
Park elektrycznych jednośladów - czerwiec 2025
Amatorów elektrycznych jednośladów w Polsce systematycznie przybywa, a 2024 rok był rekordowy. Poniżej przedstawiamy raport o stanie parku elektrycznych jednośladów na koniec czerwca 2025 roku.
Michał Hadyś
3 min
Zdecydowaną większość sprowadzonych w 2024 roku pojazdów - dokładnie 880 375 - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 19,5% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 87 204 sztuki - jest o 26,5% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i w całym roku wyniósł 12,44 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 13,02 roku). Warto podkreślić, że rośnie import osobowych modeli elektrycznych. W tym roku zarejestrowano blisko 5,5 tys. takich aut, o 40,3% więcej niż w roku poprzednim.
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych rywalizowały trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+48,0%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii i Szwecji wykazał spadek, odpowiednio o 12,6 i 3,8%. W większości przypadków - poza Francją - wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
W przyszłym roku import może być jeszcze wyższy. Obecna prognoza IBRM SAMAR zakłada wzrost na poziomie ponad 4%, co przełoży się na import ok. 1 miliona aut używanych. Skąd bierze się ten prognozowany wzrost? Z jednej strony oferta aut na rynkach zagranicznych jest coraz bogatsza (ze względu na koniec problemów z dostępnością samochodów w czasie pandemii ), z drugiej - trend "elektryfikowania się" krajów zachodnich, przy jednoczesnym pozbywaniu się aut spalinowych, sprzyja sprowadzaniu tych ostatnich w korzystnych cenach. Importowi sprzyja też niski kurs euro, ale w tym przypadku zasadne jest pytanie: jak długo kurs taki się utrzyma? Jednocześnie rosnące ceny nowych aut na polskim rynku sprawiają, że część ich potencjalnych nabywców (szczególnie prywatni klienci) będzie decydować się na zakup aut używanych. Prognozowana obniżka stóp procentowych także może wzmóc zainteresowanie używanymi autami (tańsze kredyty). Prawdopodobnie nadal będzie rosła liczba sprowadzanych aut elektrycznych i - pomimo korzystniejszych cen - nadal będzie spadał udział starszych diesli (m.in. z powodu wprowadzania SCT w kolejnych miastach). Trudno natomiast ocenić, czy starsze samochody z wtryskiem wielopunktowym nadal będą tak opłacalne, jeżeli ceny LPG wzrosną po rezygnacji z importu z Rosji.
Więcej informacji wraz z rankingami marek i modeli zawiera załączona infografika.
Amatorów elektrycznych jednośladów w Polsce systematycznie przybywa, a 2024 rok był rekordowy. Poniżej przedstawiamy raport o stanie parku elektrycznych jednośladów na koniec czerwca 2025 roku.
W 2024 roku przybyło w parku o blisko 15% mniej elektrycznych aut dostawczych niż rok wcześniej. Czy ten rok będzie lepszy? Przedstawiamy raport o stanie parku elektrycznych "dostawczaków" na koniec czerwca 2025 roku.
Według danych dostępnych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu czerwca 2025 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczyła 98 tysięcy sztuk.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów