/  / VW Touareg - śródlądowy żeglarz

PREZENTACJA | VW Touareg - śródlądowy żeglarz

IBRM Samar |
Volkswagen Touareg 2014
© IBRM Samar
Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014Volkswagen Touareg 2014

Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz odnowionego Touarega trudno dopatrzeć się rewolucyjnych zmian. Wydaje się, że głównym celem jego projektantów było sprawienie, by kierowca i pasażerowie poczuli się w masywnym SUV-ie jak w elegancko skrojonej limuzynie.

Pierwszy Volkswagen Touareg zadebiutował w 2002 r., podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Zaprojektowana całkowicie od nowa druga generacja dotarła do salonów osiem lat później. Najnowsza odsłona modelu po face liftingu została zaprezentowana w kwietniu 2014 r. podczas targów motoryzacyjnych w Pekinie. Model dostępny jest już na polskim rynku.

W stosunku do wersji sprzed face liftingu nowy Touareg jest dłuższy o 5 mm i mierzy obecnie 4 801 mm. Wysokość samochodu (1 709 mm) pozostała bez zmian. Jak w swoich materiałach podaje producent „z tyłu można poznać nowego Touarega po zderzaku, który – podobnie jak zderzak przedni – podkreśla szerokość SUV-a”. Tyle, że szerokość ta, liczona bez lusterek wynosi 1 940 mm, zaledwie o jeden milimetr mniej od poprzednika.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Touareg
BMW X5
Mercedes M
Wersja   3.0 V6 TDI 4MOTION 30d xDrive 350 BlueTEC 4MATIC
Cena bazowa wersji [PLN] 238 590 287 000 290 000

Długość [mm] 4801 4886 4804
Szerokość [mm] 1940 1938 1926
Wysokość [mm] 1709 1762 1796
Rozstaw osi [mm] 2893 2933 2915
Bagażnik min/max [litry] 580/1642 650/1870 690/2010
Masa własna/DMC [kg] 2110/2880 2070/2780 2100/2950

Cztery lepsze niż dwa
Przeprojektowany przedni zderzak sprawia, że mimo iż szerokość auta jest niemal identyczna w stosunku do poprzedniej wersji, to jego obecna odsłona zdaje się być  szersza i masywniejsza, dzięki czemu jego sylwetka stała się jeszcze bardziej agresywna. Z przodu auta pojawiły się nowe, seryjnie montowane reflektory bi-ksenonowe o zmienionym w stosunku do wersji z 2010 r. kształcie. Są one także większe. Na nowo zaprojektowana osłona chłodnicy ma zamiast dobrze znanych ze starszej wersji dwu chromowanych listew, aż cztery. W wersji z pakietem Chrome & Style, nowego Touarega zdobi dodatkowo chromowana listwa w dolnej części nadwozia. Podobnie jak w nowym Passacie, dolny wlot powietrza wraz z kratownicą tworzy teraz szerokie, stylizowane „A”, do którego przylegają boczne wloty powietrza. Z tyłu nowe auto można poznać m.in. dzięki nowym światłom. Zmiana ta jest jednak dostrzegalna chyba tylko dla najbardziej zagorzałych fanów modelu.  

Auto z aspiracjami
Zgodnie z polityką Volkswagena, we wnętrzu odnowionego pojazdu trudno dopatrzeć się rewolucyjnych zmian. Faktem jest jednak, że projektanci z Wolfsburga zrobili wiele, by kierowca i pasażerowie poczuli się w masywnym SUV-ie (masa własna to 2,1 tony) jak w elegancko skrojonej limuzynie. Przykład? Aluminiowe pokrętła klimatyzacji, przyciski regulacji zawieszenia i systemu radiowo-nawigacyjnego oraz pokrętła wentylacji wyglądają, jakby były wycięte z jednego bloku metalu. Zwraca uwagę podświetlenie wszystkich elementów służących do obsługi auta: białe, zamiast czerwonego. Oświetlenie w drzwiach, przestrzeni wokół nóg i konsoli dachowej – jest teraz również białe. Nowością są chromowane elementy, np. regulacji zawieszenia. By nadać autu bardziej ekskluzywny charakter, producent rozszerzył listę dostępnych materiałów tapicerek (w tym skórzanych) oraz aplikacji z drewna.


Aerodynamika czyni cuda
Według producenta, dzięki dużym zmianom w zakresie aerodynamiki, mniejszemu oporowi toczenia opon i tarcia seryjnej, 8-biegowej przekładni automatycznej, udało się obniżyć zużycie paliwa nawet o pięć procent. VW podaje, że - w wersji o mocy 204 KM zużycie spadło z 7,0 do 6,6 l/100 km. Jeszcze lepiej widoczna ma być różnica w przypadku drugiej wersji tego silnika, którego moc wzrosła z 245 KM 262 KM. Mimo tej zmiany, zużywać ma on teraz 6,6 l/100 km, zamiast 7,2 l/100 km. W codziennej eksploatacji na obniżenie zużycia paliwa ma mieć wpływ także udoskonalony system Start-Stop (silnik jest wyłączany już przy prędkości poniżej 7 km/h) oraz tryb odzyskiwania energii termicznej. Jeżeli te wyniki okażą się prawdziwe (poza prezentacją, nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzić auta w codziennej eksploatacji), to jest powód do zadowolenia. Pierwsza wersja Touarega w normalnej eksploatacji spalała znacznie powyżej 10 litrów.

Hej żeglujże, żeglarzu
Do redukcji spalania ma się również przyczyniać funkcja tzw. „żeglowania”, dotychczas dostępna tylko dla Touarega hybrydowego. W czym rzecz? Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z gazu silnik zostaje odłączany od układu przeniesienia napędu, aby zapobiegać zjawisku hamowania silnikiem. Samochód wykorzystuje wtedy własną energię kinetyczną i może dłużej się toczyć. Przykład? Kierowca dostrzegł znak ograniczenia prędkości i chce zredukować prędkość ze100 km/h do 80 km/h. Gdy zdejmie nogę z pedału gazu, skrzynia biegów automatycznie rozprzęgli wrzucony bieg i będziemy „żeglowali” na jałowym biegu, aż do osiągnięcia żądanej prędkość. Po wciśnięciu pedału przyspieszenia lub hamulca, skrzynia na powrót włączy odpowiedni bieg. Zdaniem producenta, „żeglowanie” jest możliwe nawet przy większych prędkościach (do 160 km/h w przypadku Touarega Hybrid i do 150 km/h w V6 TDI), czyli na autostradach.

Sposób na kolizję
Nowym rozwiązaniem montowanym seryjnie w Touaregu, jest znany już z Golfa i Passata, system hamowania po kolizji. W razie wypadku przyhamowuje on automatycznie pojazd, zapobiegając jego dalszemu przemieszczaniu się. Hamulec działa po rozpoznaniu kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Kierowca może odzyskać kontrolę nad samochodem na przykład wciskając pedał przyspieszenia. System dezaktywuje się także w przypadku, gdy kierowca zainicjuje hamowanie z większą siłą wciskając pedał hamulca.

UKŁAD NAPĘDOWY, OSIĄGI, MASY

Volkswagen Touareg GP (07-10)
Volkswagen Touareg 2 (10-14)
Volkswagen Touareg FL (14- )
Wersja   3.0 V6 TDI 4MOTION 3.0 V6 TDI 4MOTION 3.0 V6 TDI 4MOTION

Budowa silnika/paliwo Diesel, V6 24V, Common-Rail Diesel, V6 24V, Common-Rail Diesel, V6 24V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 2967 2967 2967
Moc [KM/obr./min] 225/4000 240/4000 262/3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 500/1750 550/2000-2250 580/1750-2500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna (Tiptronic) 8-stopniowa skrzynia automatyczna (Tiptronic) 8-stopniowa skrzynia automatyczna (Tiptronic)
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,2 7,8 7,3
Prędkość maksymalna [km/h] 202 218 225
Spalanie miasto [l/100km] 14,4 8,8 7,7
Spalanie poza miastem [l/100km] 8,5 6,5 6,0
Spalanie średnie [l/100km] 10,7 7,4 6,6
Masa własna bez kierowcy/DMC [kg] 2321 2099 2110

Nomad na wertepach
Nie po to jednak kupuje się Touarega, by poruszać się nim wyłącznie po utwardzonych nawierzchniach. Tym bardziej, że nie przez przypadek jego nazwa zapożyczona została od Tuaregów, berberyjskiego ludu nomadów zamieszkującego Saharę i jej obrzeża. Nie dziwi zatem, że samochód wielokrotnie brał udział w najbardziej wymagającym rajdzie świata Dakar, trzykrotnie w nim zwyciężając (w latach 2009 - 11). Wiele rozwiązań technicznych sprawdzonych podczas rajdowych zmagań trafiło później do „cywilnych” modeli.
Nomad Volkswagena dysponuje seryjnie stałym napędem na wszystkie koła, z samoblokującą skrzynią rozdzielczą typu Torsen (zdolność pokonywania wzniesień 31 stopni) i elektronicznymi blokadami mechanizmu różnicowego (EDS) na wszystkich kołach. Seryjnie Touareg jest wyposażony także w program jazdy Offroad, który dostosowuje działanie ABS, EDS i ASR do jazdy terenowej, aktywuje asystenta zjazdu ze wzniesień i zmienia punkty zmiany przełożenia przez automatyczną skrzynię biegów. Wśród użytkowników Touarega jest grupa osób, która wykorzystuje tego SUV-a w ekstremalnych warunkach. Dla nich przeznaczona jest wersja z silnikiem V6 TDI o mocy 262 KM (napęd 4Motion), ze zdolnością pokonywania wzniesień 45 stopni. Wariant ten obejmuje centralny mechanizm różnicowy z możliwością zablokowania i elektrycznie regulowaną blokadą wielopłytkową i przekładnią redukcyjną (2,69:1) oraz większy prześwit (z przodu o 10 mm, z tyłu 15 mm).

Ceny i konkurenci
Ile zapłacimy za nowego Touarega w polskich salonach? Wersja z trzylitrowym sinikiem V6 o mocy 204 KM kosztuje 228,6 tys. zł, a wersje z mocniejszym o 58 KM napędem – jest droższa o dziesięć tysięcy złotych.  Touareg, to auto, które powstało na tej samej płycie podłogowej, co Porsche Cayenne oraz Audi Q7 i zalicza się do klasy E w grupie aut terenowo rekreacyjnych. SUV Volkswagena poza dwoma wymienionymi wyżej samochodami, konkuruje także z Mercedesem M, Range Roverem, Toyotą Land Cruiser oraz BMW X5, czyli głównie z pojazdami zaliczanymi do segmentu premium.

Paweł Janas


Czy warto?
Od ponad 8 lat jeżdżę Touaregiem, jego pierwszą wersją po faceliftingu. Uważam, że jest to wciąż jedno z najlepszych aut na rynku. Przez pierwsze lata był to zresztą zdecydowanie najlepszy samochód w segmencie, lepszy od swoich odpowiedników w gamie BMW, czy Mercedesa. Do dziś trudno mu cokolwiek zarzucić. Przez te 8 lat auto nigdy mnie nie zawiodło. Wydatki na jego eksploatację ograniczały się do kosztów zakupu paliwa oraz standardowych serwisów - wymiany klocków, oleju i wszystkich elementów eksploatacyjnych. Auto zawsze sprawiało i wciąż sprawia wiele frajdy. Co ważne, podróżowanie na długich dystansach jest bardzo komfortowe, nie tylko dla kierowcy i pasażera z przodu, ale także dla trójki pasażerów siedzących z tyłu, co zawsze podkreślają moje dzieci. Niełatwo przyjdzie mi rozstać się pewnego dnia z tym autem.

Najnowsza wersja Touarega różni się nieco wyglądem (nie jest już tak muskularna, jak poprzednia), wciąż jednak jest to bardzo ładny samochód i co najistotniejsze, bardzo praktyczny. Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia, iż czujemy się nie tylko bezpiecznie, ale przede wszystkim mamy dobrą widoczność. Jeżeli rzeczywiście parametry eksploatacyjne będą zbliżone do deklarowanych przez producenta, to zdecydowanie można to auto polecić.Co ciekawe, jego cena jest o ponad 10 tys. złotych niższa od ceny nowego Touarega z roku 2007. Więcej na temat różnic występujących pomiędzy tymi dwoma autami już wkrótce w naszym porównaniu.

Wojciech Drzewiecki

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane