
Raport cenowy - maj 2025
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Michał Hadyś
2 min
W grudniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 1 739 nowych aut osobowych napędzanych wyłącznie energią elektryczną, dostarczaną przez akumulatory trakcyjne (BEV). To o 47 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o 2 proc. więcej w stosunku do grudnia roku 2023. Po słabszych poprzednich miesiącach wynik ten może nieco zaskakiwać. Ale tylko pozornie. Okres wyprzedaży aut z kończącego się rocznika i związane z tym rabaty na nowe samochody w dużej mierze wpłynęły na ożywienie rynku w końcówce roku.
Cały 2024 rok nie zakończył się jednak dla elektryków pozytywnym wynikiem. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 16 563 takie auta, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływ na ostateczny wynik miało z pewnością wstrzymanie dopłat do zakupu aut w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków został zawieszony formalnie z końcem sierpnia ubiegłego roku, a ze względu na wyczerpanie środków został całkowicie zamknięty z końcem roku.
Na razie nic nie wskazuje, by nowy rządowy program dopłat „Mój elektryk 2.0” (który zastępuje poprzedni program "Mój elektryk"), finansowany z Krajowego Planu Odbudowy, istotnie wpłynął na ożywienie rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Program spotkał się z ostrą krytyką branży motoryzacyjnej. Głównym punktem kontrowersji jest wykluczenie z grona beneficjentów programu firm, mimo że odpowiadają one za około 70 proc. zakupów nowych samochodów w Polsce. Na dopłaty mogą liczyć jedynie osoby fizyczne i te prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Rodzi to poważne obawy, iż popyt na elektryki w tej grupie klientów będzie zbyt niski, a przeznaczony na subsydia budżet w wysokości 1,6 mld zł w dużej mierze pozostanie niewykorzystany.
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Rynek pojazdów elektrycznych (BEV) rośnie, a my sprawdzamy, które segmenty rynku rozwijają się najszybciej. Analiza obejmuje wszystkie dostępne w bazach CEPiK’u rodzaje pojazdów, od motorowerów po ciężarowe z homologacją N3 (pow. 12 ton) kończąc.
W maju 2025 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Polsce była mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca oraz większa w zestawieniu z majem 2024 roku. Skumulowana sprzedaż na koniec maja jest większa niż rok wcześniej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów