1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Kradzieże aut w I półroczu 2025
Rynek w liczbach

Kradzieże aut w I półroczu 2025

Autor: Michał Hadyś

Michał Hadyś

2 min

Bazy CEP pokazują wyrejestrowania samochodów, wynikające z różnych przyczyn. Jedną z nich są kradzieże. Analitycy IBRM Samar przyjrzeli się takim danym. Wynika z nich, że zjawisko kradzieży w ostatnich latach ustabilizowało się na bardzo niskim poziomie.
Zobacz także Raport cenowy - czerwiec 2025 TOP 10 firm CFM: samochody użytkowe – czerwiec 2025 Udział Polski w rejestracjach marek w Europie

Dane z CEPiK-u w zakresie wyrejestrowań różnią się od danych przekazywanych przez Policję. W danych policji auto uznaje się za skradzione w momencie zgłoszenia zaginięcia, a do baz CEPiK trafia, gdy pojazd został wyrejestrowany z powodu kradzieży. Od zaginięcia do wyrejestrowania może upłynąć kilka miesięcy, więc, że część aut zgłoszonych do Policji jako ukradzione może pojawić się w CEPiK-u jako wyrejestrowane dużo później, nawet dopiero w kolejnym roku. Co więcej, część aut pokazanych w CEPiK-u jako wyrejestrowane, Policja uznała za skradzione rok wcześniej. Jednocześniej, nie wszystkie skradzione auta wg danych Policji, trafiają do CEPiK'u, np. w sytuacji, odnalezienia pojazdu i zwrócenia właścicielowi.

Kradzieże aut - podsumowanie 2024 r.

Według najnowszych danych z pierwszej połowy 2025 roku z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce  2 642 pojazdy osobowe i dostawcze o dmc do 6 ton. To o 9,7% mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

To jednocześnie niespełna 0,01% liczącego około 23 miliony aut parku samochodów osobowych i dostawczych. Dane pokazują, że liczba kradzieży spada systematycznie od 4 lat, a wynik w 2024 roku był najmniejszy od 2018 roku, od kiedy IBRM Samar analizuje te statystyki.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Gdzie zagrożenie kradzieżą aut jest najwyższe? W zestawieniu województw nie ma zaskoczenia. Pierwsze miejsce zajmuje Mazowsze z liczbą 937 skradzionych aut i blisko 40-procentowym udziałem w tegorocznych kradzieżach. Do tego niechlubnego rekordu wydatnie przyczyniła stolica Polski, gdzie skradziono aż 583 auta, co stanowi 23,7% "całego rynku". To wynik większy niż w 10 województwach z najmniejszą liczbą kradzieży. Najbezpieczniej mogą się czuć właściciele aut z woj. świętokrzyskiego i opolskiego, gdzie liczba kradzieży wyniosła odpowiednio 19 i po 26 sztuk.

W 2025 roku niechlubny tytuł lidera rankingu najczęściej kradzionych marek - podobnie jak w pięciu poprzednich latach - przypada Toyocie (493 szt.).

W tym miejscu podkreślić, że duży wpływ na "popularność"  marek wśród fanów cudzeń własności odgrywa lokalizacja. Blisko 3/4 wszystkich Toyot (dokładnie 339 sztuk) skradziono w woj. mazowieckim, z czego 227 sztuk, tj. 46,0% "krajowego rynku" wyrejestrowano z powodu kradzieży w Warszawie.

Najczęściej kradzionym modelem w Polsce w pierwszym półroczu 2025 roku była Toyota Corolla (153 sztuki), przed Toyotą RAV4 (111 szt.) i Toyotą C-HR (87 szt.). Ciekawostką w TOP10 są dwa modele użytkowe - Renault Master (43 szt.) i Fiat Ducato (41 szt.).

Więcej informacji zawiera infografika.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów