/  / VW Golf R – chaRRRakterny Golf

TEST | VW Golf R – chaRRRakterny Golf

Volkswagen Golf R 2016
© IBRM Samar
Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016Volkswagen Golf R 2016

VW Golf może pełnić rolę samochodu rodzinnego i służbowego, może być oszczędny i dynamiczny, może być kombi lub hatchbackiem. Może też mieć 300 KM, napęd na 4 koła i nazywać się R.

Tak jak mogą się różnić wieloraczki, tak różnią się między sobą poszczególne Golfy. Na pierwszy rzut oka wszystkie odmiany kompaktowego VW wyglądają tak samo, lecz po krótkim badaniu zaczynamy dostrzegać różnice.

W przypadku testowanego przez nas modelu jest podobnie. Z pozoru to zwykły Golf. Pięciodrzwiowy hatchback o dobrze znanych kształtach nie budzi podejrzeń postronnego widza. Jednak w tym wypadku wiedzieć, znaczy widzieć. Wizualnie 300-konnego Golfa R od jego mniej „charakternego” rodzeństwa odróżniają: zderzak z dużymi wlotami powietrza, zmodyfikowana osłona chłodnicy z logo „R”,  światła dzienne tworzące pod reflektorami wyraźny kształt podwójnego „U”, osłony progów w kolorze nadwozia, logo „R” na przednich błotnikach oraz zaciskach hamulcowych, a także chromowane, matowe osłony lusterek zewnętrznych. Z tyłu detalami odróżniającymi Golfa R od innych Golfów są przyciemnione, diodowe światła z jasnym paskiem na środku, dyfuzor w stylistyce R, cztery chromowane końcówki rur wydechowych oraz logo „R” na pokrywie bagażnika.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Volkswagen Golf
Ford Focus
BMW 1
Wersja   R RS M135i xDrive
Cena bazowa wersji [PLN] 163 030 151 790   206 900
Długość [mm] 4 276 4 389 4 324
Szerokość [mm] 1 790 1 823 1 765
Wysokość [mm] 1 436 1 471 1 421
Rozstaw osi [mm] 2 630 2 648 2 690
Bagażnik min/max [litry] 343/1 233 260/1 045 360/1 200
Masa własna/DMC [kg] 1 420/1 980 b.d./b.d. 1 520/2 070
Rozmiar kół/opon 185/60 R15 225/40 R18 225/40 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane

Wnętrze R-ki jest równie funkcjonalne, co jej słabszego rodzeństwa. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a „inność” kabiny tej wersji podkreślają karbonowe wstawki oraz podświetlane na niebiesko progi drzwiowe oraz wskazówki zegarów. Testowany przez nas egzemplarz doposażono między innymi w tapicerkę skórzaną Nappa. Obito nią mocno wyprofilowane fotele, na których także  znalazło się logo modelu.

Golf otrzymał całe mnóstwo systemów dostępnych jako wyposażenie dodatkowe. Z najważniejszych wymienić można adaptacyjne zawieszenie DCC, z regulowaną siłą tłumienia, asystenta utrzymania pasa ruchu w pakiecie z adaptacyjnymi reflektorami oraz rozpoznawaniem znaków drogowych, czy zestaw audio o mocy 400W. W sumie, cena opcji wyniosła ponad 40 tysięcy złotych, a cena testowanego egzemplarza 204 tysiące.



Jednak tym co robi prawdziwą różnicę między R-ką, a pozostałymi Golfami, nie są zewnętrzne dodatki stylistyczne, czy detale wnętrza, lecz maszyneria ukryta pod blachą. Pierwszą rzeczą, jaka przychodzi do głowy na hasło Golf R, jest silnik. Naprawdę trudno uwierzyć, że 300-konna jednostka napędowa czerpie moc z dwóch litrów pojemności. Zawdzięcza to turbosprężarce, bezpośredniemu wtryskowi  i kilku innym dodatkom. Do dyspozycji kierowcy, oprócz mocy oddany jest także imponujący moment obrotowy, wynoszący 380Nm, a dostępny w zakresie od 1800 do 5500 obr/min. Dzięki niemu, w każdej chwili Golf oferuje swobodne przyspieszenie - nieważne, czy chcemy zmienić pas, wyprzedzić, czy włączyć się do ruchu. Aby nie tracić czasu między reakcją silnika na wciśnięcie pedału gazu, a chwilą, gdy przełoży się ona na szybsze obroty kół, potrzebna jest odpowiednia skrzynia biegów. W tym celu zastosowano znaną z wielu innych modeli koncernu Volkswagena, dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG.

Na końcu łańcucha odpowiadającego za przypływ adrenaliny, znajdują się koła. Jeśli nie mają odpowiedniej trakcji, cała praca silnika i skrzyni idzie na marne. Aby do tego nie dopuścić, Golf R otrzymał napęd 4Motion, czyli w tym wypadku sprzęgło Haldex V generacji. Mechanizm aktywuje się zanim jeszcze wystąpi poślizg. Przy niewielkim obciążeniu lub toczeniu się, napędzana jest przednia oś, a tylna oś jest odprzężona, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. Przy szybkim ruszaniu i przyspieszaniu koła 300-konnego Golfa R nie buksują, ponieważ moduł sterowania reguluje rozdział momentu obrotowego odpowiednio do dynamicznego obciążenia osi. Stopień działania sprzęgła Haldex 5 jest przede wszystkim uzależniony od wywołanego przez kierowcę momentu obrotowego silnika. Dodatkowo, tak zwany analizator stanu jazdy w module sterowania napędem na wszystkie koła ocenia takie parametry, jak prędkości obrotowe kół i kąt skrętu. W razie potrzeby prawie 100 procent momentu napędowego może być skierowane na tylną oś.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Volkswagen Golf
Ford Focus
BMW 1
Wersja   R RS M135i
Cena bazowa wersji [PLN] 163 030 151 790 206 900
Budowa silnika/paliwo Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R4 16V Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R4 16V Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R6 24V
Pojemność silnika [cm3] 1 984 2 264 2 979
Moc [KM/obr./min] 300/5 500 350/6 500 326/5 800
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 380/1800-5500 470/2000-4500 450/1300-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa manualna 8-stopniowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 250 266 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,9 4,7 4,7
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 10,0 10,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,9 6,3 6,1
Spalanie średnie [l/100km] 6,9 7,7 7,8

Upraszczając ten opis powiedzieć można, że Golf R zawsze i wszędzie wyraża olbrzymią ochotę do przyspieszenia. Prosta, zakręty, nawierzchnia sucha i mokra, nie robi mu to większej różnicy. Auto rusza jak wystrzelone z procy, bez charakterystycznego dla przednionapędówek mielenia w miejscu kołami. Także wówczas, gdy chcemy przyspieszyć w ciasnym łuku, koła posłusznie poruszają się po zadanym kierunku jazdy, a przód nie wyjeżdża na zewnątrz zakrętu.

Choć Golf R wygląda agresywnie, to jednak gdzieś w podświadomości kierowcy tkwi przeświadczenie, że jest to „tylko” Golf. Chwilę trwa zanim uświadomimy sobie, że ten kompakt rywalizować może z pojazdami powszechnie nazywanymi „super samochodami”. Do setki przyspiesza w mniej niż 5 sekund, a prędkość maksymalną, ograniczoną do 250 km/h osiąga bez zadyszki. Dodatkowo pozostaje autem, które w komfortowych warunkach przewiezie cztery osoby i ich bagaż, a w mniej komfortowych nawet pięć, zaś na ulicy nie wzbudzi sensacji, jak choćby Porsche Cayman. Volkswagena Golfa R można nazwać ekstrawaganckim hatchbackiem lub stonowanym super-sportowcem, bowiem ten nietuzinkowy pojazd łączy w sobie cechy oby typów aut. Jak mało który.

Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane