/  / VW Touran - rodzina na swoim

PIERWSZA JAZDA | VW Touran - rodzina na swoim

Volkswagen Touran 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015Volkswagen Touran 2015

Choć w ofercie VW znajdziemy wiele rodzinnych samochodów, to chyba do żadnego z nich miano to nie pasuje tak dobrze jak do Tourana. Do salonów wjeżdża właśnie jego druga, bądź jak kto woli, trzecia, a nawet czwarta generacja.

Jeśli za model nowej generacji uznamy pojazd, który otrzymał nowe kształty lamp, deskę rozdzielczą, czy silniki, bazuje jednak na tej samej płycie podłogowej, wówczas najnowszego Tourana można uznać za trzecią, albo wręcz czwartą generację modelu. Od momentu premiery średniej wielkości van z Wolfsburga przeszedł dwie takie kuracje. O ile pierwsza z nich, jako że zmiany były kosmetyczne, nie powinna nikogo zmylić, to druga mogła już nieco namieszać. Obie zostały ponadto odnotowane przez producenta w nazewnictwie modelu i tak Touran po pierwszym liftingu otrzymał przyrostek „GP”, zaś po drugim „GP2”. Przyrostki przyrostkami, jednak coraz trudniej było ukryć fakt, iż produkowany od 2002 roku samochód zaczął się starzeć, a wiecznie spragnieni nowości klienci kierowali swoje kroki w stronę salonów konkurencji. Podobnie bowiem jak w innych segmentach, także w tym walka idzie na noże. Obok VW swoje produkty w grupie kompaktowych vanów oferuje Citroen, Peugeot, Ford, Opel, Kia, Renault, Toyota i jeszcze kilku innych, zatem na polu walki znajdują się wszyscy istotni gracze.

W stosunku do poprzednika Touran z rocznika 2015 stanowi całkowicie nową konstrukcję. Jest zarazem pierwszym vanem koncernu zbudowanym na modułowej platformie MQB. Posłużyła ona do stworzenia takich pojazdów jak  VW Passat, Golf, Tiguan, Skoda Superb, czy Audi TT. Platforma ta ma wiele zalet dla konstrukcji auta oraz dla samej jego koncepcji. Na przykład, umożliwia zmianę proporcji samochodu, który ma teraz znacząco większy rozstaw osi i bardzo krótkie zwisy nadwozia, przez co wzrosła pojemność wnętrza. Długość nadwozia zwiększyła się o 130 mm w stosunku do poprzednika, a w zdecydowanej większości wzrost ten posłużył zwiększeniu rozstawu osi (+113 mm). Z kolei dzięki większemu rozstawowi osi wzrosła ilość miejsca we wnętrzu (m.in. bagażnik wersji 5-miejscowej stał się pojemniejszy o 48 litrów). 5-miejscowy Touran ma bagażnik o pojemności 1040 l, co jest najlepszym wynikiem w klasie (mierzone po dach, do drugiego rzędu foteli). Tak jak w innych modelach korzystających z platformy MQB, Volkswagen zmniejszył masę własną Tourana, która mimo dłuższego nadwozia spadła w stosunku do poprzednika o 62 kg.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

VW Touran NF
VW Golf Sportsvan  
VW Touran GP2  
Wersja   Trendline Trendline Trendline
Cena bazowa wersji [PLN] 82 390 69 190 75 490
Długość [mm] 4527 4338 4397
Szerokość [mm] 1829 1807 1794
Wysokość [mm] 1659 1578 1674
Rozstaw osi [mm] 2791 2685 2678
Bagażnik min/max [litry] 834/1980 500/1520 695/1989
Masa własna/DMC [kg] 1361/2060 1245/1840 1453/2080
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe belka skrętna wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/60 R16 195/65 R15 195/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Z zewnątrz nowy Touran upodobnił się nieco do innego pojazdu pretendującego do miana auta rodzinnego, czyli do Golfa Sportsvana. O ile jednak Sportsvan adresowany jest do mniejszych rodzin, bądź ewentualnie do osób dla których zwyczajny Golf jest odrobinę za mały, to Touran może być odpowiednim środkiem transportu dla rodzin naprawdę licznych, bowiem na pokład zabrać może nawet siedem osób (dodatkowe dwa miejsca dostępne są za dopłatą). Widać to zresztą gdy przyjrzymy się wymiarom. Touran mierzy na długość 4527 mm, na szerokość 1829 mm oraz 1659 mm wysokości. To zdecydowanie więcej niż powiększony Golf. W porównaniu do Tourana GP2, Touran NF (czyli najnowszy) jest dłuższy i szerszy, lecz niższy. Z jednej strony proporcje te wpłynęły korzystnie na wygląd auta, sprawiający wrażenie bardziej dynamicznego, z drugiej zaś mniejsza wysokość nadwozia nie odbiła się negatywnie na  ilości przestrzeni nad głową, która zwiększyła się o 15 mm.

We wnętrzu dobrze powinni się poczuć nie tylko miłośnicy marki z Wolfsburga. Znajdziemy tu oczywiście niemiecki porządek, jednak deska rozdzielcza Tourana prezentuje także ciekawe wzornictwo i miłe dla oka kształty. Trapezoidalne kratki nawiewu pochylone są delikatnie w stronę kierownicy, przed kierowcą umieszczono klasyczne, okrągłe zegary, zaś deskę rozdzielczą zdobić mogą wstawki z błyszczącego tworzywa „piano” oraz srebrnego aluminium. Wybierać możemy także różne kompozycje kolorystyczne wnętrza.



Do wykończenia kabiny użyto wysokiej jakości materiałów, jednak to, co zwraca największą uwagę to jakość ich spasowania. Już przy zajmowaniu miejsca i zamykaniu drzwi odnosimy wrażenie, że każdy element wykończenia „siedzi” na swoim miejscu pewnie i nie ma prawa poruszyć się, jeśli taki był zamysł konstruktorów. Także w czasie jazdy, mimo iż podróżujemy sporym prostopadłościanem, na który działają odpowiednio duże siły, czuć wysoką sztywność nadwozia. Zarówno na nierównościach, jak i w szybko pokonywanych, ciasnych zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu, towarzyszy kierowcy poczucie pewności konstrukcji auta. Z drugiej strony czuć także, że Touran nie został stworzony do udziału w wyścigach, co uświadamia wyższy środek ciężkości. To jednak nie powinno nikogo dziwić i nie stanowi wady w tego typu pojeździe.

Do napędu Tourana wybrać można jeden z kilku silników benzynowych, lub diesla. Najsłabszym wariantem benzynowym jest 110-konna jednostka TSI. Mimo niewielkiej pojemności benzyniak zapewnia temu niemałemu w końcu pojazdowi zupełnie przyzwoite osiągi. Przyspieszenie do setki w nieco ponad 11 sekund  i prędkość maksymalna prawię 190 km/h w rodzinnym vanie to wyniki zupełnie satysfakcjonujące. Dla ceniących większą dynamikę bardziej odpowiednie będą: 150-konny TSI o pojemności 1.4l, który połączyć można ze skrzynią manualną oraz DSG, a także 180-konny 1.8 TSI, dostępny jedynie z automatem. Miłośnicy silników wysokoprężnych mają do wyboru dwa: mniejszy 1.6 o mocy 110 KM oraz mocniejszy, 2-litrowy w dwóch wariantach: 150 oraz 190 KM.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

VW Touran NF
VW Golf Sportsvan
VW Touran GP2
Wersja   Trendline Trendline Trendline
Cena bazowa wersji [PLN] 82 390 69 190 75 490
Budowa silnika/paliwo Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1197 1197 1197
Moc [KM/obr./min] 110/4600  85/4300 105/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 175/1400-4000 160/1400-3500 175/1550-4100
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 189 177 185
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,3 13,2 11,9
Spalanie miasto [l/100km] 6,6 6,1 8,0
Spalanie trasa [l/100km] 4,7 4,2 5,5
Spalanie średnie [l/100km] 5,4 4,9 6,4

Jak przystało na pojazd XXI wieku, rodzinny VW oferuje także całe mnóstwo systemów elektronicznych, które mają za zadanie sprawić, aby podróż była przyjemniejsza i bezpieczniejsza. Do nowych, seryjnie montowanych systemów oferowanych w Touranie należą: system automatycznego hamowania po kolizji, system automatycznego utrzymywania odległości od poprzedzającego auta ACC oraz system Front Assist z hamulcem awaryjnym działającym przy miejskich prędkościach. Ponadto system wspomagający jazdę w korku, aktywny system ochrony pasażerów Side Assist oraz, po raz pierwszy dostępny w vanie, Trailer Assist (ułatwia manewrowanie z przyczepą). Inne nowoczesne systemy zwiększające komfort podróżowania to np. system elektrycznego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika, automatyczny system otwierania pokrywy bagażnika Easy Open (aktywowany ruchem stopy pod tylnym zderzakiem), możliwość wyboru trybu jazdy oraz reflektory z diodami LED.

Volkswagen gruntownie zmodernizował pokładowe systemy informacji i rozrywki. Pięć systemów radiowych i radiowo-nawigacyjnych należy do drugiej generacji modułowej platformy Infotainment (MIB) – wszystkie mają ekrany dotykowe (o przekątnej od 5 do 8 cali). Do wyboru są systemy „Composition Touch” i „Composition Colour” z ekranami 5-calowymi, „Composition Media” i „Discover Media” mające ekrany 6,5-calowe (wyposażone również w nawigację) oraz 8-calowy system radiowonawigacyjny „Discover Pro”. Każdy z nich ma wbudowane radio cyfrowe DAB+. Ponadto, trzy najdroższe urządzenia można zamówić z systemem nagłośnienia „Dynaudio”. Do tej trójki Volkswagen oferuje jako nowość system „App Connect”, a dzięki niemu aplikacje „Car Play” (Apple) oraz „Android Auto” (Google).

Ceny VW Tourana, z najmniejszym silnikiem benzynowym TSI o pojemności 1.2l, w wersji wyposażenia Trendline zaczynają się od 82.390 złotych.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane