/  / Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG Xcellence - Hiszpańskie cacuszko

TEST | Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG Xcellence - Hiszpańskie cacuszko

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Ten filigranowy SUV, pierwszy w historii Seata, zaskakuje komfortem jazdy i świetnie wykonanym wnętrzem. Szczególnie w tej drugiej dziedzinie można go uznać za klasowy wzorzec.

Mówi się często, iż samochody kupuje się oczami. I jest w tym sporo prawdy. Do testu otrzymaliśmy najdroższą wersję Seata Ateca czyli Xcellence w modnym tabaczkowym kolorze i z kosmicznymi felgami, na które założono superszerokie opony 235R19  (opcjonalne). Piękne auto – pomyślałem zbliżając się do niego na parkingu. To zauroczenie trwało także po zajęciu miejsca za kierownicą. Wnętrze pojazdu zrobiło nie mniejsze wrażenie niż jego sylwetka. Brązowe, zamszowe fotele z alcantary, anatomicznie dopasowane do pleców (kubełkowe), okazały się wyjątkowo wygodne jak na tę wielkość wnętrza. Dla mnie, a sądzę że dla większości kupujących też, ma to ogromne znaczenie. Wykończenie wnętrza (deska rozdzielcza, antracytowa podsufitka, obicie drzwi) bez zastrzeżeń, a jakość użytych materiałów i montaż po prostu wzorowe. Trochę później okazało się, iż na tylnej kanapie siedzi się prawie tak samo wygodnie jak z przodu. Nie wiem, kto projektował  fotele, ale z tyłu kąt pochylenia oparcia dobrano tak, iż podpiera „całe” plecy pasażerów, nie brakuje też przestrzeni na nogi i nad głową. Jednym słowem, są to pełnowartościowe miejsca, także dla tych o słusznym wzroście. To rzadkość wśród tej wielkości aut. Przecież Ateca nie jest dużym SUV-em, jest krótsza od Tiguana o 12 cm, powstała jednak na bazie tej samej płyty podłogowej MQB co wspomniany Volkswagen i bardzo zbliżona Skoda Karoq.


Jeszcze dwa słowa o stylizacji nadwozia. Zaprojektowano je w Barcelonie i słowa uznania należą się inżynierom wzornictwa Seata. Za co? Za świetnie dobrane proporcje auta, a także za tak modne dziś ostre przetłoczenia okalające bryłę samochodu i zgrabnie wkomponowane reflektory LED. Jak przystało na SUV-a, sporo w nim plastikowych nakładek imitujących podobne zabezpieczenia przed kamieniami w prawdziwych terenówkach (przód, nadkola i dolny pas drzwi). Z dodatkowych atrakcji warto wymienić też szklany, panoramiczny dach i wysuwany spod tylnego zderzaka hak holowniczy (wyposażenie opcjonalne). Bagażnik Seata ma przyzwoitą pojemność i można szybko  ją powiększyć składając tylną dzieloną kanapę (sterowanie z bagażnika). Z ciekawych i równie praktycznych dodatków trzeba dodać sterowaną elektrycznie klapę tylną (też za dopłatą) oraz przydymione w tylnej części nadwozia szyby.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

SEAT Ateca
Nissan Qashqai
Toyota C-HR
Wersja   1.4 EcoTSI DSG Xcellence 1.2 DIG-T Xtronic Tekna 1.2 Turbo Multidrive S Prestige
Cena bazowa wersji [PLN] 118300 111250   113800
Długość [mm] 4363 4380 4360
Szerokość [mm] 1841 1806 1795
Wysokość [mm] 1615 1590 1565
Rozstaw osi [mm] 2638 2646 2640
Bagażnik [litry] 510 401 377
Masa własna/DMC [kg] 1289 / 1910 1332 / 1880 1490 / 1863

Auto napędzał 1.4-litrowy silnik benzynowy TSI, współdziałający z przekładnią DSG, zespół doskonale znany z innych modeli koncernu VW. Jednostka ma 150 KM i może pracować w oszczędnym 2-cylindrowym trybie ACT. Osobiście boję się takich różnych wynalazków. Po pierwsze, zawsze trzeba za nie dopłacić, po drugie nie wiadomo, jak będą sprawować się za kilka lat. Załóżmy, że dobrze. Jakie korzyści płyną zatem z ciągle jeszcze nowatorskiego systemu? Ano takie, iż rzeczywiście można tego paliwa trochę zaoszczędzić. Warunek jest jeden: delikatne obchodzenie się z pedałem gazu. Po rozpędzeniu SUV-a do zakładanej prędkości  odpuszczamy powoli gaz bacznie obserwując wskazania komputera. Trochę zabawy z tym jest, ale na trasie (maks. 90 km/h) można zejść do poziomu 4-5 litrów. Po całkowitym zdjęciu nogi z gazu silnik przechodzi w tzw. „tryb żeglowania” czyli rozpędzone auto przez kilkaset metrów wiezie nas prawie za darmo.


O ile pojemność silnika może wydawać się nieco za mała jak na SUV-a, to trudno zarzucić cokolwiek zawieszeniu. Moim zdaniem, jest najmocniejszym punktem tego modelu. Kierowca ma do wyboru jeden z czterech  trybów jazdy,  w praktyce najlepiej sprawdzał się ten z napisem „normal”. Hiszpański SUV pewnie trzyma się zakrętów, jest przewidywalny w prowadzeniu, nie ma w nim ani nadmiernej miękkości ani zbytniej twardości (chociaż bliżej mu do tej drugiej). Profil jazdy wybiera się za pomocą pokrętła na konsoli centralnej, idealne miejsce do jego obsługi. Mała i gruba pokryta skórą kierownica dopełnia naprawdę dobrego prowadzenia się samochodu. Podsumowując Ateca jest raczej nieduża z zewnątrz, ale zaskakująco obszerna i komfortowa w środku. Pojazd w kwestii jakości wykonania można nazwać klasowym wzorcem. W mojej ocenie jest to bardzo ciekawy i w naszym kraju z niewiadomych powodów niedoceniony SUV. Szczególnie, że pod względem ceny jest bardzo konkurencyjny wobec głównych rywali: Nissana Qashqai czy Toyoty C-HR.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG Xcellence kosztuje 118 300 zł, z kilkoma wymienionymi tutaj dodatkami oczywiście nieco więcej. Jedyne czego tak naprawdę brakowało testowej wersji to napęd na obie osie 4Drive (dopłata ok. 9 tys. zł). Doposażony o niego hiszpański SUV daje jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Bazowa wersja Reference 1.0 bez tych wszystkich bajerów ma zdecydowanie niższą cenę i wyceniona jest na 79.700 zł.  Ale to już auto z zupełnie innej bajki.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

SEAT Ateca
Nissan Qashqai  
Toyota C-HR
Wersja   1.4 EcoTSI DSG Xcellence 1.2 DIG-T Xtronic Tekna 1.2 Turbo Multidrive S Prestige
Cena bazowa wersji [PLN] 118300 111250 113800
Budowa silnika/paliwo Benzynowy R4, turbo, z bezpośrednim wtryskiem Benzynowy R4, turbo, z bezpośrednim wtryskiem Benzynowy R4, turbo, z bezpośrednim wtryskiem
Pojemność silnika [cm3] 1395 1197 1197
Moc [KM/obr./min] 150 / 5000 115 / 5200 116 / 5200
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 250 165 185
Skrzynia biegów Automatyczna, dwusprzęgłowa, 7-biegowa Automatyczna, bezstopniowa Automatyczna, bezstopniowa
Napęd Przedni Przedni Przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 198 173 185
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,6 12,9 11,1
Spalanie miasto [l/100km] 6,4 6,5 7,3
Spalanie trasa [l/100km] 4,9 5,2 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 5,5 5,6 5,9

Prognozy wartości rezydualnej opracowane przez firmę INFO-EKSPERT wskazują, iż wartość auta, przy założonym rocznym przebiegu 30 tys. km, stanowić będzie po trzech latach użytkowania 53,4% wartości początkowej. Co ciekawe, najlepiej upływ czasu zniesie Ateca 1,4 Eco TSI Style – jej wartość po trzech latach sięgnie 55,2% ceny początkowej; najsłabiej – wersja 1,4 Eco TSI Xcellence z napędem na cztery koła (po trzech latach będzie warta 52,5% nowego auta).

Autor: Janusz Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane