/  / VW Cross Polo – bardziej Polo niż cross

TEST | VW Cross Polo – bardziej Polo niż cross

Volkswagen Polo Cross 2015
© IBRM Samar
Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015Volkswagen Polo Cross 2015

Większy prześwit, plastikowe osłony na błotnikach i drzwiach, poszerzone nadkola, czarna osłona wlotu powietrza z chromowanym obramowaniem, wydatne zderzaki i dyskretny napis Cross Polo na tylnych, bocznych drzwiach – wszystko to sugeruje, że mamy do czynienia z autem terenowym – co prawda o skromnych wymiarach, ale o wielkim duchu. Sprawdzamy czy tak jest rzeczywiście.

Volkswagen Polo jest jednym z najczęściej kupowanych małych samochodów na świecie. Od debiutu w 1975 roku znalazł około 14 milionów nabywców. Obecnie na rynku jest piąta generacja tego auta. Przez 40 lat Volkswagen urozmaicał ofertę Polo prezentując wiele różnych wersji modelu. W 2006 światło dzienne ujrzała odmiana Cross Polo. Cztery lata później debiutował Cross drugiej generacji, który w 2014 roku przeszedł facelifting.

Obecny Cross nawiązuje do tradycji poprzedników: Polo Fun i wywodzącego się od niego Cross Polo pierwszej generacji. Pierwotnie model Fun miał być wyprodukowany tylko w liczbie 5 000 egzemplarzy, lecz wielkie zainteresowanie jakie wzbudził przeszło wszelkie oczekiwania producenta. W rezultacie Volkswagen zdecydował się na wprowadzenie modelu do produkcji seryjnej, a następnie stworzenie wersji Cross.


Jeden silnik, dwie moce, trzy skrzynie
Cross nie rozpieszcza nabywcy gamą oferowanych silników. Chętny do zakupu auta ma wybór pomiędzy jednostką z turbodoładowaniem 1.2 TSI w wersji 90 KM, a tym samym silnikiem, ale w mocniejszej, 110-konnej wersji. Przed obfitszą gamą możliwości stanie w przypadku doboru skrzyni biegów. Co prawda jeśli zdecyduje się na zakup auta z 90-konnym silnikiem skazany jest na jedyną dostępną w tej wersji pięciobiegową skrzynię manualną, ale w przypadku mocniejszej jednostki może już wybrać pomiędzy skrzynią manualną, sześciobiegową, a siedmiobiegową, automatyczną przekładnią DSG.

Testowy egzemplarz, wyposażony w silnik o mocy 110 KM i skrzynię manualną, okazał się dość oszczędny i podczas jazdy w cyklu mieszanym zużywał średnio nieco powyżej 6 litrów benzyny na 100 km. Do 100 km/h przyspieszał w 9,8 s (według danych producenta), a maksymalną prędkość osiągał przy 190 km/h. Jak na auto klasy B, Cross okazał się więc dość żwawy i sprawnie napędzał przednie koła.

Polo iluzjonista
No właśnie, w tym problem, że napędza wyłącznie przednie koła. Pomimo bowiem, iż Cross całkiem skutecznie udaje swym wyglądem pojazd stworzony z myślą o bezdrożach, tak naprawdę nie jest niczym więcej niż zwykłym hatchbackiem o nieco zwiększonym prześwicie. Niestety producent nie przewidział dla Cross-a napędu na cztery koła, nawet w najprostszej odmianie takiej funkcjonalności i nawet za dopłatą. Szkoda, bo wyposażenie Polo w system 4Motion bardzo podniosłoby atrakcyjność modelu i nadałoby mu właściwy sens.

W sytuacji, gdy napędzane są jedynie przednie koła, zdolności Cross-a do pokonywania przeszkód ograniczają się do wjechania na wyższy krawężnik, przejechania przez (w miarę równą) szutrówkę, czy pokonania głębszej kałuży. Trudno poważnie traktować sugestię zawartą w nazwie auta i uwierzyć, iż jest ono w stanie przekroczyć w terenie jakiekolwiek przeszkody. Zjazd z asfaltu grozi w najlepszym wypadku uszkodzeniem aluminiowych felg, w gorszym - utknięciem na pierwszej lepszej nierówności. Lepiej więc nie poddawać się iluzji Cross-a w tej materii.

Droga przyjemność
Zważywszy na brak napędu na cztery koła i związane z tym ograniczone możliwości jazdy poza ubitym traktem, podstawowe ceny Cross-a, zaczynające się od 64 190 zł (za model z 90-konnym silnikiem) i piętrzące się ku 73 190 zł (za wersję 110-konną z automatyczną skrzynią DSG) należy uznać za dość wygórowane. W takim zakresie cenowym konkurencja oferuje auta z napędem 4x4 (np. Dacia Duster, Fiat Panda Climbing, Fiat Sedici, Suzuki SX4, Suzuki Jimny, czy Suzuki Vitara). Jeśli natomiast ktoś jest miłośnikiem Polo może w podobnych cenach wybierać pośród wielu innych wersji modelu.

Czym zatem kusi Cross Polo? Przede wszystkim atrakcyjną, wyróżniającą się stylistyką, dość bogatym wyposażeniem seryjnym oraz dobrą opinią użytkowników, na jaką Polo zapracowało sobie w ciągu ostatnich 40 lat. Czy to jednak wystarczy, by Cross zdołał odeprzeć atak konkurencji oferującej w tym segmencie coraz ciekawsze i lepiej wyposażone pojazdy?  „Przypuszczam, że wątpię”, jak mawiali bohaterowie Wiecha.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane