Nowe badanie JATO Dynamics i Oliver Wyman wskazuje, że proces przechodzenia na napędy zelektryfikowane w Niemczech doprowadził do gwałtownego wzrostu cen samochodów i spadku ich dostępności, zwłaszcza w segmencie pojazdów budżetowych.Rosnące ceny pojazdów i kurcząca się oferta modeli w przystępnych cenach pogłębiają kryzys dostępności samochodów w Niemczech – wynika z analizy JATO Dynamics i firmy doradczej Oliver Wyman. Z raportu The Automotive Pricing Study wynika, że w latach 2019–2024 średnie ceny pojazdów wzrosły o 40 proc., podczas gdy wolumen sprzedaży spadł o 22 proc.
false

© IBRM SamarU podstaw tego zjawiska leżą głównie rosnący udział samochodów elektrycznych i hybrydowych – zarówno BEV, MHEV, jak i PHEV – a także inflacja i szersze uwarunkowania gospodarcze. Samochody elektryczne odpowiadają jedynie za około jedną trzecią wzrostu cen, pozostała część wynika z rosnących kosztów napędów zelektryfikowanych i ogólnych trendów rynkowych.
false

© MercedesNajwiększy spadek sprzedaży dotyczy segmentu pojazdów o cenie poniżej 30 tys. euro. Choć segmenty premium częściowo kompensują te straty, wielu klientów nie stać już na nowy samochód. Część marek niskobudżetowych jednak zdołała zwiększyć sprzedaż – jeden z producentów, mimo 48-procentowego wzrostu cen, osiągnął 19-procentowy wzrost sprzedaży, utrzymując średnią cenę modelu na poziomie około 15 tys. euro.
false

© VolkswagenMimo że przeciętne wynagrodzenia netto w Niemczech wzrosły w tym okresie o 24 proc., ogólna dostępność nowych aut spadła o 11 proc. W rezultacie konsumenci stają się coraz bardziej zależni od finansowania, leasingu i bardziej przystępnych cenowo pojazdów używanych.
Według ekspertów firmy Oliver Wyman w warunkach kurczącego się rynku producenci będą musieli konkurować o coraz mniejszą grupę zamożnych klientów, co może zagrozić ich długoterminowej rentowności. Jak podkreślają, firmy powinny pilnie dostosować struktury ofertowe, strategie cenowe i modele finansowania, by utrzymać konkurencyjność.