
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
3 min
Walka ze smogiem należy do najważniejszych wyzwań cywilizacyjnych stojących przed Polską, która znajduje się w gronie państw o najniższej jakości powietrza w Unii biorąc pod uwagę stężenie pyłów PM 2.5 czy benzopirenu.
Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, wśród najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie są głównie włoskie i polskie – takie, jak Nowy Sącz, Żory, Częstochowa, Piotrków Trybunalski, Łomża, Rybnik czy Gliwice.
– Polacy doceniają znaczenie gazu płynnego jako ekologicznego nośnika energii. Nasze badania potwierdzają pozytywne postrzeganie gazu płynnego jako alternatywnego źródła energii wśród polskiej populacji. LPG jest czystszym paliwem w porównaniu do węgla czy drogowych paliw płynnych, emitując mniej zanieczyszczeń i zmniejszając ogólny ślad węglowy. Ograniczając uwalnianie do atmosfery takich substancji jak dwutlenek siarki, tlenki azotu i cząstki stałe, z których wszystkie są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego, wykorzystanie gazu płynnego przyczynia się do ograniczenia zjawiska smogu, który jest jednym z największych problemów cywilizacyjnych mniejszych miast i obszarów podmiejskich. Wyniki badania odzwierciedlają rosnący konsensus wśród polskiego społeczeństwa co do korzyści płynących ze stosowania LPG jako alternatywy dla paliw tradycyjnych. Cieszy fakt, że większość respondentów dostrzega jego pozytywny wpływ na jakość powietrza i jest skłonna korzystać z tego czystszego i bardziej ekologicznego źródła energii – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
Zgodnie z danymi z Centralnej Ewidencji Budynków z 2023 r., w Polsce użytkowanych jest 17,3 mln źródeł ciepła, z czego 2 mln stanowią tzw. „kopciuchy”. Według Polskiego Alarmu Smogowego piece i kotły na paliwa stałe odpowiadają za 86 proc. całkowitej emisji pyłu zawieszonego PM2.5 oraz za ok. 93 proc. emisji rakotwórczego benzopirenu. Szacuje się, że roczne koszty zdrowotne związane z wpływem smogu na organizmy Polaków przekraczają 100 mld zł.
LPG jest paliwem czystym, szczególnie w porównaniu do wielu innych źródeł ogrzewania, takich jak chociażby drewno, olej opałowy czy węgiel. Gaz płynny praktycznie nie emituje szkodliwych dla zdrowia pyłów oraz zaledwie śladowe ilości tlenków siarki i azotu, a także o 50 proc. mniej CO2 niż ma to miejsce w przypadku ogrzewania węglem oraz 20 proc. mniej od oleju opałowego.
Dodatkowo korzystanie z instalacji grzewczej na gaz płynny nie generuje przykrych zapachów, co często ma miejsce w przypadku spalania węgla. Badania nad emisyjnością samochodów napędzanych różnymi paliwami dowiodły jednoznacznie wysokiej redukcji emisji pyłów odpowiedzialnych za smog w przypadku LPG w porównaniu do benzyn silnikowych i oleju napędowego.
Postrzeganie LPG różni się istotnie w zależności wieku respondentów. Wśród najmłodszych ankietowanych, w wieku do 24 lat – 34 proc. kiedykolwiek miało kontakt z LPG. Dorośli między 25 a 44 rokiem życia są bardziej pragmatyczni. Najchętniej wśród całej populacji jeżdżą na autogazie (24 proc. respondentów) i gaz płynny LPG utożsamiają przede wszystkim z paliwem napędowym. W swoich wyborach zakupowych kierują się przede wszystkim ceną i to na ten aspekt LPG wskazują najczęściej. Nawet 41-47 proc. użytkowników paliwa wskazuje, że to ze względu na koszt paliwa wybrali gaz płynny. Aż 2/3 z ankietowanych z tej grupy potwierdza powszechną dostępność autogazu – to najwięcej spośród wszystkich Polaków.
Najstarsi Polacy z LPG korzystają równie często (43 proc. respondentów), ale zdecydowanie najczęściej w kuchni – aż 55 proc. z użytkowników LPG gotowało ostatnio z wykorzystaniem butli. W LPG oprócz kosztu cenią sobie wygodę (33 proc.). Bardzo wysoko oceniają walory LPG w walce ze smogiem – 58 proc. wskazuje, że wymiana ogrzewania na kocioł gazowy przyczynia się do poprawy jakości powietrza, a 54 proc. deklaruje to samo o autogazie. Najczęściej spośród wszystkich grup wiekowych oceniają instalację gazową jako bezpieczną – mówi tak aż 65 proc. z ankietowanych.
PJ
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów