo importu się nie załamie, na koniec roku suma importowanych aut o dmc do 3,5 tony przekroczy 1 milion sztuk.
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w kwietniu 2025 roku
Wiek importowanych aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,04 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,45 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+35,3%).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych dwa modele mają wciąż bardzo zbliżone wyniki - Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi 14 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Ranking krajów
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy - 170 518 szt. (1,2%)
2. Francja - 34 383 szt. (0,3%)
3. Stany Zjednoczone - 24 208 szt. (15,7%)
4. Belgia - 22 285 szt. (-7,7%)
5. Holandia - 16 856 szt. (3,7%)
6. Włochy - 12 469 szt. (19,8%)
7. Dania - 9 757 szt. (11,2%)
8. Austria - 7 646 szt. (-3,4%)
9. Szwajcaria - 7 143 szt. (-5,8%)
10. Szwecja - 7 074 szt. (-20,6%)
11. Kanada - 2 531 szt. (15,3%)
12. Czechy - 2 277 szt. (8,2%)
13. Norwegia - 1 602 szt. (-24,7%)
14. Wielka Brytania - 1 362 szt. (-3,5%)
15. Luksemburg - 1 324 szt. (3,4%)
16. Finlandia - 1 317 szt. (8,0%)
17. Litwa - 891 szt. (38,8%)
18. Hiszpania - 717 szt. (-13,5%)
19. Japonia - 639 szt. (6,5%)
20. Estonia - 488 szt. (64,9%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,0%. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+15,7%), jak i z Kanady (+15,3%). Co więcej, Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordzistą tempa wzrostu w gronie TOP20 krajów jest Estonia (+64,9%), choć sam wolumen jest bardzo niski - 488 sztuk. Drastyczne spadki odnotowują natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-24,7%) i Szwecja (-20,6%).