/  / VW Passat numer 8

PREZENTACJA | VW Passat numer 8

Volkswagen Passat 2014
© IBRM Samar
Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014Volkswagen Passat 2014

Gdy na rynku pojawia się znany model w całkowicie nowej odsłonie i na pierwszy rzut oka trudno go odróżnić go od auta poprzedniej generacji, to znaczy, że mamy do czynienia tylko z jednym modelem: Volkswagenem Passatem. Konstruktorzy niemieckiego koncernu zdają się wychodzić z założenia, że lepsze jest wrogiem dobrego i w przypadku Passata utrzymują raz przyjętą stylistykę, wprowadzając jedynie drobne korekty zgodne z aktualnymi trendami utrzymujące świeży wygląd auta. Nie ma jednak mowy o żadnej rewolucji. Cały twórczy wysiłek wkładany jest w to co niewidoczne - w technologię.

Volkswagen Passat to niezaprzeczalnie jeden z najpopularniejszych modeli w segmencie D. Producent podkreśla, że wraz ze wszystkimi modelami pochodnymi, wyprodukowany został już prawie w 22 milionach egzemplarzy. Tylko w 2013 roku na Passata zdecydowało się ponad 1,1 mln osób. Na rynek wjeżdża właśnie 8 generacja tego modelu, która znowu aspiruje do bycia najlepszym samochodem w klasie.

Klasyka przede wszystkim
Według przedstawicieli Volkswagena, w Passacie najnowszej generacji wszystko jest nowe: stylistyka, zastosowane technologie, silniki, możliwości. Co do nowej stylistyki, to można by dyskutować z tak odważnym stwierdzeniem. Pod tym względem Volkswagen ma swoje przyzwyczajenia i sam podkreśla, że nie podąża za modą, a stylistyka Passata jest ponadczasowa. "Ponadczasowość" oznacza w tym przypadku niechęć do nagłych i radykalnych zmian. Niekoniecznie, musi to być wada. Często zdarza się, że stylistyka bardzo oryginalnych modeli samochodów starzeje się nader szybko, a firmy równie prędko wracają do bardziej tradycyjnych pomysłów. Poza tym, nie ma co ukrywać: "ponadczasowa" stylistyka trafia w gusta szerszego grona odbiorców. Zapewne więc m.in. w takiej filozofii wzornictwa modelu tkwi tajemnica wieloletniego sukcesu Passata.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Passat
Ford Mondeo
Mazda 6
Wersja   Trendline (sedan) Ambiente Plus (hatchback) SkyMOTION (sedan)
Cena bazowej wersji [PLN]* 110 690 99 000 121 200

Długość [mm] 4767 4871 4870
Szerokość [mm] 1832 1852 1840
Wysokość [mm] 1456 1482 1450
Rozstaw osi [mm] 2791 2850 2830
Bagażnik min/max [litry] 586/b.d. 541/1437 489/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1400/2020 1503/2260 1330/2055
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/60 R16 215/60 R16 225/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Ósmy Passat jest minimalnie krótszy od poprzednika - o niezauważalne 2 mm, ale jego rozstaw osi zwiększył się aż o 79 mm do 2 791 mm. Kabina wydłużyła się natomiast o 33 mm. Samochód jest też niższy o 14 mm, a jego szerokość wzrosła o 12 mm. Efekt? Samochód jest bardziej  zwarty niż poprzednik, ale na brak miejsca, nawet dla pasażerów tylnej kanapy, nie można narzekać. Większy jest także bagażnik: w kombi pojemność wzrosła o 47 litrów do 650 litrów a w przypadku załadowania po dach - do 1 780 litrów. W sedanie pojemność jest o 21 litrów większa i wynosi 586 litrów. Co ważne, pojazd powstał na nowej platformie podłogowej MQB. To m.in. dzięki niej, zmniejszyła się masa pojazdu (maksymalnie nawet o 85 kg).

Bardziej nowocześnie, choć nadal konserwatywnie, prezentuje się wnętrze. W deskę rozdzielczą ciekawie zostały wkomponowane nawiewy powietrza oraz podświetlenie ambiente. Pod pasem wlotów wentylacji i dekoracyjną osłoną znajduje się bardzo wąski pas oświetlenia, który rozciąga się aż na drzwi. Najbardziej charakterystycznym elementem dostępnym po raz pierwszy Passacie (i w ogóle jakimkolwiek Volkswagenie) są elektroniczne zegary, czyli tzw. system Active Info Display. Można go zamówić tylko do wersji Highline, a jego cena jest wysoka - za system i obowiązkową nawigację trzeba dopłacić 9 220 PLN!!!. Wszystkie wskaźniki są wirtualne, generowane przez oprogramowanie. Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D lub 3D, a przekątna ekranu mierzy aż 12,3 cala. Rozdzielczość ekranu 1440 x 540 pikseli pozwala na niezwykle precyzyjne i interaktywne przedstawienie graficzne wszystkich detali. W trybie nawigacji prędkościomierz i obrotomierz zmniejszają się i przesuwają się na boki, dodatkowo zwiększając powierzchnię mapy. W zależności od potrzeby, zegary mogą być prezentowane w sposób klasyczny, można też w "ich wnętrzu" pokazać dodatkowe informacje, takie jak funkcje nawigacji i systemów wspomagających. Standardowa, analogowa wersja zegarów, wygląda bardzo klasycznie, jak w każdym Volkswagenie. Ciekawostką jest także możliwość zamówienia systemu Head-up, który wyświetla wszystkie istotne informacje na przezroczystym ekranie, wysuwającym się przed przednią szybą samochodu. Szkoda że nie na szybie, jak w modelach segmentu premium.



Szybko i oszczędnie
Nabywcy nowego Passata będą mogli wybrać jeden z dziesięciu oferowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, o spektrum mocy od 120 KM do 280 KM. Wszystkie wersje wyposażone są w system Start-Stop.

W momencie debiutu oferta silników benzynowych obejmuje tylko dwie jednostki 1.4 TSI. Słabsza dysponuje mocą 125 KM. Nowością jest wersja o mocy 150 KM z funkcją aktywnego odłączania cylindrów. Zgodnie z danymi producenta, zużywa ona 4,9 l/100 km (emisja CO2 115 g/km), czyli o 1,3 litra na 100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. W przyszłości, w gamie silników benzynowych pojawią się jeszcze motory o mocach 180 KM, 220 KM i 280 KM. Wszystkie jednostki TSI mogą być zamawiane z dwusprzęgłową przekładnią; w modelach o mocy 220 KM i 280 KM DSG montowana jest seryjnie.

Po raz pierwszy Passat będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in (silnik benzynowy TSI 115 kW plus silnik elektryczny 80 kW oraz ładowana zewnętrznie bateria). W tej wersji będzie mógł pokonać maksymalnie 50 km tylko na prąd, nie emitując szkodliwych substancji. Z mocą systemową 211 KM jest to obecnie najmocniejsza hybryda plug-in tej marki. Seryjnie współpracuje z przekładnią DSG.

Niezwykle interesujący jest 2-litrowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI). To najmocniejszy Diesel o tej pojemności jaki kiedykolwiek był oferowany przez Volkswagena i jednocześnie najmocniejszy obecnie na rynku. Dzięki podwójnemu doładowaniu rozwija moc 240 KM i zużywa zaledwie 5,3 l/100 km (emisja CO2: 139 g/km). Bardzo zbliżony wynik rzeczywiście udało się uzyskać w czasie jazd testowych. Passat sedan z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 240 km/h (kombi - 238 km/h) i przyspiesza do 100 km/h poniżej 6,5 sekundy. Ze względu na wysoki maksymalny moment obrotowy 500 Nm, Passat 240 KM będzie wyposażony seryjnie w napęd na wszystkie koła 4MOTION i 7-biegową DSG. Ponadto oferowane są jeszcze dwie wersje 2-litrowej jednostki, o mocach 150 i 190 KM. Podstawowy diesel ma pojemność 1.6 litra i moc 120 KM.


Dużą innowacją, która zasługuje na uwagę, jest system Trailer Assist, ułatwiający parkowanie z przyczepą. Aby zaparkować samochodem z przyczepą tyłem, kierowca musi zatrzymać się w odpowiednim miejscu, włączyć bieg wsteczny i aktywować system przyciskiem. Na wyświetlaczu komputera pokładowego przedstawiony zostaje aktualny i możliwy kierunek jazdy w oparciu o algorytmy obróbki obrazu z kamery cofania, która obserwuje i ocenia kąt dyszla przyczepy.  Przy użyciu dźwigni regulacji lusterek, która w tym przypadku działa jak joystick, kierowca może płynnie ustawić kierunek jazdy zestawu samochód + przyczepa. Passat przejmuje polecenia zmiany kierunku, wybrane joystickiem regulacji lusterek, a sam kierowca wciska tylko pedał gazu i hamulca. Passat przyjmuje właściwy kierunek dzięki automatycznej ingerencji w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Kierowca może w każdej chwili skorygować kurs jazdy korzystając z pokrętła do regulacji lusterek.

Asystent jazdy w korkach został opracowany na bazie systemu Lane Assist i automatycznego tempomatu ACC. Jego podstawą jest funkcja utrzymywania pasa ruchu, oferowana przez Lane Assist również przy prędkości poniżej 60 km/h. System nie tylko wykonuje korygujące ruchy kierownicą, lecz także automatycznie utrzymuje Passata przez cały czas na środku pasa ruchu.

O bezpieczeństwo prowadzącego dba także system Emergency Assist, który potrafi zatrzymać pojazd w sytuacji zasłabnięcia kierowcy. Gdy tylko czujniki rozpoznają, że nie wykazuje on żadnej aktywności – nie skręca, nie hamuje, ani nie przyspiesza, system zainicjuje kolejne stopnie ostrzeżeń. Pierwszym jest szarpnięcie hamulców, kolejnym jest awaryjne zatrzymanie. Jednocześnie włączone zostaną światła awaryjne, a Passat wykona delikatne manewry skrętu, aby zwrócić uwagę otoczenia na niebezpieczną sytuację. W każdym modelu ze zintegrowanym złączem do telefonu komórkowego, system Infotainment może aktywować „Alarm SOS” dzwoniąc pod numer 112. Warunkiem jest telefon połączony przez Bluetooth z systemem Infotainment lub aktywna karta SIM w złączu telefonicznym Premium.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Passat
Ford Mondeo
Mazda 6
Wersja   Trendline (sedan) Ambiente Plus (hatchback) SkyMOTION (sedan)
Cena bazowej wersji [PLN]* 110 690 99 000 121 200

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1968 1997 2191
Moc [KM/obr./min] 150/3500 150/3500 150/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 340/1750-3000 350/2000-2500 380/1800-2600
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,7 9,3 9,0
Prędkość maksymalna [km/h] 220 215 211
Spalanie miasto [l/100km] 6,0 6,4
5,6
Spalanie trasa [l/100km] 3,7
4,0 3,6
Spalanie średnie [l/100km] 4,1 4,4
4,2
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Passat będzie oferowany z modułowym systemem Infotainment (MIB) Volkswagena najnowszej generacji, który umożliwia połączenie z urządzeniami zewnętrznymi. Posiada między innymi złącze pozwalające podłączyć przez MirrorLink smartfon i odpowiednie aplikacje. W połączeniu z systemem radiowo-nawigacyjnym Discover Media i Discover Pro, w Passacie oferowane będą usługi mobilne online Car-Net. Umożliwiają one między innymi włączenie informacji drogowych online do dynamicznego wyznaczania trasy oraz wprowadzenie do nawigacji osobistych i udostępnianych publicznie Points of Interest (POI). Możliwe będzie także prezentowanie na ekranie obrazów panoramicznych 360o z Google Street View i map ze zdjęciami satelitarnymi z Google Earth (Google Maps).

Podsumowanie
Ósma generacja Passata pewnie wkracza w segment D, w którym czołowi konkurenci jeszcze zwlekają z nowościami. W polskich warunkach największymi konkurentami pojazdu będą: debiutujący (choć z opóźnieniem) na rynku Ford Mondeo oraz Mazda 6. Opel Insignia i Toyota Avensis nadal czekają na swoich następców, podobnie jak siostrzana Skoda Superb. Volkswagen ma także ambicję konkurować Passatem z Mercedesem klasy C. Z pewnością Passat szybko stanie się popularnym środkiem transportu dla managerów, tak jak to miało miejsce w przypadku poprzednich generacji. Duży bagażnik zaś przekona do siebie rodziny. Czy auto będzie liderem segmentu? Zobaczymy wkrótce. Do tej pory nie miał problemu z utrzymaniem się na szczycie.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane