/  / Zatankować i nie zwariować

Zatankować i nie zwariować

null
© Goodyear
null

Ceny benzyny znowu idą w górę, więc w praktyce za te same pieniądze zatankujemy mniej niż pod koniec ubiegłego roku. Co zrobić, żeby wizyty na stacjach paliw nie przerodziły się w koszmar?

Producenci aut prześcigają się w rozwiązaniach, które mają obniżyć spalanie i proponują coraz bardziej efektywne paliwowo auta. Rzeczywiście, w porównaniu do stanu rzeczy z początków motoryzacji współczesne pojazdy potrzebują dużo mniej benzyny.

Na przykład legendarny Ford T – pierwszy samochód produkowany w skali masowej – osiągał prędkość maksymalną około 68 km/h i zużywał do 15 l na 100 km. Za to pierwsze auto w historii polskiej motoryzacji CWS T-1 na tym samym dystansie pochłaniało aż 18 litrów!

Od konstrukcji samego pojazdu zależy zatem bardzo wiele, ale trzeba wiedzieć, że ekonomiczny samochód to nie wszystko. Klucz do sukcesu tkwi w podejściu kierowcy do auta – stylu prowadzenia oraz dbałości o stan i wyposażenie.
 
Wsłuchaj się w jego rytm
Na zużycie benzyny duży wpływ ma sposób, w jaki prowadzisz samochód. Ekonomiczny styl jazdy pozwala znacząco poprawić efektywność paliwową auta (nie bez przyczyny elementy ecodrivingu zostały włączone w zakres egzaminu na prawo jazdy). Silnik lubi jazdę spokojną, co – na szczęście dla amatorów szybszej jazdy – nie znaczy powolną. Niewskazane są jednak częste zmiany prędkości czy gwałtowne hamowanie; dlatego zachowaj spory dystans do auta z przodu.

Przewidywanie sytuacji na drodze i hamowanie w razie możliwości silnikiem, jak również dostosowanie biegu do aktualnej prędkości i obrotów silnika, istotnie ograniczy zużycie paliwa i zaoszczędzi stresu przy dystrybutorze.  

Pozbądź się zbędnych kilogramów
Przewożenie niepotrzebnych przedmiotów w aucie – ten grzech ma na sumieniu wielu kierowców. Ciężkie zakupy czy narzędzia ogrodowe to typowe sprzęty zalegające w bagażniku. Warto go opróżnić i zostawić tylko to, co naprawdę niezbędne, gdyż nadmierny ciężar jest naszym wrogiem: każde dodatkowe 100 kg w średniej wielkości pojeździe zwiększa zużycie paliwa o około 0,5-0,7 l na 100 km.  

Obciążeniem auta na co dzień jest też pozostawiony bagażnik dachowy, który nie tylko dodaje kilogramów, ale także powoduje opory aerodynamiczne zwiększające spalanie benzyny nawet o 20%.  

Zadbaj o opony
Zrobiłeś już wszystko, żeby Twoje auto zużywało mniej paliwa, a wskaźnik znów niebezpiecznie szybko wędruje w kierunku zera? W takim razie zainwestuj w lepsze opony. Ich rodzaj oraz stan odpowiada nawet za 20% zużycia paliwa!

Opony o niskim oporze toczenia można wprawić w ruch przy mniejszym nakładzie energii, co powoduje mniejsze zapotrzebowanie pojazdu na paliwo. Efektywność paliwową opony najłatwiej sprawdzić na etykiecie, która pokazuje parametry ogumienia w skali od A do G, gdzie "A" (zielona) to nota najwyższa.

Warto porównywać etykiety, gdyż w przypadku efektywności paliwowej różnica między klasami A i G to zużycie paliwa niższe nawet o 7,5%. Co ważne, na rynku można już dostać opony, które na etykiecie osiągają ocenę AA – zarówno pod względem efektywności paliwowej, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni.

Największą ofertę rozmiarów takich opon proponują marki Goodyear i Dunlop. Ogumienie z oceną AA jest nie tylko bardziej ekonomiczne, ale też bezpieczne i przyjazne dla środowiska naturalnego.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane