
Rejestracje aut zelektryfikowanych – maj 2025 roku
W maju rynek aut z nisko- i zeroemisyjnym napędem w Polsce był znacznie większy niż przed rokiem, a prawdziwie imponującym wynikiem może pochwalić się segment samochodów czysto elektrycznych.
Michał Hadyś
2 min
W grudniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 1 739 nowych aut osobowych napędzanych wyłącznie energią elektryczną, dostarczaną przez akumulatory trakcyjne (BEV). To o 47 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o 2 proc. więcej w stosunku do grudnia roku 2023. Po słabszych poprzednich miesiącach wynik ten może nieco zaskakiwać. Ale tylko pozornie. Okres wyprzedaży aut z kończącego się rocznika i związane z tym rabaty na nowe samochody w dużej mierze wpłynęły na ożywienie rynku w końcówce roku.
Cały 2024 rok nie zakończył się jednak dla elektryków pozytywnym wynikiem. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 16 563 takie auta, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływ na ostateczny wynik miało z pewnością wstrzymanie dopłat do zakupu aut w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków został zawieszony formalnie z końcem sierpnia ubiegłego roku, a ze względu na wyczerpanie środków został całkowicie zamknięty z końcem roku.
Na razie nic nie wskazuje, by nowy rządowy program dopłat „Mój elektryk 2.0” (który zastępuje poprzedni program "Mój elektryk"), finansowany z Krajowego Planu Odbudowy, istotnie wpłynął na ożywienie rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Program spotkał się z ostrą krytyką branży motoryzacyjnej. Głównym punktem kontrowersji jest wykluczenie z grona beneficjentów programu firm, mimo że odpowiadają one za około 70 proc. zakupów nowych samochodów w Polsce. Na dopłaty mogą liczyć jedynie osoby fizyczne i te prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Rodzi to poważne obawy, iż popyt na elektryki w tej grupie klientów będzie zbyt niski, a przeznaczony na subsydia budżet w wysokości 1,6 mld zł w dużej mierze pozostanie niewykorzystany.
W maju rynek aut z nisko- i zeroemisyjnym napędem w Polsce był znacznie większy niż przed rokiem, a prawdziwie imponującym wynikiem może pochwalić się segment samochodów czysto elektrycznych.
W maju 2025 roku liczba zarejestrowanych w Polsce nowych autobusów była większa w stosunku do poprzedniego miesiąca, a także większa niż rok wcześniej. Skumulowana sprzedaż po pięciu miesiącach jest większa od ubiegłorocznej.
W maju 2025 r. zarejestrowano w Polsce 7 094 nowe motocykle i motorowery. To wynik o 1,23 proc. mniejszy niż w poprzednim miesiącu oraz o 16,35 proc. większy niż przed rokiem. Łącznie od początku roku wydziały komunikacji zarejestrowały w swoich bazach 25 004 jednoślady, o 7,41 proc. więcej niż rok wcześniej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów