/  / Warszawski pat fotoradarowy

Warszawski pat fotoradarowy

null
null

Kierowcy mają zapewne powód do zadowolenia. Osierocone przez straż miejską stołeczne fotoradary jeszcze długo będą nieczynne. Przejęcie urządzeń przez inspekcję drogową blokuje brak pieniędzy oraz… przepisy prawa.

Zgodnie z ustawą z 24 lipca 2015 r. zmieniającą ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o strażach gminnych, od 1 stycznia tego roku. straże miejskie i gminne utraciły prawo do nadzorowania fotoradarów. Ustawodawca nie określił jednak dalszego trybu postępowania z osieroconymi przez straże urządzeniami. - W szczególności, nie nałożył na żadną z funkcjonujących instytucji obowiązku przejęcia urządzeń, nie został wskazany podmiot odpowiedzialny za ich dalsze wykorzystanie oraz nie zagwarantowano źródeł finansowania dla ewentualnego przejęcia urządzeń przez inne podmioty – twierdzi Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
 
Dziś GITD nadzoruje w Polsce ponad 400 fotoradarów, zintegrowanych w ramach jednej, zarządzanej centralnie sieci. Budowa tego systemu była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Jego realizację zakończono w 2015 r. W grudniu ubiegłego roku Inspekcja oraz władze Warszawy podjęły rozmowy dotyczące możliwości i sposobu przejęcia przez GITD urządzeń, które były do tej pory wykorzystywane przez straż miejską. Jak przekonuje Inspekcja, niezależnie od formy ich przekazania (dotychczas proponowane było terminowe użyczenie), wymagają one wcześniejszego dostosowania i integracji z tzw. systemem CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). - Wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Inspekcja nie posiada środków budżetowych, które mogłyby posłużyć do sfinansowania integracji urządzeń z CANARD. Dlatego też zaproponowano, aby miasto stołeczne Warszawa, w ramach posiadanego budżetu dostosowało te urządzenia do wymogów systemowych, przed użyczeniem ich GITD – czytamy w komunikacie Inspekcji Drogowej. - Informujemy także, że GITD nie planuje przejęcia urządzeń należących do innych jednostek samorządowych, dodają urzędnicy GITD.
 
Władze Warszawy nie widzą jednak szans na spełnienie prośby nadzoru drogowego. - Chcemy przekazać GITD sprzęt o łącznej wartości ok. 5 mln zł za symboliczną złotówkę. Zależy nam na tym, żeby fotoradary mogły kontynuować pracę, jako że ich wpływ na bezpieczeństwo na warszawskich ulicach jest niezaprzeczalny – poinformowała IBRM Samar Agnieszka Kłąb, rzeczniczka prasowa, Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
 
Niestety – jak zaznacza – ze względów prawnych miasto nie ma możliwości inwestowania dodatkowo w sprzęt, którego nie będzie używać. – Mamy taką opinię prawną, że nie możemy dopłacić dodatkowo za dostosowanie fotoradarów do systemu GITD. I nie jest to z naszej strony problem jedynie finansowy, /…/ ale przede wszystkim prawny – zgodnie z prawem nie możemy tego zrobić – podaje Agnieszka Kłąb.

Paweł Janas
 
 




comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane