/  / Z wodorową Toyotą w przyszłość

Z wodorową Toyotą w przyszłość

(2014-11-19 12:44)
null
© Toyota
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Toyota Mirai. Tak nazywa się pierwszy w historii japońskiego koncernu seryjny model produkcyjny, w którym zastosowano nowoczesny napęd wodorowych ogniw paliwowych.

Już sama nazwa nowej Toyoty nie jest przypadkowa. Słowo Mirai po japońsku oznacza "przyszłość". I takim właśnie samochodem koncern z Kraju Kwitnącej Wiśni chce wjechać w kolejne lata swojego rozwoju na światowym rynku motoryzacyjnym.

Sprzedaż modelu Toyota Mirai rusza w Japonii już 15 grudnia. Co ciekawe, pojazd będzie też dostępny m.in. na Starym Kontynencie. Jak się obecnie planuje, we wrześniu przyszłego roku auto napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi pojawi się w takich krajach europejskich jak Wielka Brytania, Dania oraz Niemcy. Nad Renem nowa Toyota będzie mieć szacowaną cenę około 66 000 euro + VAT.

Napęd Toyoty nie emituje dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Według zapewnień producenta, użytkownicy Mirai będą mieli do dyspozycji ten sam poziom komfortu, osiągów i funkcjonalności, jakim cechują się współczesne pojazdy segmentu D. Oznacza to m.in. duży zasięg pojazdu oraz pełne tankowanie wodoru w zaledwie trzy minuty.

Nowy zespół ogniw paliwowych Toyoty osiąga maksymalną moc wyjściową 155 KM. Moment obrotowy rośnie natomiast do 335 Nm. Sprawność wytwarzania energii elektrycznej została zwiększona przez zastosowanie drobno-otworowych kanałów przepływowych 3D, zapewniających równomierne wytwarzanie energii elektrycznej na powierzchni ogniw, kompaktową konstrukcję, wysoką wydajność i gęstość mocy na poziomie 3,1 kW/L (2,2 razy wyższą w porównaniu do poprzednich prototypowych konstrukcji Toyoty FCHV).


Akcent na bezpieczeństwo, ale komfort jazdy też się liczy
Japoński koncern podkreśla, że Toyota Mirai jest pojazdem bezpiecznym w eksploatacji (zasada braku możliwości wycieku wodoru). Poza szczególną dbałością na etapie projektowym, opracowane zostały mechanizmy bezpieczeństwa na wypadek utraty szczelności układu w wyniku czynników zewnętrznych:
- zbiorniki wodoru otrzymały najwyższe zabezpieczenia przed przenikaniem oraz niespotykaną w dzisiejszej motoryzacji wytrzymałość i trwałość;
- dodatkowe czujniki wodoru natychmiast wykrywają zagrożenie, zamykając główne zawory w zbiornikach;
- zbiorniki wodoru i pozostałe elementy układu wodorowego są umieszczone poza kabiną, przez co w razie rozszczelnienia wodór z łatwością się rozprasza.

W Toyocie Mirai ogniwa paliwowe dostarczają energii silnikowi elektrycznemu, zapewniając dużą rezerwę mocy przy każdej prędkości jazdy. Dzięki temu moment obrotowy układu jest dostępny w pełnej wartości od samego momentu ruszenia, a następnie jest płynnie i liniowo rozwijany przy wyższych prędkościach.

Najważniejsze elementy układu napędowego, czyli zespół ogniw paliwowych i zbiorniki wodoru, zostały umieszczone pod podłogą, co skutkuje wyjątkowo nisko położonym środkiem ciężkości oraz bardzo dobrym rozłożeniem masy. Dzięki temu Mirai przyjemnie się prowadzi i jednocześnie można liczyć na wysoki komfort podróży. Dodatkowo, nadwozie pojazdu wyróżnia się wysoką sztywnością, szczególnie wokół tylnego zawieszenia.

Bardzo cichą pracę napędu osiągnięto dzięki wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, wyciszeniu szumów i zmniejszeniu oporów toczenia oraz zastosowaniu materiałów o najwyższych parametrach izolacyjności akustycznej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane