Europejscy producenci części w coraz głębszym kryzysie
Na początku 2025 roku sektor motoryzacyjny w Europie pogrąża się w rosnącym kryzysie. W ciągu pierwszego kwartału ogłoszono kolejne 10 tys. zwolnień, co oznacza kontynuację falę redukcji zatrudnienia, która w 2024 roku pochłonęła blisko 55 tys. miejsc pracy. Nowych etatów niemal nie przybywa – od początku roku zapowiedziano stworzenie zaledwie 500 nowych stanowisk.
Ból związany ze zwolnieniami nie ustaje. Co gorsza, tracimy także przyszłe miejsca pracy – inwestycje zamierają, a tworzenie nowych etatów niemal całkowicie zanikło.Nils Poel, szef działu analiz rynkowych CLEPA.
Bankructwa i zamknięcia zakładów coraz większym źródłem zwolnień
Od 2020 roku większość zwolnień była wynikiem wewnętrznych restrukturyzacji. Jednak obecnie coraz częściej są one skutkiem bankructw i zamykania firm – w pierwszym kwartale 2025 r. odpowiadały one już za 57% wszystkich redukcji zatrudnienia. Od stycznia zamknięto co najmniej osiem zakładów w Europie – wśród nich znalazł się m.in. szwedzki Northvolt.
Nadprodukcja i stałe koszty zwiastują kolejne cięcia
Według najnowszego badania CLEPA i McKinsey, 62% firm boryka się z nadwyżkami mocy produkcyjnych i rosnącymi kosztami stałymi. Co czwarty producent przyznaje, że obecne zapotrzebowanie nie pokrywa kosztów działania większości zakładów.
Przemysł znajdujący się pod taką presją nie jest w stanie realizować ambitnych celów Europy. Potrzebujemy bardziej realistycznych regulacji i wsparcia innowacji – w przeciwnym razie stracimy kluczowe kompetencje i miejsca pracy. Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA.
Zyski na krytycznym poziomie, inwestycje w odwrocie
Ponad 75% firm spodziewa się marż niższych niż 5%, co jest uznawane za próg opłacalności długoterminowych inwestycji. Co gorsza, 42% firm działa niemal bez zysku – to najgorszy wynik od pandemii. Tymczasem prognozy nakładów inwestycyjnych (CAPEX) na lata 2025–2030 zostały obniżone o 22,3 mld euro. Obecnie oczekuje się, że roczne inwestycje osiągną poziom zaledwie 35,6 mld euro – znacznie poniżej zeszłorocznej prognozy (39,6 mld euro). Spada też wskaźnik CAPEX do sprzedaży – z ponad 13% w 2021 r. do 10,4% obecnie.
CLEPA ostrzega, że bez natychmiastowych zmian w polityce i regulacjach Unia Europejska może nie udźwignąć własnych ambicji w zakresie transformacji cyfrowej i zielonej. W grę wchodzi przyszłość jednego z fundamentów europejskiego przemysłu.
Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA