/  / VW Passat Alltrack - limuzyną w teren

PIERWSZA JAZDA | VW Passat Alltrack - limuzyną w teren

VW Passat Alltrack (Andora 2015)
© Volkswagen
VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack (Andora 2015)VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015VW Passat Alltrack Andora 2015

Lasy, góry, śnieg, lód i pirenejskie serpentyny Andory – to warunki, w jakich przyszło nam testować najnowsze wcielenie terenowej odmiany bestselleru Volkswagena.

Passat to niekwestionowany lider klasy średniej. Jest wystarczająco reprezentacyjny, by wozić biznesmena lub urzędnika wyższego szczebla, a jednocześnie sprawdza się jako samochód rodzinny, oferujący czterem dorosłym osobom komfort podróży. Jak na pojazd uniwersalny przystało, dostępny jest w dwóch rodzajach nadwozia – jako sedan i kombi. Oczywiście wybierać można także spośród szerokiej gamy jednostek napędowych benzynowych i diesli, które łączone mogą być ze skrzyniami manualnymi i automatami, przenoszącymi napęd na jedną lub obie osie.



Coraz częściej dostępną opcją przy wyborze auta, staje się również możliwość zamówienia odmiany pozwalającej zjechać na bezdroża. Dawniej klienci pragnący mieć kombi o zwiększonych możliwościach terenowych zadowolić musieli się Volvo XC70, bądź Subaru Legacy Outbackiem. Z czasem jednak nastąpił prawdziwy wysyp „uterenowionych” modeli, zarówno w segmentach aut najmniejszych, jak i tych zupełnie dużych. Z reguły poznać je można po dodatkowych elementach stylizacyjnych – wstawki ze srebrnego plastiku, zmienione atrapy chłodnic, większe koła, a przede wszystkim nakładki na drzwi, nadkola i progi z matowego plastiku. W jednych autach przeróbki offroadowe na tym się kończą, inne nie poprzestają na robieniu wrażenia i dbają o to, aby zachęcony do wyruszenia w teren kierowca nie utknął w pierwszej, większej kałuży. Passat Alltrack należy do drugiej grupy.

Wygląd zewnętrzny Alltracka odróżniają od wersji standardowej wspomniane wyżej atrybuty osobówek z pretensjami do jazdy w terenie. Są zatem przeprojektowane zderzaki oraz nakładki z tworzywa sztucznego na progi i poszerzone nadkola, a także obudowy lusterek w kolorze matowego chromu. W czasie jazdy po bezdrożach przydatne okażą się osłony zabezpieczające podwozie, w które także go wyposażono. Całość wygląda nie mniej atrakcyjnie niż w „zwykłym” Passacie kombi, a wspomniane dodatki nie kłują w oczy, harmonijnie komponując się z sylwetką auta i dodając jej nieco „sportowej elegancji”.

Styl wnętrza definiują komfortowe fotele pokryte tkaniną oraz alcantarą, elementy i listwy progowe ze stali szlachetnej oraz dywaniki z ozdobnym, podwójnym szwem. Masywne pedały wykonano ze szczotkowanej stali. Ponadto, na potrzeby tego modelu zmodyfikowano menu systemu multimedialnego, wzbogacając je o informacje ważne podczas jazdy terenowej. Przed lewarkiem skrzyni biegów umieszczono logo z nazwą modelu. W stosunku do wersji „szosowej” nie zmieniło się to, co najlepsze: wysokiej jakości, świetnie spasowane materiały i ergonomiczne, przestronne wnętrze.


Prześwit w Alltracku zwiększono o 27.5 mm jednak zmiana ta nie wpłynęła negatywnie na prowadzenie auta. Samochód zachowuje się neutralnie, a jego nadwozie nie pochyla się ani w ciasnych zakrętach, ani w szybko pokonywanych łukach. Oprócz zawieszenia, jest to także zasługa napędu 4Motion, rozdzielającego napęd między przednią, a tylną oś. Dodatkowo, w Alltracku zastosowano adaptacyjną regulację zawieszenia DCC (seryjna z silnikiem TSI 220 KM i TDI 240 KM). W porównaniu ze zwykłym zawieszeniem, nadwozie auta z systemem DCC jest obniżone o 10 mm. Umożliwia on wybór jednego z trzech trybów jazdy: Comfort, Normal lub Sport. System zmienia charakterystykę pracy amortyzatorów zgodnie z opracowanym przez Volkswagena algorytmem. W tym celu DCC wykorzystuje sygnały pochodzące od czujników monitorujących skok kół oraz przyspieszenie, a także korzysta z informacji z samochodowej magistrali danych. W ciągu milisekundy system oblicza najlepszą w danej sytuacji siłę tłumienia amortyzatorów. Siła ta jest regulowana indywidualnie dla amortyzatora każdego z czterech kół.

Każdy Passat Alltrack jest seryjnie wyposażany w system umożliwiający wybór profilu jazdy. Do dyspozycji są cztery tryby, a w połączeniu z systemem DCC sześć: Eco, Normal, Sport, Offroad oraz (w połączeniu z DCC) dodatkowo tryby Comfort i Individual. Wyróżnikiem Passata Alltracka jest tryb Offroad, wspierający kierowcę podczas jazdy poza utwardzonymi drogami; automatycznie uruchamia on między innymi system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Alltrack dostępny jest z trzema silnikami diesla oraz jednym benzynowym - wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6. Benzynowy TSI osiąga moc 220 KM i rozwija moment obrotowy o wartości 350 Nm. Wśród jednostek TDI rolę podstawowej pełni silnik o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm; pozostałe dwa diesle mają moc 190 KM (400 Nm) oraz 240 KM (500 Nm – największy moment, jakim kiedykolwiek dysponował silnik Passata). Systemy Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania w każdym Passacie Alltracku należą do wyposażenia podstawowego. 150-konny silnik TDI seryjnie współpracuje z 6 biegową przekładnią manualną, wszystkie pozostałe jednostki napędowe – z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.

W czasie testów prasowych można było przekonać się, iż podawane przez producenta dane dotyczące spalania nie są wyssane z palca. Na górskich drogach Andory, w ruchu miejskim i na autostradach, najmocniejsza odmiana Passata, 240 konny silnik TDI zadowolił się średnio 5.6 l oleju na 100 km. Jedynym warunkiem osiągnięcia takiego poziomu spalania była jazda zgodna z przepisami dotyczącymi ograniczeń prędkości. Podkreślenia wymaga także doskonała elastyczność silnika. Potężny moment obrotowy powodował, iż nawet najbardziej strome podjazdy samochód pokonywał z łatwością.



Opisując Alltracka nie można zapomnieć o jeszcze jednym jego elemencie - reflektorach LED. Moduł soczewek Multibeam oprócz świateł drogowych i mijania wytwarza również dynamiczne światło doświetlające zakręty. Moduł znajdujący się we wnętrzu reflektorów służy także do oświetlania obszaru bezpośrednio przed autem. Innym, nowym rozwiązaniem projekcyjnych LED-owych reflektorów Passata Alltracka są światła do jazdy dziennej składające się z 32 diod. Pod nimi znajduje się kierunkowskaz (12 diod). Dodatkowo we wnętrzu reflektorów umieszczono diody służące do statycznego doświetlania zakrętów. Opcjonalnie diodowe reflektory projekcyjne Alltracka mogą być sterowane za pośrednictwem kamery, Volkswagen łączy tu po raz pierwszy system Dynamic Light Assist (automatyczne światła drogowe) z technologią LED. Kamera rozpoznaje pojazdy znajdujące się przed autem oraz te nadjeżdżające z przeciwka i porównuje dane z informacjami pochodzącymi od elektroniki reflektorów. Światła doświetlające zakręty oraz ruchomy moduł soczewek Multibeam generują najlepszy rozkład światła w sposób nie powodujący oślepienia innych uczestników ruchu.

Volkswagen Passat to samochód, którego nikomu nie trzeba polecać. Jest komfortowy, świetnie się prowadzi i świetnie wygląda. Wersja Alltrack dokłada do tego większe możliwości jazdy w terenie. W podstawowej wersji, ze 150 konnym silnikiem TDI kosztuje blisko 150 tysięcy złotych. Czy warto? Zdecydowanie tak.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane