/  / Zadbaj o światła jesienią i zimą

Zadbaj o światła jesienią i zimą

OSRAM|
null
null

Choć kierowcy narzekają na oślepiające reflektory innych samochodów, często sami zapominają o tym, by zadbać o własne światła. O czym powinniśmy pamiętać, by utrzymywać oświetlenie naszego auta w dobrej kondycji?

Pamiętaj o ustawieniu świateł
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy OSRAM, tylko 36 proc. kierowców sprawdza ustawienie reflektorów po każdej wymianie żarówki, ale aż 70 proc. przyznaje, że podczas jazdy po zmroku najbardziej przeszkadzają im źle ustawione, oślepiające reflektory innych samochodów. Trzeba pamiętać, że po każdej zmianie żarówki w reflektorze trzeba skontrolować i w razie potrzeby skorygować jego ustawienie. Na zmianę pochylenia świateł może mieć także wpływ jazda po nierównej nawierzchni, częste zamykanie maski silnika (np. po sprawdzeniu stanu oleju czy dolewaniu płynu do spryskiwaczy) lub… ciężki, często źle rozłożony bagaż. Ustawienie reflektorów najlepiej powierzyć specjalistom w warsztacie lub stacji diagnostycznej, którzy dysponują specjalnymi urządzeniami służącymi do sprawdzenia kąta nachylenia świateł.

Dbaj o czystość reflektorów
Jeśli pogoda jest brzydka i szyba poza polem oczyszczanym przez wycieraczki jest brudna, reflektory na pewno wyglądają podobnie. Już po półgodzinnej jeździe w warunkach dużego zanieczyszczenia drogi reflektory pojazdu ulegają zabrudzeniu aż w 60 procentach, a nieczystości zasychające na lampach pochłaniają tak wiele światła, że ich zasięg zmniejsza się nawet o kilkadziesiąt metrów. Warto przyjrzeć się także tylnym światłom, sprawdzając przy okazji, czy lampy nie są zakurzone od wewnątrz. Jeśli tak jest, a ich konstrukcja pozwala na ich rozkręcenie, warto je oczyścić. Spora część samochodów ma dziś klosze z tworzyw sztucznych, więc trzeba uważać, by ich nie porysować, czyszcząc je najlepiej wilgotną i miękką szmatką (nigdy na sucho).

Bądź gotów na awarię
Starajmy się zawsze wozić ze sobą zapasowe żarówki, zwłaszcza gdy w naszym aucie są mniej typowe produkty. W zestawie najlepiej mieć dokładnie takie same, jakie są zamontowane w reflektorach. Ponadto w niektórych krajach za brak zestawu zapasowych żarówek może grozić mandat.

Zwracaj uwagę na detale
Podstawą sprawnego systemu oświetleniowego jest nie tylko żarówka czy reflektor, lecz także utrzymana w dobrej kondycji instalacja elektryczna i brak przepięć. Warto zaznaczyć, że już pięcioprocentowy wzrost napięcia może spowodować skrócenie trwałości żarówek o połowę. Aby unikać przepięć w instalacji warto zaopatrzyć się w stabilizator, szczególnie jeśli jeździmy starszym samochodem. Pomocne mogą okazać się także takie czynności jak włączanie świateł z kilkusekundowym opóźnieniem po uruchomieniu silnika lub ich wyłączanie przed zgaszeniem auta.

Dopuszczone do użytku
Należy wybierać tylko takie źródła światła, które mają homologację. Jednak, jak wynika z badań, jedynie połowa kierowców zwraca uwagę na to, czy kupowany produkt jest dopuszczony do użytku. Do tego aż 92 proc. badanych nie wie, jakim symbolem oznacza się homologację. Jest to litera E oraz liczba, która określa kraj dopuszczający dany produkt do użytkowania. Np. cyfra 1 to Niemcy, a liczba 20 – Polska.

Zgodne z prawem
Choć w sklepach można znaleźć np. żarówki H4 o mocy 100/90 W, nie można ich używać w samochodzie, który ma poruszać się po drogach publicznych. Normy określają zarówno dopuszczalną moc poszczególnych źródeł światła (dla typu H4 jest to 60/55 W, dla H7 – 55 W), jak również maksymalną temperaturę barwową. Żarówki halogenowe mogą generować światło o temperaturze 4200 K (lampy ksenonowe – 5000 K). Żarówki o większej niż dopuszczalna mocy nie tylko oślepiają innych użytkowników drogi, lecz także mogą uszkodzić reflektor ze względu na znacznie wyższą temperaturę pracy. Równie niebezpieczne (i zabronione) jest stosowanie wkładów ksenonowych w miejscu żarówek halogenowych. Oświetlają one drogę nieprawidłowo gdyż łuk w lampie ksenonowej jest położony w zupełnie innym miejscu niż skrętka żarówki.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane